3655
Sök

Slir på koppling... trodde jag?

2 266 Inlägg
23 december 2011
#21
Ja de kan du göra om du bara ska åka med den så.

svetsdiff !!!

199 Inlägg
25 december 2011
#22
åk på närmsta skrot och köp en låda, M46 eller M47 så har du alla 5 växlar, svårare än så är det inte

83 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#23
Inga andra teorier? Någon som kan förklara lite hur det kan bli slir när overdriven's lameller pajjar? Trodde det var "5an" bara tongue

Likbärgare
375 Inlägg
9 januari 2012
#24
Acids skrev:
Inga andra teorier? Någon som kan förklara lite hur det kan bli slir när overdriven's lameller pajjar? Trodde det var "5an" bara tongue

Precis som en koppling har overdriven ett lamellpaket, Har sprängskiss på det någonstans men kommer inte exakt ihåg hur det ser ut nu, Lammelerna kan bli dåliga precis som en koppling, Overdriven har en såkallad våt koppling i oljebad, Hur ofta bytar man den tror du?

Metallspån kan slita ner lamellerna totalt, Ibland räcker det byta olja men det är sällsynt.

Kort och gott, En overdrive är en förbrukningsvara, Och egentligen ska den aldrig behöva slira i, Man ska koppla när overdriven läggs i, Ytterst få personer som gör det.

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

83 Inlägg
16 januari 2012
Trådstartare
#25
Eftersom lamellerna inte var slitna och tryckplattan var okej som sagt, så antar jag att det verkligen är växellådan, har en på gång nu.
Bör jag vara säker på att det är lådan?
Mvh smile

Likbärgare
375 Inlägg
16 januari 2012
#26
Var inte kopplingswiren överspänd kan du vara säker på att det är lådan..

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

83 Inlägg
17 januari 2012
Trådstartare
#27
Vad då för wire? tongue
Det är väl hydraulkoppling eller vad menar du? wink

Likbärgare
375 Inlägg
17 januari 2012
#28
240/740 wire, 940 hydraul ja!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

357 Inlägg
17 januari 2012
#29
Acids skrev:
Eftersom lamellerna inte var slitna och tryckplattan var okej som sagt, så antar jag att det verkligen är växellådan, har en på gång nu.
Bör jag vara säker på att det är lådan?
Mvh smile

Måste bara klargöra att problemet med kopplingen som uppkom efter bytet inte har att göra med själva lådan.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
17 januari 2012
#30
Tvattekorg skrev:
240/740 wire, 940 hydraul ja!

där har du fel...
långt ifrån alla 740 har vajer

alla turbo har hydralisk oavsätt årsgång
glt brukar ha det många Gl har det oxå

är vanligare med hydraliskt än vajer på 740 skulle jag tro

bara förgasarbilarna som har vajer om jag inte missminner mig totalt

Kör fort så hinner inget hända...

Likbärgare
375 Inlägg
18 januari 2012
#31
Growe skrev:
Tvattekorg skrev:
240/740 wire, 940 hydraul ja!

där har du fel...
långt ifrån alla 740 har vajer

alla turbo har hydralisk oavsätt årsgång
glt brukar ha det många Gl har det oxå

är vanligare med hydraliskt än vajer på 740 skulle jag tro

bara förgasarbilarna som har vajer om jag inte missminner mig totalt

Åfan det visste jag inte, Då måste jag råkat ut för en massa specialmodeller, För samtliga av mina 740 har haft wire,

Min -90 hade wire.
Min -88 diesel har wire.
En kompis -92a har wire.

Så nej jag tror det är vanligare med wire, Alla dessa bilar kan ju inta vara ombyggda från hydraul till wire?

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
18 januari 2012
#32
Tvattekorg skrev:
Growe skrev:
Tvattekorg skrev:
240/740 wire, 940 hydraul ja!

där har du fel...
långt ifrån alla 740 har vajer

alla turbo har hydralisk oavsätt årsgång
glt brukar ha det många Gl har det oxå

är vanligare med hydraliskt än vajer på 740 skulle jag tro

bara förgasarbilarna som har vajer om jag inte missminner mig totalt

Åfan det visste jag inte, Då måste jag råkat ut för en massa specialmodeller, För samtliga av mina 740 har haft wire,

Min -90 hade wire.
Min -88 diesel har wire.
En kompis -92a har wire.

Så nej jag tror det är vanligare med wire, Alla dessa bilar kan ju inta vara ombyggda från hydraul till wire?

köper inte att en 92:A har vajer..har skruvat Gl 91:or och dom har haft hydralkoppling

min turbo har hydralisk min 16v 88:a hade hydralsikt
men både jag och polarna springer om dom ser en Gl så man har jhu inte direkt varit under huven på en sån frivilligt och defentivt inget som är intresant så man tittar jhu inte direkt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Likbärgare
375 Inlägg
18 januari 2012
#33
Growe skrev:
Tvattekorg skrev:
Growe skrev:

där har du fel...
långt ifrån alla 740 har vajer

alla turbo har hydralisk oavsätt årsgång
glt brukar ha det många Gl har det oxå

är vanligare med hydraliskt än vajer på 740 skulle jag tro

bara förgasarbilarna som har vajer om jag inte missminner mig totalt

Åfan det visste jag inte, Då måste jag råkat ut för en massa specialmodeller, För samtliga av mina 740 har haft wire,

Min -90 hade wire.
Min -88 diesel har wire.
En kompis -92a har wire.

Så nej jag tror det är vanligare med wire, Alla dessa bilar kan ju inta vara ombyggda från hydraul till wire?

köper inte att en 92:A har vajer..har skruvat Gl 91:or och dom har haft hydralkoppling

min turbo har hydralisk min 16v 88:a hade hydralsikt
men både jag och polarna springer om dom ser en Gl så man har jhu inte direkt varit under huven på en sån frivilligt och defentivt inget som är intresant så man tittar jhu inte direkt smile

Jag har inget att vinna på att ljuga, Har du rätt är det säkert så och är isåfall ombyggt till wire av någon anledning!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

83 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#34
aF skrev:
Acids skrev:
Eftersom lamellerna inte var slitna och tryckplattan var okej som sagt, så antar jag att det verkligen är växellådan, har en på gång nu.
Bör jag vara säker på att det är lådan?
Mvh smile

Måste bara klargöra att problemet med kopplingen som uppkom efter bytet inte har att göra med själva lådan.

Nej det vet jag med, men den slirar fortfarande likadant som den gjorde innan, och nu med ny koppling.wink

Sen tvattekorg, det är inte wire...

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
19 januari 2012
#35
Tvattekorg skrev:
Growe skrev:
Tvattekorg skrev:

Åfan det visste jag inte, Då måste jag råkat ut för en massa specialmodeller, För samtliga av mina 740 har haft wire,

Min -90 hade wire.
Min -88 diesel har wire.
En kompis -92a har wire.

Så nej jag tror det är vanligare med wire, Alla dessa bilar kan ju inta vara ombyggda från hydraul till wire?

köper inte att en 92:A har vajer..har skruvat Gl 91:or och dom har haft hydralkoppling

min turbo har hydralisk min 16v 88:a hade hydralsikt
men både jag och polarna springer om dom ser en Gl så man har jhu inte direkt varit under huven på en sån frivilligt och defentivt inget som är intresant så man tittar jhu inte direkt smile

Jag har inget att vinna på att ljuga, Har du rätt är det säkert så och är isåfall ombyggt till wire av någon anledning!

hehe näe troligen har vi olika erfarenheter och helt ärligt så har jag mest skruvat 240 och 940  740 har jag undvikit förutom dom jag själv ägt och enda gl jag haft var en 86:a

så troligen finns det olika beronde på utrustning osv säkert någon strunt sak som avgör vilket man har smile

Kör fort så hinner inget hända...

83 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#36
Är fortfarande lite skeptisk till att det kan vara växellådan... Alla jag pratar med har aldrig hört talas om detta, men det bör väl inte vara kopplingen ifall:
1. Lamellen var inte sliten, man såg fortfarande spåren på själva lamellskivan
2. Den släpper fortfarande och börjar slira, trots ny koppling

Dock var det ett ytterst litet slitagespår i gamla tryckplattan, vilket jag aldrig kan tänka mig påverkat kopplingslir.
Även ifall det var möjligt, så sitter det ny tryckplatta och lamell nu, och samma problem kvarstår...

På köpet har jag fått problem med kopplingspedalen, kopplingen tar inte som den skall när man tar ner pedalen, troligtvis något som missades vid montering av kopplingen...

Tacksam för mer tankar och funderingar!

2 266 Inlägg
25 januari 2012
#37
Hur tar den högt upp eller långt ner? prövat schimsa hävarmen nåt?

svetsdiff !!!

83 Inlägg
25 januari 2012
Trådstartare
#38
PMPerformance skrev:
Hur tar den högt upp eller långt ner? prövat schimsa hävarmen nåt?

Den tar knappt alls, men när den väl tar litegrann, så är det längst ner i botten.
Kopplingen känns likadant i början när man trycker, men sedan så känner man att den inte greppar, den är liksom lite för lätt i slutet.  tongue
Har inte provat schimsa nej, hur gör man detta? smile

2 266 Inlägg
25 januari 2012
#39
Man schimsar ut kulan som hävarmen vilar på bara några brickor behövs. går att göra via hålet i lådan

svetsdiff !!!

1 353 Inlägg
26 januari 2012
#40
Hade precis samma på min gamla 740, då var det overdriven som gav upp och slirade i lamellerna.

gick att varva/köra upp till 2500 rpm typ, sen slirade dom bara, trodde också det var kopplingen först, men icke!



och ang. hydraulisk/wire på kopplingen på 740 så hade jag vajer på min gamla -91'a GL och min nuvarande GLT -90 har hydraulisk smile

There's no replacement for displacement


Sök