3464
Sök

Fälgar + Plastidipspray = Byt färg på fälgarna lätt!

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
7 november 2012
jockejr skrev:
Har släppts en del nya färger som heter Blaze. Funderar på orange eller lila på mina vinterfälgar. http://performix.se/plasti-dip/blaze

men är inte det samma som flourescerande fast på prayburk? smile

3 860 Inlägg
7 november 2012
Såg den oranga o blå på you tube, verkade riktigt snygga!!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

3 173 Inlägg
3 860 Inlägg
7 november 2012
Japp! just NU sitter jag bara o väntar på att kunna lägga på sista lagret plasti dip på den sista fönsterbräda! Sen är alla gjorda! HAHAHA

Autotech

84 Inlägg
11 november 2012
Hej jag undar när man ska färg om bilen med dip och maskerar t.ex rutor sen efterråt ska man tar bort direkt innan den torkar sig??? eller ??

3 173 Inlägg
11 november 2012
All maskering verkar som man måste ta veck efter varje lager typ

84 Inlägg
11 november 2012
meeh då är mycket jobb juu ! men hur lång tid tar dett att torka ? och ska man vänta tills det blir torr och sen färg på igen ??

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
11 november 2012
Nej Nej Nej, en hel bil maskerar man rutorna slarvigt typ 1-5 cm upp på glaset, så att när du lackar så kommer du även lacka på rutorna dom där cm du inte maskerade, sen efter 3-8 lager beroende på färg låter du det torka mellan 30 min - 1 timme sen är det torrt nog för att börja arbeta med, grejen är att i varje skarv, i detta fall där glaset slutar så kommer färgen lossna utan att dra med sig någon annan färg eftersom som sagt det är en skarv, samma gäller om man gör en hel bil så kan man ta bort det man inte vill ha se, typ på lister, lysen, rutor, vinge, rails, ja vad sm helst, så en maskering lacka allt och låt torka, sen drar man av det smile

ska göra en bil senast nästa helg så ska ta lite mer bilder då och visa hur jag menar och hur det fungerar smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
11 november 2012
Här är en dålig bild på rut maskering, detta är bra mycket overkill på maskering men var inte själv som gjorde det på denna sidan. MINST sådär lite av rutan ska synas efter maskering annars kan det bli jobbigare att dra bort om det går av hela tiden.

https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73108/73108-12b6593b9d3d2289f3a3ed8dc57d95bd.jpg

84 Inlägg
11 november 2012
Ungefär hur många lager har du sprayat?? Det beror det från färg till färg ??

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
11 november 2012
eki_93 skrev:
Ungefär hur många lager har du sprayat?? Det beror det från färg till färg ??

i regel MINST 3 lager, men annars tills det är helt täckt och kanske ett extra, ju mer färg man har desto lättare är det att riva bort allt när man tröttnat, har man däremot för lite så blir det skavda tummar kan jag lova då jag rensat en bil med för lite dip på en gång tongue

84 Inlägg
11 november 2012
hehe tack ! men jag funderar på hur är det med handtagar då ? har en volvo s80 och du vet säkert hur deras handtagarser ut tongue efter man är klar?

115 Inlägg
12 november 2012
Hur ser det ut innanför dörrspringorna? Blir det massa sprutrester där också eller får man en hyfsat snygg övergång mellan sprutad och inte sprutad yta? Hur ser B-stopen ut innanför?

Kommer man åt och spruta under dörrhandtag och sånt också?

Hur mycket går det åt till en liten bil (RX8)?

Hur skall lacken vara preppad? Räcker det med rentvättad och avfettad eller skall man helst ha ett lager vax i lacken innan man börjar?

Ser på många filmer på Tuben att folk sprutar utomhus. Är inte den matta lacken så dammkänslig? Det verkar ju bli snyggt i alla fall.

många frågor... men hellre för mycket research än för lite.

Mazda RX-8 Renesis - Rev Like a Boss!

3 860 Inlägg
12 november 2012
Som jag förstått det hela så påstår vissa ÅF att plastdipen fäster bässt mot en icke vaxad yta och att man efter att ha maskerat bilen torkar av den med lite avfettning för bässta resultat.

Autotech

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 november 2012
Såhär gör jag och det fungerar kanon.

1, tvättar av bilen med mycket yes diskmedel för att få bort all fett/vax för att det ska fästa. torkar bilen grundligt i alla dörrar osv, låter den stå ca 2 timmar för att självtorka allt i springor osv som kan komma ut när man sprutar annars.

2. maskerar bilen

3. dammar av den lite snabbt med microfiber duk bara

4. sprutar på färgen, blandar nytt och börjar om där jag började ca 15 min mellanrum

5. efter alla lager är klara torkar den upp till 1 timme sen maskerar jag av bilen

Sen är det bara att låta den stå 2-4 timmar minst innan den används för att vara säker på att den är torr

tvättar med microfiber trasa sen istället för svamp då svampen är sträv och svår att tvätta plastidip med smile

115 Inlägg
13 november 2012
Tack för instruktionerna.
Hur har det blivit för dig i springorna mellan dörrar och i huven? Blir det massa sprutrester där inne och är det lätt att ta bort det?
Kanske kan lägga ett gott lager vax där så blir det bara att skrapa av sedan.

någon som vet hur lång tid det tar att återställa en "dippad" bil?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 november 2012
basdanne skrev:
Tack för instruktionerna.
Hur har det blivit för dig i springorna mellan dörrar och i huven? Blir det massa sprutrester där inne och är det lätt att ta bort det?
Kanske kan lägga ett gott lager vax där så blir det bara att skrapa av sedan.

någon som vet hur lång tid det tar att återställa en "dippad" bil?

just ja glömde svara på det oxå tongue har inte haft nå som helst problem med rester innanför dörrarna (om det kommit lite så är det så lite så det bara ar att pilla bort på den fläcken) eller kanske ta en microfiber trasa & dra av lite men brukar oftast inte få nå rester.

Tog ca 4 timmar på bilen där det vart för lite dip och då fick man bort bitar som bara var 1-2cm stora åt gången och vi var 4st, drog bort allt på huven på audin och det tog ca 2 minuter smile så under en timme tar det ju att återställa en dipad bil smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
13 november 2012
osäker på om det var här jag skrev detta, men ska dipa en vit bil till matt svart denna vecka eller senast i helgen och ska göra en liten "guide" så kan jag visa hur jag gör och hur allt blir smile

3 860 Inlägg
13 november 2012
Piratstikin skrev:
osäker på om det var här jag skrev detta, men ska dipa en vit bil till matt svart denna vecka eller senast i helgen och ska göra en liten "guide" så kan jag visa hur jag gör och hur allt blir smile

Bra! Det ser vi fram emot! Lite bilder o video, tips... Låter bra!

Finns ra filmer från USA men kul om det kommer någon härifrån också nu när det verkar ta fart på riktigt!

Autotech

115 Inlägg
14 november 2012
Piratstikin skrev:

Perfekt! Jag lurar på om jag skall gå på svart, vit eller att blanda till en mörkare blå. Tycker den vanliga blå är lite för mycket "baby".

Gott med en riktig guide.

Sök