3560
Sök

Köpråd till kille 19 bast

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
4 februari 2012
#121
Rquired skrev:
CHEEVA skrev:
Funkiee skrev:
volvo har rem, saab har kedja o bmw har väl också kedja på typ alla modeller. smile

har för mig m10 och m20 har rem, nyare än så har kedja

M20 och M40, M10 är den gamla fyran och den har kedja!

så va de ja smile


Dagdrömmare
2 836 Inlägg
4 februari 2012
#122
warne skrev:
Vad underbara ni alla är!tongue skönt med tips i denna djungel smile jag står nog lite i valet och kvalet mellan tre modeller just nu s70,93 eller en 3 serie bmw smile såg även att man kan få en rikitgt fin c70 för under 40 tusen smile är det ett alternativ eller drar försäkringspengarna i väg?
funderar också på om det är rem eller kedja i den äldre 93 modellen ?

93: år med 4 cyl (316, 318, 518) är det rem i.
Dom funkar dom med men toppen är lite felkonstruerad så dom "äter upp" kamaxlar om dom inte sköts.


318 Inlägg
5 februari 2012
#123
9-3 är det kamkedja i smile ( som i nästan alla SAABar)


1 433 Inlägg
5 februari 2012
#124
Golf 3 vr6 kolla youtube klipp!


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 februari 2012
#125
CHEEVA skrev:
Grabber skrev:
E34 520 med M20 känns som ett flopp! Drar som en 525 men samma prestanda som en 518!
M50 (efter 91) drar lite mindre, strax under litern blandat.

Däremot E36 316/318 går att köra billigt men då ska det vara M43 motor i den dvs från 95!
Med min 318 tänker jag inte ens på förbrukningen när jag kör till o från jobbet då 10-15% av sträckan går via mindre orter, drar på ibland vid omkörningar osv o hastighet kring 100km/h kommer jag i snitt på 0,75l/m. Anstränger jag mig så kommer jag under 0,7 men det har jag inte lust med.

Min 318 kostar ca 1700 i skatt o 300kr/mån helförsäkring men det sist nämnda kan variera vääääldigt mycket!

var en 520 med m50 jag hade ... en 95a drack som sagt ca 1,2 blandat. Även vänners 520is har gjort detta... en 525 dricker inte mer men är mycket trevligare att köra

Jag fattar det inte? Min 728 E23 med M30 drog kring 1,1-1,2 blandat. Om en mindre motor med bättre motorstyrning av samma fabrikat drar mer så är det nåt som är fel...
Det tyckte jag förövrigt var det bästa med BMWn, pisslåg förbrukning på motorvägen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 067 Inlägg
5 februari 2012
#126
En välskött 518 eller 520 körd med vett är snåla vagnar.. 

En våldtagen vagn som inte sett ny olja sedan den hade servicebok lär dricka en del sås ja.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 februari 2012
#127
RD_87 skrev:
CHEEVA skrev:
Grabber skrev:
E34 520 med M20 känns som ett flopp! Drar som en 525 men samma prestanda som en 518!
M50 (efter 91) drar lite mindre, strax under litern blandat.

Däremot E36 316/318 går att köra billigt men då ska det vara M43 motor i den dvs från 95!
Med min 318 tänker jag inte ens på förbrukningen när jag kör till o från jobbet då 10-15% av sträckan går via mindre orter, drar på ibland vid omkörningar osv o hastighet kring 100km/h kommer jag i snitt på 0,75l/m. Anstränger jag mig så kommer jag under 0,7 men det har jag inte lust med.

Min 318 kostar ca 1700 i skatt o 300kr/mån helförsäkring men det sist nämnda kan variera vääääldigt mycket!

var en 520 med m50 jag hade ... en 95a drack som sagt ca 1,2 blandat. Även vänners 520is har gjort detta... en 525 dricker inte mer men är mycket trevligare att köra

Jag fattar det inte? Min 728 E23 med M30 drog kring 1,1-1,2 blandat. Om en mindre motor med bättre motorstyrning av samma fabrikat drar mer så är det nåt som är fel...
Det tyckte jag förövrigt var det bästa med BMWn, pisslåg förbrukning på motorvägen.

Det är/var nog något som låg bakom den onormalt höga förbrukningen med, de flesta ägare till en E34 M50 anger en förbrukning på mellan 0.9 till ibland 1L/mil och dem med en M50tu (Som en 1995 är) påstår sig ibland ha ytterligare lite lägre förbrukning. Min far som hade ett par E34 när modellen var ny menar att hans 525i Touring utan Vanos ville ha 1L/mil som mest vid blandad körning.

Ytterst tveksamt om en motsvarande 520iT som dessutom har Vanos (Vilket gör en stor skillnad) dricker 2dl/mil mer utan att antingen vara sliten, defekt eller körd under speciella omständigheter. Men det är just det som är så svårt med gamla bilar, det kan uppkomma ett litet fel som inte märks på annat sätt än att bilen dricker 2-3dl/mil mer än normalt. Och eftersom bilen då fortfarande går som en klocka är det svårt att upptäcka felet om man inte sedan tidigare visste att den inte drack så mycket bränsle...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
5 februari 2012
#128
CHEEVA skrev:
...var en 520 med m50 jag hade ... en 95a drack som sagt ca 1,2 blandat. Även vänners 520is har gjort detta... en 525 dricker inte mer men är mycket trevligare att köra

Det är mer än vad min gamla 530iAT - V8 med automat! mad Jag klarade mig på 1,1-1,15l/m!
Måste ha varit nåt fel på den!


137 Inlägg
5 februari 2012
#129
Om du vill ha en så snabb bil som möjligt till ett så bra pris som möjligt måste jag tyvär erkänna att Saab är ett bra förslag just nu. På sisstonde har dom rasat i pris! Det gäller dock att inte ha allt för stora förhoppningar om man vill sälja den sen. Beror på om dom kommer tillbaks nu när kineserna har lagt ett nytt bud.

Går det inte att laga med silvertejp är det sönder :P

Rumpmas
3 860 Inlägg
5 februari 2012
#130
För det första; självklart är det en enorm skillnad i hur en Saab 2,3i och en 2,3T upplevs. Jag har haft flera 2,3i, och de känns väl lite pigga på 2:an, men vid omkörningar är de inte särskilt rappa. Jag skulle ta turbon alla dagar i veckan, men man får ta med i beräkningen att försäkringen blir högre. 2,3i är den 9000-motor som drar allra mest enligt instruktionsboken och 2,3t (lättryck 170hk) den som drar minst.

Sen tycker jag inte att kamkedja nödvändigtvis behöver vara en fördel på en äldre bil som samlat på sig några mil. Rem byter man enligt intervallet, och sedan är det lugnt. Att byta rem kostar en del, men behöver kedjan och kedjetransmissionen bytas drar det fort iväg över 5-siffrigt om man inte kan göra det själv. Och många 9000 för att inte tala og9-3 har tyvärr behövt få en ny kamkedja + transmission.


78 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#131
mycket intressanta förslag smile finns det någon chans att ni kan länka till bra bilar/förslag åt mig?

577 Inlägg
20 februari 2012
#132
warne skrev:
mycket intressanta förslag smile finns det någon chans att ni kan länka till bra bilar/förslag åt mig?

http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo … =7&w=3 eller något liknande kanske

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

72 Inlägg
7 mars 2012
#133
vill du ha en 945 så har jag min till salu! wink ligger la runt 2000 papp i månaden skulle jag tro.


Sa du sten?
189 Inlägg
20 mars 2012
#134
Inte läst att förslag, men det finns ju en anledning till att de är väldigt många som väljer 740 eller annan volvo från sena 80-talet/tidiga 90.

Jag kan bara säga från min egen erfarenhet och har ägt 3st 740.
-Reservdelarna är inte särskilt dyra och finns gott om både nytt o begagnad från skroten.
-Det är bakhjulsdrift vilket är kul på vintern.
-Billiga vid inköp.
-Billig försäkring, är 19år och betalar 5000 om året för halvförsäkring. runt 7,6 låg det på för hel.
Drar inte särskilt mycket sopa. ligger runt 1l/mil.


17 Inlägg
28 juli 2012
#135
Tjena snor tråden lite fort, tänkte köpa mig en Bmw 323ci e46 års modell 2000, Den har gått 21000mil, pytte lite rost som jag ska fixa så fort jag kan isf, känner han som säljer den och vet att han är pedant motorn e fin säger han, han vill ha runt 40000 alla jag snackat med säger att den kmr hålla lugnt 4år alltså jag ska ha den max 4år för att sedan byta till ngt dyrare finare osv, men ngn som är bra på det? smile


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
28 juli 2012
#136
är den väl skött kommer den hålla längre än 4 år till smile bara du fortsätter och sköta den väl


Forummoderator
18 003 Inlägg
28 juli 2012
#137
Bmw ÄR mycket trevliga bilar. Det kommer man inte ifrån. Men de ska vara skötta! Enligt bok! Vi har en 523 -99 i familjen och lägger man den i sportläge på automaten är den supertrevlig att piska på den lokala slingriga vägen... Men den har varit på verkstad 2 ggr på ett halvår. Full bok och en ägare... En liten slant över för diverse mindre problem är att rekommendera. Men piskar man skiten ur bilen kan man gott köra bayer. Kostar inte mer än någon annan vid rätt exemplar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

234 Inlägg
28 juli 2012
#138
Hmm, som vanligt spårar köpråds trådarna ut med en massa skit diskussioner om vilken av bmw/volvo/saab som är "bäst" och "snabbast"... Suck...

TS, kolla på någon bil du tycker verkar passa dig bra. Man behöver ju inte köpa den första man ser, kolla runt tills du hittar en som känns rätt. Ring till några olika försäkringsbolag för att kolla vilka som erbjuder bäst försäkring ( skydd kontra pris). Det kan vara värt att lägga några extra kronor i månaden för att få en bil man trivs med.

Det finns inga perfekta bilar, alla har brister mer eller mindre.
Du har ju frågat hur det är med lite olika volvo modeller, 850,v70,s60 och c70 rättare sagt om jag inte har läst fel. Volvo är bra bilar, de är sköna att åka i, säkra, är det t5:or så är de hyffsat roliga att köra, med en heinz verkstadshandbok kan man fixa det mesta själv. Saabar typ 9-5:orna kan man få för riktigt bra pengar, ofta mycket bil för pengarna, sköna att åka i.
Detta är mina åsikter, prova lite olika bilar och skaffa dig en egen uppfattning.

Annars är det bara att gå på att bilen är bra skött och att allting funkar som det ska.

Mvh// Mattias

Forummoderator
18 003 Inlägg
28 juli 2012
#139
Kooza skrev:
Hmm, som vanligt spårar köpråds trådarna ut med en massa skit diskussioner om vilken av bmw/volvo/saab som är "bäst" och "snabbast"... Suck...

TS, kolla på någon bil du tycker verkar passa dig bra. Man behöver ju inte köpa den första man ser, kolla runt tills du hittar en som känns rätt. Ring till några olika försäkringsbolag för att kolla vilka som erbjuder bäst försäkring ( skydd kontra pris). Det kan vara värt att lägga några extra kronor i månaden för att få en bil man trivs med.

Det finns inga perfekta bilar, alla har brister mer eller mindre.
Du har ju frågat hur det är med lite olika volvo modeller, 850,v70,s60 och c70 rättare sagt om jag inte har läst fel. Volvo är bra bilar, de är sköna att åka i, säkra, är det t5:or så är de hyffsat roliga att köra, med en heinz verkstadshandbok kan man fixa det mesta själv. Saabar typ 9-5:orna kan man få för riktigt bra pengar, ofta mycket bil för pengarna, sköna att åka i.
Detta är mina åsikter, prova lite olika bilar och skaffa dig en egen uppfattning.

Annars är det bara att gå på att bilen är bra skött och att allting funkar som det ska.

Du kan få en bil i perfekt skick för en billig penning. Det gäller bara att hitta dessa. Pengar måste finnas hemma. Pratar du rikssvenska ligger du bra till redan i starten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 juli 2012
#140
Att man sköter en bil är viktigt för att den skall må bra oavsett märke, men det är inte endast vanvårdade bilar som råkar ut för haverier utan det är viktigt att kontrollera bilens skick oavsett märke eller modell.

På en BMW E46 kan det vara en bra idé att ta en titt på följande:

-Du skriver att bilen har lite rost, det är inte konstigt på en tolv år gammal bil men om den sitter i skarvarna runt till exempel dörrarna eller bakluckan är det inte alltid enkelt att åtgärda. För att rosten inte skall komma tillbaka är det viktigt att man får bort varenda liten por, och i en trång skarv är det inte alltid lätt gjort.

-Fråga din bekant om han behöver fylla på vatten ibland, E46 har komponenter av plast i kylsystemet och när de blir äldre kan de spricka och läcka lite vatten. Det är enkla och billiga delar att byta, men läcker vatten ut kan även luft ta sig in det är BMW känsliga för och det kan orsaka att motortemperaturen inte är stabil. Kontrollera även att kylaren är ok och inte svullen i underkant, samt att kylfläkten startar om du låter bilen stå på tomgång några minuter.

-Under säkra omständigheter så accelerera hårt och lyssna efter missljud och/eller glapp, lägg gärna i en lägre växel som exempelvis den andra och gör några häftiga gasuppsläpp/pådrag på lite högre varv för att framkalla eventuella missljud. Om något glappar eller låter är det oftast bussningar i bakvagnen som behöver bytas, men det kan även vara slitna fästen för drivlinan som är problemet.

Ett annat test kan göras genom att accelerera upp i högre farter och bromsa fullt, var vaksam på eventuella vibrationer. Dessa kommer oftast från framvagnen, tyvärr är E46 lite dumt byggd på så vis att man behöver byta hela länkarmarna om något är slitet. Dock kan även dåliga (skeva) bromsar orsaka vibrationer, upptäcker du vibrationer hissa upp framhjulen och ryck i hjulet. Eventuella glapp i något led (Ex höjdled) är ett tecken på dåliga spindelleder.

Inga dyra reparationer som krävs i det här fallet heller dock, men det beror förstås på vad och hur mycket som är slitet. BMW uppmanar till och körs ofta hårt vilket kan sätta sina spår enligt ovan.

-Växellänkaget brukar kunna bli slitet på E46 vilket märks tydligast på att spaken lutar mot femte växeln även när du lagt i neutral, och drar mot femte växeln även om du i din tur försöker dra den mot mitten.

-Kontrollera fläkten om bilen har automatisk klimatanläggning, lever hastigheten sitt eget liv är det fläktmotståndet för några hundralappar som behöver bytas och det kommer du åt från handsfacket.

E46 en pålitlig och driftsäker grund att utgå från, och som Dieselsmurfen nämner mycket trevliga bilar om dom inte blivit dåligt skötta!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök