18 januari 2012
Trådstartare
Hej! Söker någon som är duktig på detta och/eller har sysslat med sakerna tidigare. Eller helt enkelt någon med erfarenhet kring inkopplig till Canbus-system.
Vill alltså koppla in min T5 ECU till min Lawicel CanUSB-adapter, som i sin tur sitter i min laptop.
Jag har förstått hur de flesta pins'en skall sitta:
1, 48, 60, 65: matas med +15VDC
24, 25: jord tillbaka till 15VDC-källan (-15VDC helt enkelt?)
62: CANH på CanUSB
63: CANL på CanUSB
Men så står det i dokumentet
"T5 Documentation 1.2.3" (pdf, sidan 102 i dokumentet) att
"The CAN bus is connected to the ECU through pin 62 (CANH) and pin 63 (CANL). Of course ground is also required.".
Här kommer min fråga in:Eftersom det finns 2 utgångar från CanUSB-adaptern som heter "CAN_GND", skall dessa kopplas in på de jordkablar som går mellan 24,25 på ECU:n och -15VDC, eller kan man strunta i CAN_GND?Fick ett snabbt svar av en kille på irc som sedan gick offline:
"gnd on CAN is not really necessary, but might help stability. try without first"På det svaret så förstår jag det som så att OM jag vill/ska koppla in dessa utgångar någonstans så är det så som jag beskrev ovan, eller? Med tanke på att jag ställde frågan på detta vis på irc:
"Should the CAN_GND pins from the canusb be connected to the ground pins on the ECU, just like the ground/minus from the +15V-source?"All hjälp uppskattas. Tack på förhand!
//Jens
Senast redigerat av berthelsen (18 januari 2012)
Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.