3656
Sök

Alfa Romeo vågar man köpa en

1 798 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
#1
Har alltid gillat alfas design dvs de snygga formerna-inredningen-motorerna sen verkar de ju roliga o köra också.

Men aldrig vågat köpa någon då ja italienska bilar är väl ej kända för sin pålitlighet.

Är nog mest 156 modellen då helst med sexa för en alfa utan sexa de är väl ja rätt mkt sämre.

top gear brukar ju säga att man inte är ett bilfrek förrän man ägt en alfa o över 50 bilar har ja ägt så freak kan ja nog kallas dock ingen alfa romeo.

De enda erfarenhet jag har av italienska bilar är en fiat uno vi hade i familjen ingen större hit precis om ja säger så men de är en plåtburk från 80 talet

så vad säger ni med erfarenhet av just alfa romeo
Senast redigerat av fredde85 (12 januari 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

731 Inlägg
12 januari 2012
#2
Nu påstår jag inte att jag har erfarenhet, Men flickvännens bror kör en Alfa 156, den har inte strulat för honom såvitt jag vet.

Mycket hänger nog på dokumentationen!


6 654 Inlägg
12 januari 2012
#3
Twinspark motorn är roligare än V6a..sägs på Alfa forum att Twinsparken kan hänga på V6an och drar om när V6an måste tankas~ (Är inga Twinspark V6or! Utan vanliga, 159an har dessutom opel/saab V6an. Icke Alfig! ;D )

Kamrem ska bytas vid 6000 mil/3år, var dubbelt så lång tid förut men motorerna höll inte...
Bör ha internet kunskap i att finna billiga delar..många saker kostar knappt hälften utomlands

Viktigt med oljenivån och service. Airbag lampan lyser ungefär lika ofta som du använder helljusen kan man säga

LYSSNA, knackade motor kan vara så enkelt som en variator (Variabla ventiltider) som sitter på kamdrevet..byts/lagas ihop med kamremsbytet men titta på kammarna också under oljelocket.


Ska du göra saker själv behöver du separat diagnos verktyg.."seriekopplat" datasystem på bilarna, finns billiga diagnoser att köpa via webben.

Lite exempel priser på delar..
http://shop.alfisti.net/index.php
http://www.worldcarparts.co.uk/CarParts … fault.aspx
http://www.autodeltashop.com/index.php

De/Dem

huh?
10 427 Inlägg
12 januari 2012
#4
159 & Brera (+ Spider) from 2005 har iaf motorer (med GM-rötter) som har kamkedja.
Sneglat lite på 159 själv, men de ligger lite för högt i pris för min egen del.
De äldre bilarna lockar inte direkt på utseendefronten. wink


342 Inlägg
12 januari 2012
#5
Jag känner igen mig i din beskrivning.
Har själv funderat på en Alfa och har vid flera olika tillfällen testat olika versioner.
Men tyvärr har det alltid varit rätt allvarliga brister på de ex jag provkört, och då har flera ändå varit fabriksnya vid provkörningen.

Cabrioleter som inte är i närheten av att sluta tätt (A.R. Spider 2005 samt Sv-såld 4.000-milad GTV Spider 90-någonting), mystiska elfel med driftstopp som följd (A.R. 147 GTA), elfel (A.R. 147 1,9 diesel) ...
Provade även A.R. 156 GTA och den fungerade faktiskt utan några problem alls under 50 mils provkörning.
Alla, utom GTV-cabben, var fabriksnya då provkörningarna ägde rum.

Efter det kan man säga att mitt förtroende för Alfa är rätt lågt (undantaget 156 GTA, men den lyckades inte radera mina tidigare trista erfarenheter av Alfa).
Men det är roliga bilar att köra, när de fungerar.
Och trevliga att titta på.

Funderar fortfarande på om jag någon gång ska våga köpa en Alfa trots allt detta, så visst är det något särskilt med dessa bilar.
Senast redigerat av 9Femma (13 januari 2012)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

557 Inlägg
13 januari 2012
#6
En jobbarkompis har en Alfa 156. Och han tycker att de är de sämsta han haft när de gäller kvallite. Färgen flagnade bort på dörrarna.
En kolv sprack och de gick på drygt 15000:- att laga.
Växelådan har rasat.
Massa olika elfel och andra konstigheter.

Men däremot så går den fint (när den går) skönt motorljud i den med. Han har den twin spark 4an i sin bil.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 januari 2012
#7
Jag upplever att Alfa har enormt varierande kvalité, man kan verkligen använda uttrycket "Ömsom vin ömsom vatten" även på moderna modeller. Men sällan så är det på viktiga komponenter som det slarvats med, utan det är saker som handtag, hjulhus (I filtmatta på 156, drar åt sig vatten och hänger ner) och liknande saker som prioriterats ner. Sedan varierar kvalitén på lösningarna med, en del av dem är hopplöst krångliga som att hålet för att fylla på spolarvätska har samma diameter som en blyertspenna ungefär...

Det viktiga med en Alfa är dock att man per automatik får med sig ett par skygglappar, man bryr inte eller reagerar helt enkelt inte över detta eftersom bilen har sådan charm.

En Alfa 156 kommer dock aldrig bli det vettigaste köpet du kan göra, men en bra bil är det. Och eftersom köpet handlar mer om känslor än logik tycker jag du skall ha en 2.5 V6 eller en GTA, TS-fyran är en mycket trevlig motor i sig men en Alfa skall ha en V6 under huven så enkelt är det och 2.0TS har inte en chans mot V6an när det gäller den punkten som är så viktig med Alfa: känslan.

Att den sedan är framtung och törstigare samt att fyran troligen kunde hängt på hyggligt längs en väg med väldigt skarpa kurvor, det spelar ingen roll för det är inte det viktiga med en 156.

Alternativet är att köpa den sista "riktiga" Alfan, 75 V6. Du får du den underbara V6an, utsökt balans och bakhjulsdrift (Vilket en Alfa "skall" ha...) men 156 är en modernare och bättre vardagsbil. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök