Att man sköter en bil är viktigt för att den skall må bra oavsett märke, men det är inte endast vanvårdade bilar som råkar ut för haverier utan det är viktigt att kontrollera bilens skick oavsett märke eller modell.
På en BMW E46 kan det vara en bra idé att ta en titt på följande:
-Du skriver att bilen har lite rost, det är inte konstigt på en tolv år gammal bil men om den sitter i skarvarna runt till exempel dörrarna eller bakluckan är det inte alltid enkelt att åtgärda. För att rosten inte skall komma tillbaka är det viktigt att man får bort varenda liten por, och i en trång skarv är det inte alltid lätt gjort.
-Fråga din bekant om han behöver fylla på vatten ibland, E46 har komponenter av plast i kylsystemet och när de blir äldre kan de spricka och läcka lite vatten. Det är enkla och billiga delar att byta, men läcker vatten ut kan även luft ta sig in det är BMW känsliga för och det kan orsaka att motortemperaturen inte är stabil. Kontrollera även att kylaren är ok och inte svullen i underkant, samt att kylfläkten startar om du låter bilen stå på tomgång några minuter.
-Under säkra omständigheter så accelerera hårt och lyssna efter missljud och/eller glapp, lägg gärna i en lägre växel som exempelvis den andra och gör några häftiga gasuppsläpp/pådrag på lite högre varv för att framkalla eventuella missljud. Om något glappar eller låter är det oftast bussningar i bakvagnen som behöver bytas, men det kan även vara slitna fästen för drivlinan som är problemet.
Ett annat test kan göras genom att accelerera upp i högre farter och bromsa fullt, var vaksam på eventuella vibrationer. Dessa kommer oftast från framvagnen, tyvärr är E46 lite dumt byggd på så vis att man behöver byta hela länkarmarna om något är slitet. Dock kan även dåliga (skeva) bromsar orsaka vibrationer, upptäcker du vibrationer hissa upp framhjulen och ryck i hjulet. Eventuella glapp i något led (Ex höjdled) är ett tecken på dåliga spindelleder.
Inga dyra reparationer som krävs i det här fallet heller dock, men det beror förstås på vad och hur mycket som är slitet. BMW uppmanar till och körs ofta hårt vilket kan sätta sina spår enligt ovan.
-Växellänkaget brukar kunna bli slitet på E46 vilket märks tydligast på att spaken lutar mot femte växeln även när du lagt i neutral, och drar mot femte växeln även om du i din tur försöker dra den mot mitten.
-Kontrollera fläkten om bilen har automatisk klimatanläggning, lever hastigheten sitt eget liv är det fläktmotståndet för några hundralappar som behöver bytas och det kommer du åt från handsfacket.
E46 en pålitlig och driftsäker grund att utgå från, och som Dieselsmurfen nämner mycket trevliga bilar om dom inte blivit dåligt skötta!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.