3850
Sök

Bakaxelras? Volvo 940 [LÖST]

241 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
#1
Halloj.
Jag var ute och burnade lite här i dagarna.
Vid det sista tillfället så slog det till där bak och drivningen försvann på alla växlar.
Jag har konstaterat att kardanaxeln snurrar när växel ligger i, men den driver ej.
Blev bogserad hem och kände även då att det slog lite där bak när vi svängde. Slog mer (oftare) när man svängde mer.

Bakaxeln i fråga tror jag är en 1031 med 1:3.54 och Dana lamelldiff.

Vad kan ha hänt och vad behöver jag göra för att få allt att fungera?

MVH
Robino
Senast redigerat av Robino (24 januari 2012)


474 Inlägg
1 januari 2012
#2
Låter som att en drivaxel gått.. Hissa upp båda bakhjulen och snurra/håll emot det ena och lyssna!


214 Inlägg
1 januari 2012
#3
hm bara en tanken och vet inte om det fungerar så här men om lamelldiffen klarat sig och en drivaxel är av borde den inte driva på det andra hjulet då? Om en drivaxel är av borde det vara som om ena hjulet spinner och deet andra borde då börja driva. Jag skulle gissa på kuggsallad i diffen smile öppna locket och titta efter smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 januari 2012
#4
denton skrev:
hm bara en tanken och vet inte om det fungerar så här men om lamelldiffen klarat sig och en drivaxel är av borde den inte driva på det andra hjulet då? Om en drivaxel är av borde det vara som om ena hjulet spinner och deet andra borde då börja driva. Jag skulle gissa på kuggsallad i diffen smile öppna locket och titta efter smile

Jo lite kommer det driva, men inte säkert att det är tillräckligt för att driva bilen framåt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

214 Inlägg
1 januari 2012
#5
Jaha okej smile Men det kan väl inte krävas så stor kraft att bara få bilen att rulla den orkar ju spinna på båda liksom?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 januari 2012
#6
Beror ju på hur bra lamelldiffen är... Det går att få en bil även helt utan spärr att spinna på båda...
Senast redigerat av henke_99 (1 januari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

214 Inlägg
1 januari 2012
#7
jaha smile hur då? hade ju varit schysst med 740in tongue


Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 januari 2012
#8
Du kan väl gasa dig till en sladd t.ex när det är snö? För att det ska gå krävs det att det driver på båda hjulen...

Jag sa inte att det går lätt eller bra, men går gör det...
Senast redigerat av henke_99 (1 januari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

214 Inlägg
1 januari 2012
#9
Men när det väl börjar spinna så är det ju bara ett hjul som driver, det med minst motstånd tongue


241 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
#10
Jag kan ju svara och säga att bilen går att köra nån meter. Sen så tar det stopp.
Om man väntar nån minut så går det lite till. Backen verkade det som att det fungerade längre på.
Däremot är bilen väldigt lätt att putta framåt.

Drivaxel eller kuggsallad?
Jag ska nu på morgonen när det blir ljust ute se hur det ser ut. Återkommer med bilder.

Om det är en drivaxel som gått, kan det ha skadat annat?
Om det är kuggsallad, är det någon mening att laga eller bör jag införskaffa ny bakaxel? Går det att rädda diffen tro?

Otroligt tacksam för svar! Tack gubbar. smile


Team VeboTrim
322 Inlägg
2 januari 2012
#11
Är det kuggsallad borde väll diffen vara låst? Jag tycker det låter som en drivaxel eftersom du kan rulla bilen.

Enklast är och öppna upp o kolla.

Mvh

Edit. Dock hände ett liknande fall på kompisens sierra. Öppen diff, Han kunde som du skrev. köra nån meter sen tog det stopp. Då vare kuggsallad. Men den gick ej att rulla.
Senast redigerat av TurboAnton (2 januari 2012)

Team VeboTrim @ Facebook

2 405 Inlägg
2 januari 2012
#12
TurboAnton skrev:
Är det kuggsallad borde väll diffen vara låst? Jag tycker det låter som en drivaxel eftersom du kan rulla bilen.

Enklast är och öppna upp o kolla.

Mvh

Edit. Dock hände ett liknande fall på kompisens sierra. Öppen diff, Han kunde som du skrev. köra nån meter sen tog det stopp. Då vare kuggsallad. Men den gick ej att rulla.

Mycket möjligt att det är kuggsallad men säkrast är juh att öppna o kolla hmm Det vart liknande symptom vid växellådsras på skotern för några år sedan o där var det kuggsallad. Förhoppningsvis är det "bara" en drivaxel big_smile


Industritekniker
433 Inlägg
2 januari 2012
#13
Drivaxlarna går av skitlätt. Det är förmodligen en som gått av.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

241 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
#14
Tak för alla svar. Jag misstänker själv att det är en drivaxel som gått. Dock hade jag inte rätt redskap hemma för att undersöka problemet och är nu bortrest. Återkommer när jag vet mer exakt.


Industritekniker
433 Inlägg
8 januari 2012
#15
Du behöver typ en polygrip, fälgkors, gummiklubba och fast nyckel 14 alt. spärrskaft med förlängare och hylsa 14 för att ta ut en drivaxel. Du gör det lätt på 5-10min. Änden som sitter kvar i diffen tar du ut med en lång magnetpenna. Lycka till.
Senast redigerat av Magistern (8 januari 2012)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

241 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#16
Igår fick jag hem 2 nya drivaxlar. Fick dem till ett riktigt bra pris.
Ikväll var jag ute och kikade under baken på kärran. PGA att jag har tappat bort mina pallbockar så har jag ej kunnat jobbat med bilen. Till slut så tröttnade jag och hissade upp bilen med domkraften och gick in under. Det visade sig dock att det ej var en drivaxel som gick sönder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-380816ca41f88301b0d8ffe28787976f.jpg

Ser ni felet?
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-a419d7738d3c7cb390dfc4310aecb137.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-cec7db0588edb5b97281dc9aa234dd32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-d47d62b45e87646dc0e604ef1b65ce27.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-a3508d4c91507963a462b1b683f4242c.jpg

Hur byter jag denna? Måste jag riva ut båda drivaxlarna och få ut hela diffen och montera ner den i molekyler?


Sympatibild.
Här får jag stå och meka. Ingen el, dålig belysning och kallt som fan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114170/114170-b0583620085d3ebe06f075f3ef88929d.jpg


2 266 Inlägg
20 januari 2012
#17
Vet inte om axelen som går genom dom två dreven är kyl/värmd på plats annars kanske du kan knacka in den och pilla dit drevet. Lättast att är att dra ur drivaxlarna och bulta lös dom fyra bulten till överfallet som håller kronhjulet så du kan med de till nåt garag eller verkstad.

svetsdiff !!!

241 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#18
PMPerformance skrev:
...så du kan med de till nåt garag eller verkstad.

Köksbordet för min del. tongue


2 266 Inlägg
20 januari 2012
#19
Robino skrev:
PMPerformance skrev:
...så du kan med de till nåt garag eller verkstad.

Köksbordet för min del. tongue

Inte ens nån bekant som har litet garage inga raggarklubb som du känner nån som känner nån.

svetsdiff !!!

241 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#20
PMPerformance skrev:
Inte ens nån bekant som har litet garage inga raggarklubb som du känner nån som känner nån.

Njea. Inte som inte kräver hyra och är tillräckligt lättåtkomligt utan bil.



Sök