Jag har kört V50 och Focusen VÄLDIGT mycket, alla motorvarianter också (förutom RS versonerna osv
![wink](img/smilies/wink.png)
)
jag skulle aldrig titta åt en flexifuelbil, det är skit, skit och åter skit!
Tankar du etanol så går kommer bilen gå som skit efter 10 minusgrader, vid 25 minus och kallare hade vi otroliga problem med att få igång bilarna, till och med om dom var tankade med 95 oktan. Motorvärmare är ett krav!
Etanol och kallare än 25 minus så startar inte bilen även fast motorvärmaren användes, kontrollerades av continentals biltestare i arjeplog i januari 2010..
tankar du etanol och sedan bensin så måste bilen köras i minst en kvart (gäller givetvis åt andra hållet också) för att systemet skall hinna ställa om sig. Annars surar bilen ihop totalt, fläker på åt helvete för mycket soppa och bilen startar inte.
Den är slö som satan, vilket i sig inte spelar någon större roll, men bensinförbrukningen skjuter i höjden.
Plus service var 1000de mil, rekomenderas av volvo ÄVEN om du kör på 95 oktan, (visst, har bilen endast kört på 95 under hela sitt liv så kanske det är ok med normala intervaller)
V50 i sig är en grymt bra bil, kolla inte på de tidigaste årsmodellerna, 04-05, vid 2006 skall de flesta barnsjukdomarna vara borta, men har du pengar så tilla på 2007 och uppåt.
D5an är billigast rent servicemässigt då den har underhållfritt partikelfilter, vilket annars är en rejäl kostnad för de andra dieslarna. Dock får du en läskig skatt på bilen..
Kolla på rent bensindrivna varianter, diesel om du vill.. MEN få bort flexiskiten ur din skalle! du kommer bara bli arg!
Det finns en anledning till att dom är sjukt billiga... kom ihåg det
![wink](img/smilies/wink.png)
obs, detta är bara vad jag själv tycker, baserat på egna erfarenheter!