3871
Sök

D5252 och M90 låda?

104 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#1
Har tänkt byta motor i en 142a jag har till en D5252, och undrar vilken växellåda jag bör ha? Till T5 byggen brukar de väll köra med M90? passar den rakt av på en D5252 också?


3 354 Inlägg
18 januari 2012
#2
vet inte om m90n passar men tror att m46 med dieselsprängkåpan passar då d24an o d5252 är besläktade (gissar du menar 850tdi motorn?)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

396 Inlägg
18 januari 2012
#3
man använder då m90 från d24 motorn, sitter monterad på bilar -95 och -96. inte den vanligaste lådan...

104 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#4
Yes, från 850tdi är det tänkt, vad kan en sån m90 kosta?


396 Inlägg
18 januari 2012
#5
850 tdi har en m56 och driver i andra änden? 940 tdi ska du ha, och hittar du en så brukar dom kosta minst 6000kr. problemet är nog snarare att hitta en

104 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#6
Då är det ju bara ett problem,D24TIC och D24T är en sexa, vill ha just en femma då ljudet i en femma är oslagbart.

Vad jag sett så driver D5252 bakåt, så borde inte vara några problem med den biten bara man får tag i en låda som passar, men utväxling ska ju gärna bli lämplig också.


3 354 Inlägg
18 januari 2012
#7
d24 o d5252 är väl nästan som volvos vitblock 6a och 5a. fästen o låda passar på båda?
bara att rakställa då. ps hittat en som satt i en d5252 i en s90 iaf http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=252024
Senast redigerat av Seth (18 januari 2012)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

104 Inlägg
18 januari 2012
Trådstartare
#8
M90H2
1an = 3.54:1
2an = 2.05:1

M90L2
1an = 3.91:1
2an = 2.20:1

Övriga växlar är samma, känns rimligt som att M90H2 blir lämpligast? men tillsammans med vilken bakaxel?


396 Inlägg
18 januari 2012
#9
lådan du ska ha är en M90 från en 940 med d24, detta för att den ska passa på d5252t.
det är mkt mer jobb än vad du tror att rakställa en sån, visst det är gjort flera gånger, det kommer göras ännu fler gånger igen men det är fortfarande inte fort gjort.
bland annat saknas fungerande motorfästen, det finns inget "lätt" sätt att fixa ett oljetråg på (inte bara korta av ett d24 tråg)
sen har de motorerna startspärr och el. gaspedal, så det blir lite mer att jobba med elektriskt.

104 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#10
Motorfästen och oljetråg är inget större problem då jag går en svetsutbildning, varav ena läraren är minst sagt bilintresserad.

Tanken är att köpa en komplett 850 och ta motor, kabelhärva (tändningslås osv också), och gaspedalen, och vad annat man kan behöva, sedan sälja resten i delar.


104 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#11
Börjar luta allt mer åt en D24T, då det går hålla elen simplare då, hur är trimmvänligheten på dem?


3 292 Inlägg
10 april 2012
#12
Tycker du ska fundera på en D20 Turbo Diesel, rätt så cool motor och låter inte lika mycket traktor som D24, dessutom slipper du allt med krånglig el och sånt, tror dessutom att växellådan från D24 passar rakt på.

Dessa motorer är inte helt vanliga, men inte omöjliga att få tag på då dom satt i äldre Audi 100 och Volvo 740 avsedd för finska marknaden om jag inte minns fel

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

104 Inlägg
10 april 2012
Trådstartare
#13
Är inne på D5 igen då D24 tydligen inte håller ett piss för att trimmas, och det lär ju inte D20 heller göra då hmm


3 292 Inlägg
12 april 2012
#14
Ska du har vrålåk att leka med så bör du nog räkna med att det kommer att rasa vilken motor du än väljer, skillnaden är väl att rasar en D5 så kommer det att kosta mycket pengar.

En D5 motor i hyffsat skick borde du kunna hitta för 15 tusen och elektroniken vet jag inte men åtskilliga tusenlappar till det åxå. Mycket jobb med oljetråg osv osv..

Tanken på en D5 i en 140 är ju hur cool som helst.. men när man granskar hur mycket jobb och pengar som ligger bakom så känns det inte lika roligt längre.. :S blir mycket kostsammare än man tror.

Men vad du än väljer så kommer det nog bli bra.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

104 Inlägg
1 maj 2012
Trådstartare
#15
Målet är bara runt 250-300hk och de Nm som medföljer, tanken är att köpa en 850TDI och slakta och ta motor, elhärva och instrumentering, sen ta bort kablage som inte kommer användas.


2 266 Inlägg
1 maj 2012
#16
Om du går svetsutbildning kan du ju svetsa dit diesel sprängkåpan på en bensin låda är ju aluminium.

svetsdiff !!!

3 292 Inlägg
1 maj 2012
#17
Ja det är ofta så man gör, centrera skiten och sen svetsa..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

One Man Clan
4 287 Inlägg
1 maj 2012
#18
ska du bara ha 250-300hk hade ju jag byggt bensinare,,, enkelt å billigt.. typ bolt on och trimmat å klart för typ  15000kr.


3 292 Inlägg
1 maj 2012
#19
Xuri skrev:
ska du bara ha 250-300hk hade ju jag byggt bensinare,,, enkelt å billigt.. typ bolt on och trimmat å klart för typ  15000kr.

Gillar man diesel så gör man.. det är inte "bara" att byta tillbaka till bensin.. usch o fy jag är en av dom som gillar diesel och har alltid gjort enda sen epa tiden.. kör jag en bensinbil så känns det som en del av min personlighet är borta.. :S  knepigt men sant. Dieselrök/lukt och dieselknack det är fina grejer det.. big_smilebig_smilebig_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

675 Inlägg
1 maj 2012
#20
Ska du trimma Diesel motorn så hade jag skaffat antingen en BMW-diesel eller Mercedes-diesel. Dom motorerna är ju bevisat hållbara för laddtryck smile



Sök