3864
Sök

Projekt: Billig busbil!!! (Behöver eran hjälp med bilval först)!!!

Power by S13
271 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
Hejsan allihopa!!!

Som det ser ut i nuläget så äger jag en riktigt fin och jävligt skön bil, en Nissan 200SX S13... Men tyvär så är det som följande att jag har börjat på högskola nu och pengaflödet är inte så stort och försökringen på min bil är inte heller så värst intressant när man bara är 19 år!! Sen så är tankarna om en banbil välgit lockande oxå...

Så min bil är för nuläget till salu!!

Om några veckor när bilen är såld och jag har fått iordning på allt inom skolan o.s.v så tänkte jag köpa en ny (beg.) bil och göra till bus- och banbil.....

.....OCH JAG BEHÖVER ERAN HJÄLP!!!!!

Krav på bilen!!

- Pris under 10.000kr
- Bakhjulsdrift
- Manuell växellåda

Några mera större krav finns inte eftersom hela bilen i stor sett kommer att strippas och lättas på det som är helt onödigt!!!

Jag kan redan nu ge lite hemligheter om vad som kommer att hända med bilen!!! det första som ska göras är att riva ur hela inredningen med stolar, mattor, lister, dämpning.... och sedan in med en bur och 2st rallystolar och lite extra mättare!!!
i motorn kommer det från början förses med lite nya fillter, slangar o.s.v och sen kommer det även lite sänkning, stabilliseringsstag och även lite större fälgar och däck.... detta är väl vad som händer i början!!! senar blir det en större motor översyn!!!

Så det vore väldigt bra om man fick lite tips och råd om bra bilar... gärna lite mera info om dem oxå!!

MVH // Marucs

5 710 Inlägg
4 september 2006
Citerar kriterierna för en tråd i denna forumdel:
Här kan du visa byggbilder. Har du specifika frågor är detta fel forum.

Änsålänge har du ingen bil och ställer just specifika frågor så därför flyttar jag ut den i Allmänt men flyttar gärna tillbaka den när du har en bil i din ägo smile

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

Power by S13
271 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
jonTe skrev:
Citerar kriterierna för en tråd i denna forumdel:
Här kan du visa byggbilder. Har du specifika frågor är detta fel forum.

Änsålänge har du ingen bil och ställer just specifika frågor så därför flyttar jag ut den i Allmänt men flyttar gärna tillbaka den när du har en bil i din ägo smile

MVH Jonas/moderator

Okej... mitt fel!!

Power by S13
271 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
Trobot skrev:
Kaddet 1200? med turbo motor? smile

Det låter intressant... du kan inte specificera dig lite mera om den bilmodelen???

787 Inlägg
4 september 2006
Japp kadett 1200 är det som gäller, ska skaffa mig en sån själv som busbil nämligen big_smile

1 798 Inlägg
4 september 2006
Kadett 1200 antar att han menar kadett c som tillverkades mellan 74-79 en liten lätt bil under 1000 kg  tror den väger 950 kg ca.Orginal så sitter de en sur slö motor på 1.2liter o 58 hk de är slött tro mig ja har haft en sådan dock smått trimmad gick bättre än andra orginal 1200 iallafall.Men iallafall om man strippar en sådan så den kankse väger 1-200 kg mindre o i me en turbo matad maskin o mantans diffaxel eller någe liknande då kan de bli riktigt kul me en sån.Skickar en bild på en kadett c

http://www.blocket.se/vi/9213438.htm?ca=20_s

eller kankse en bmw e21 de är lätta o me 323 motor har de ju 142.8hk orginal o väger ca som kadetten

http://www.blocket.se/vi/9121141.htm?ca=20_s
Senast redigerat av fredde85 (4 september 2006)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Power by S13
271 Inlägg
4 september 2006
Trådstartare
fredde85 skrev:
Kadett 1200 antar att han menar kadett c som tillverkades mellan 74-79 en liten lätt bil under 1000 kg  tror den väger 950 kg ca.Orginal så sitter de en sur slö motor på 1.2liter o 58 hk de är slött tro mig ja har haft en sådan dock smått trimmad gick bättre än andra orginal 1200 iallafall.Men iallafall om man strippar en sådan så den kankse väger 1-200 kg mindre o i me en turbo matad maskin o mantans diffaxel eller någe liknande då kan de bli riktigt kul me en sån.Skickar en bild på en kadett c

http://www.blocket.se/vi/9213438.htm?ca=20_s

eller kankse en bmw e21 de är lätta o me 323 motor har de ju 142.8hk orginal o väger ca som kadetten

http://www.blocket.se/vi/9121141.htm?ca=20_s

Nu börjar det låta intressant!!! en gammal kadett vore inte fel och vikten är ju presis rätt när man ska ha busbil... dock va det priset på det exemplet du vissade lite för dyrt för min del!!! man det blir till att leta vidare!!

Ingen annan som har något intressant förslag???

1 798 Inlägg
5 september 2006
http://www.blocket.se/vi/9303215.htm?ca=19_s

denna är ju ett bra pris på verkar fin med

1 798 Inlägg
5 september 2006
Senast redigerat av fredde85 (5 september 2006)

48 Inlägg
5 september 2006
bmw e30 320 och sen slänga i en 325: motor kanske?

Power by S13
271 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
fredde85 skrev:
http://www.blocket.se/vi/9303215.htm?ca=19_s

denna är ju ett bra pris på verkar fin med

Denna måste jag säga lockar som faan!!! tyvär så ska jag göra en utlandresa nu i en vecka och så får vi se om den finns kvar när jag är tillbaka i Sverige!!! Men det kommer nog bli en sådan och priset är ju helrätt!!! Är den såld så är det bara att hitta en ny wink

Tyvär så är jag inte så intresserade i just BMW....

10 287 Inlägg
5 september 2006
Kadett låter kul, men även Volvo 240 går att göra bra busbilar till då det finns massor med prylar och dom går att lätta brutalt.

Lägg pengar på bur, stol och bälten bara......

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Power by S13
271 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Sharky skrev:
Kadett låter kul, men även Volvo 240 går att göra bra busbilar till då det finns massor med prylar och dom går att lätta brutalt.

Lägg pengar på bur, stol och bälten bara......

/Göran

Har varit inne på en 240 förut men det är så många andra som har det tongue Tycker även en gammal kadett ser bättre ut... bur, stolar och bälten är exakt den tanken som är meningen...

Hur mycket kan man få ner vikten i en 240 resp. en Kadett???

MVH // Marcus
Senast redigerat av bark_turbo (6 september 2006)

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 september 2006
Bmw 318is... mkt lätt jämn viktfördeling dessutom.. jämt emot e30 med 6orna som är betydligt tyngre o klumpigare i fronten

Bmw osv..

Power by S13
271 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
Bmw 318is... mkt lätt jämn viktfördeling dessutom.. jämt emot e30 med 6orna som är betydligt tyngre o klumpigare i fronten

Det stämmer säkert... men jag är inte så intresserad av BMW tongue

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
6 september 2006
bark_turbo skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

hepp.... en nissan 180zx då

Bmw osv..

69 Inlägg
6 september 2006
Har en toyota corolla KE70 -81:a som vinter bil. roligaste vinterbilen som jag har haft iaf. lite dåligt med effekt bara. 1,3:a på ca 48hk. ca:1000kg

men våldar man lite så går de att ligga på som bara den smile

bakhjulsdriven, väldigt lätt hanterlig och att de finns mycket utrymme under huven om man nu skulle vilja byta till en annan motor.

Tidigare modell KE20 är lika rolig den med smile
Senast redigerat av Andreas_alfta (6 september 2006)

VW Caddy mk1

Power by S13
271 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
Andreas_alfta skrev:
Har en toyota corolla KE70 -81:a som vinter bil. roligaste vinterbilen som jag har haft iaf. lite dåligt med effekt bara. 1,3:a på ca 48hk. ca:1000kg

men våldar man lite så går de att ligga på som bara den smile

bakhjulsdriven, väldigt lätt hanterlig och att de finns mycket utrymme under huven om man nu skulle vilja byta till en annan motor.

Tidigare modell KE20 är lika rolig den med smile

Detta låter intressant!!!! Får ta och kolla upp detta smile

Power by S13
271 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
UseDubbelTurbo skrev:
bark_turbo skrev:
UseDubbelTurbo skrev:

hepp.... en nissan 180zx då

Har varit inne på det oxå tidigare.. men har ju redan en nissan. Nytt märke lockar..

Sök