2654
Sök

För lite kupévärme Jetta MK2 -91

1 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej

Värmen i min jetta är inte alls så varm som den borde vara. Det är strax över ljummen temperatur som kommer, som max.

Har luftat och klämt på alla kylslangar åt alla håll och kanter. Har provblåst alla rör och slangar in och ut ur värmepaketet, och det är inte stopp någonstans.

Motorn håller helt normal temperatur helt stabilt.

Låter man kupéfläkten vara avstängd ett tag och sen sätter igång den igen så kommer det skitvarm luft i ett par sekunder, och sedan svalnar den av till det där ljumna igen.

Har inga "grunkor" på slangarna mellan torpedvägg och motor som många andra snackar om att de kan krångla. Det är alltså slangar rätt in.

Har läst alla andra forumtrådar här på gorg som jag kunnat hitta på ämnet utan resultat. Mattorna i bilen känns inte fuktiga direkt heller...

Någon som har någon idé?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
12 januari 2012
#2
Bytt termostat? Annars kolla backventilen från värmepaketet, standardfel på mk2erna.. smile

Audis in Scandinavia Crew

2fast4you
371 Inlägg
12 januari 2012
#3
värmepaketet är tätt. hade samma sak på min v70 nu i början på vintern. jag hade tur o fick rent mitt. kan förklara hur jag gjorde på min. jag köpte en elektrisk pump på biltema. sen koppla jag 2 slangar från rören i torped väggen naturligtvis med pumpen kopplad på ena. sen koka jag upp vatten o kasta i 2 tabletter till diskmaskinen i en 10 liters hink o körde runt detta i en timme. sen skifta jag o körde åt andra hållet o så höll jag på ett tag. sen körde jag runt med vanligt vatten ett tag för o spola rent. fick inte ur allt. då köpte jag sånt medel man kan köra i diskmaskin för o rengöra den. o gjorde samma sak med det. spola ur hela paketet med vatten o på med slangarna igen o vips kanon värme i bilen. ursäkta om jag skriver rörigt men lider av dyselexi. men tror du förstår=)

haru kört fast eller

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
12 januari 2012
#4
impresst skrev:
värmepaketet är tätt. hade samma sak på min v70 nu i början på vintern. jag hade tur o fick rent mitt. kan förklara hur jag gjorde på min. jag köpte en elektrisk pump på biltema. sen koppla jag 2 slangar från rören i torped väggen naturligtvis med pumpen kopplad på ena. sen koka jag upp vatten o kasta i 2 tabletter till diskmaskinen i en 10 liters hink o körde runt detta i en timme. sen skifta jag o körde åt andra hållet o så höll jag på ett tag. sen körde jag runt med vanligt vatten ett tag för o spola rent. fick inte ur allt. då köpte jag sånt medel man kan köra i diskmaskin för o rengöra den. o gjorde samma sak med det. spola ur hela paketet med vatten o på med slangarna igen o vips kanon värme i bilen. ursäkta om jag skriver rörigt men lider av dyselexi. men tror du förstår=)

Förstog då klockrent smile

Audis in Scandinavia Crew

606 Inlägg
13 januari 2012
#5
hur ser temp mätaren ut ? går den upp till ca 90 grader ? om inte byt termostat så är problemet löst

Kan det lagas ska det lagas! :)

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
13 januari 2012
#6
jottosson skrev:
hur ser temp mätaren ut ? går den upp till ca 90 grader ? om inte byt termostat så är problemet löst

På golfen min gick tempen upp i ca90, Pissljummet iaf.. smile

Audis in Scandinavia Crew

606 Inlägg
13 januari 2012
#7
jo men nu sa jag om inte tempen går upp eller hur wink?

Kan det lagas ska det lagas! :)

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
13 januari 2012
#8
Godnatt på dig med wink

Audis in Scandinavia Crew

Montör
664 Inlägg
13 januari 2012
#9
tjena gubbar. Jag kan svara lite för trådskaparen. Motorn når (precis som det står i första inlägget) normaltemperatur på ca 90grader, mitt på mätaren. Vi ska försöka testa det där med en elektrisk vattenpump, då det faktiskt låter som något som kan stämma. Tack för hjälpen hittils!

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

2fast4you
371 Inlägg
13 januari 2012
#10
ja för du har lite cirkulering i värmepaketet så blir det varmt utan fläkten på, sen när du vrider på fläkten kylls värmpaketet ner eftersom det inte orkar generera nog med värme på grund av för lite flöde av vatten. eller lättare sakt flöde genom cellerna.

haru kört fast eller


Sök