3211
Sök

Fundering motorbyte impala

159 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#1
Hej undrar på om ni har nån ide hur ja ska göra. Sitter en 283 som lägger igen första stiftet. Skrot oljering eller ventil tätning. De ja undrar e om de e värt att riva isär motorn å renovera eller köpa en van å slänge i den motorn?? Hur mycket ombyggnad e de för å slänga i en 350tbi motor? Passar 350 tbi motor med pg låda??

Tacksam för svar. Snart vår!!
Med vänlig hälsning, johan


866 Inlägg
19 januari 2012
#2
Small block som small block ! Det är Chevrolet  :-)  man blir förvånad om det inte passar !
Det som skiljer dom motorerna är oljefiltert.  TBI ! Du kör snålare med mer effekt med en holly !! och ett MSD system.

159 Inlägg
19 januari 2012
Trådstartare
#3
Ja åka snålt e ju alltid bra i dessa tider. smile


866 Inlägg
19 januari 2012
#4
Javisst !  GM motorer är som volvo motorer det kvittar vad man gör med dom det blir bara bättre  lol lol

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
20 januari 2012
#5
Första anhalten för snålare drift är väl att förpassa PG´n till valhall? Cheva är inte riktigt min avdelning men bitarna är ju skitbilliga överlag så det är väl bara att göra som man har lust, TBI känns lite besvärligt då det är sämsta typen av insprut, bättre än en slut förgasare men som tekniknissen1 säger så går de ju inte så jävla snålt ändå.
I ditt läge skulle jag renovera orginalmotorn & byta ut lådan om du vill åka snålt. Vill du ha roligt så finns det ju färdiga billiga motorer att köpa också. smile
Senast redigerat av RD_87 (20 januari 2012)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

564 Inlägg
20 januari 2012
#6
Jag skulle nog konservera ställa undan orginalmotorn så att den kan renoveras om du vill återställa till orginalskick och matching numbers (om det nu är orginalmotorn som sitter i) och lägga i något modernare nu. Vad man väljer där beror på vilken budget man har, en 350 TBI är väl inte roligaste motorerna men billiga att få tag på.

Titta t.ex. på http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 66&p=1 för inspiration.. wink
Senast redigerat av sverkera (20 januari 2012)

159 Inlägg
20 januari 2012
Trådstartare
#7
Sant sant. Motorn e matching numbers å ska bare ha gått 15000 mil. Enligt förra ägaren. 4 ägaren sen ny jag. smile fick tag i 2 nyrenoverade toppar nyss. Blir att sätta på dom och hoppas de bara e ventiltätningen som va skrot.


1 482 Inlägg
21 januari 2012
#8
Rebuild kit till en 283 från summitracing innehåller:
Kolvar
Kolvringar
Vevlager
Kam lager
Ramlager
Oljepump
Alla Packningar
Frostpluggar

Allt detta för ca 2500kr. Moms,tull o frakt tillkommer men det blir inte spec dyrt.
Cheva är snorbilligt :p

Beställde själv en kylare för 1700kr från summit. Kostade totalt 2500kr fram till dörren. Hansen racing tog 5800kr för samma kylare....

BLT Service
Theracords Music Label

klabbarpan
3 041 Inlägg
21 januari 2012
#9
Noxxer skrev:
Rebuild kit till en 283 från summitracing innehåller:
Kolvar
Kolvringar
Vevlager
Kam lager
Ramlager
Oljepump
Alla Packningar
Frostpluggar

Allt detta för ca 2500kr. Moms,tull o frakt tillkommer men det blir inte spec dyrt.
Cheva är snorbilligt :p

Beställde själv en kylare för 1700kr från summit. Kostade totalt 2500kr fram till dörren. Hansen racing tog 5800kr för samma kylare....

2500 tusen kr låter ju lite bra för att va sant:-P


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
21 januari 2012
#10
nixon89 skrev:
Noxxer skrev:
Rebuild kit till en 283 från summitracing innehåller:
Kolvar
Kolvringar
Vevlager
Kam lager
Ramlager
Oljepump
Alla Packningar
Frostpluggar

Allt detta för ca 2500kr. Moms,tull o frakt tillkommer men det blir inte spec dyrt.
Cheva är snorbilligt :p

Beställde själv en kylare för 1700kr från summit. Kostade totalt 2500kr fram till dörren. Hansen racing tog 5800kr för samma kylare....

2500 tusen kr låter ju lite bra för att va sant:-P

Det är därför jag alltid sagt att det är fusk med cheva! wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

7 274 Inlägg
21 januari 2012
#11
Dollarn är ju snuskigt låg så nu tjänar man på att åka amerikanskt wink


159 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#12
De va då inte farligt. De ska ja kika på. Då vet en ju att en har en rekti motor. smile jo men tänk på bensin e dyr smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
22 januari 2012
#13
Hade jag fått soppas mycket för 2500 hade jag totalrenoverat motorn varje vinter i min olds:-)


1 482 Inlägg
23 januari 2012
#14
RD_87 skrev:
nixon89 skrev:
Noxxer skrev:
Rebuild kit till en 283 från summitracing innehåller:
Kolvar
Kolvringar
Vevlager
Kam lager
Ramlager
Oljepump
Alla Packningar
Frostpluggar

Allt detta för ca 2500kr. Moms,tull o frakt tillkommer men det blir inte spec dyrt.
Cheva är snorbilligt :p

Beställde själv en kylare för 1700kr från summit. Kostade totalt 2500kr fram till dörren. Hansen racing tog 5800kr för samma kylare....

2500 tusen kr låter ju lite bra för att va sant:-P

Det är därför jag alltid sagt att det är fusk med cheva! wink

Håller med.. Ford tex är typ dubbelt så dyrt minst. Och till bmw'n kostade bara vevlagrerna 2200kr. Inte okej...

BLT Service
Theracords Music Label

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
23 januari 2012
#15
Noxxer skrev:
RD_87 skrev:
nixon89 skrev:

2500 tusen kr låter ju lite bra för att va sant:-P

Det är därför jag alltid sagt att det är fusk med cheva! wink

Håller med.. Ford tex är typ dubbelt så dyrt minst. Och till bmw'n kostade bara vevlagrerna 2200kr. Inte okej...

Motorn i min Chrysler landade kring 50k! Men då var det inte många rätt i den när jag började, det enda som är kvar av orginalgrejorna är stakarna, veven & blocket.
Men då är ju stakarna kontrollerade, veven slipad & blocket borrat. Man blir liiite avundsjuk på Chevaägare ibland...

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

866 Inlägg
23 januari 2012
#16
Ja men va fan yikes !!! Hur många SB motorer har det tillverkats?   Jag tror nog att var kines kan få vars en v8 lol

159 Inlägg
24 januari 2012
Trådstartare
#17
Alltid bra om de e billigt smile



Sök