3300
Sök

Borra Cylindrar, Borra större cylinder volym.

47 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
Tjena Tjena, Någon som vet vad som använder för "verktyg/maskin" när dom borrar en motor? och vart man kan köpa sådanna verktyg? Tacksam för svar smile Visste inte ritkgit vart jag skulle lägga tråden så jag hoppas de gick bra här smile

2 407 Inlägg
23 januari 2012
Jeffelito skrev:
Tjena Tjena, Någon som vet vad som använder för "verktyg/maskin" när dom borrar en motor? och vart man kan köpa sådanna verktyg? Tacksam för svar smile Visste inte ritkgit vart jag skulle lägga tråden så jag hoppas de gick bra här smile

För privat bruk? Det kommer aldrig att bli värt att köpa sånna maskiner för privat bruk även om du borrar 10ggr/år.

47 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
okej, men vad anvädner do mför maskiner då ? smile svarv/fräs?

47 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
svarv tror jag dock inte men fräs borde dom väl använda?

2 407 Inlägg
23 januari 2012
Jeffelito skrev:
okej, men vad anvädner do mför maskiner då ? smile svarv/fräs?

En datakalibrerad pelarborr kan man på enklaste sätt säga att dem använder

Edit: Får man fråga varför du vill veta?
Senast redigerat av Nybergrobin (23 januari 2012)

47 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
okej, vi har i plugget, Fräs, men tror du det skulel gå med en ARBORR? eller va det heter? och isf ifall det skulle funka, kan man beställa kolvar i sitt eget mått? eller måste man borra efter kolvar's storlek?  eller hur man ska förklara..

612 Inlägg
23 januari 2012
Det finns företag som tillverkar kolvar efter önskemål. Var beredd att skiljas från en ganska stor summa pengar för att köpa sånt...

Att borra bilmotorer för att få större volym är sällan särskilt lönt, de få millimetrar man kan borra innan cylinderväggarna blir för tunna ger oftast inget nämnvärt.

47 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
okej, funderade på och borra upp en 2.3 Liters till 2.8 liter smile men de kanske inte är lönt och försöka sig på de själv? bättre och lämna till någon kanske? någon som vet nån som borrar cylindrar ?

253 Inlägg
23 januari 2012
Köp en 2.8l motor.

Ska du borra för att borra så får du ju räkna med 20.000:- innan den är borrad och du har köpt nya kolvar och allt annat som behövs.
Senast redigerat av Amstaff (23 januari 2012)

Pim_Pim
23 januari 2012

Bara 16 800kr ?

Nästan så man blir lite sugen. cool

47 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
haha hade jag pengar så hade jag faktis inte bangat på o köpa en sån big_smile  men de borde gå och köpa "verktyg" till en vanlig fräs smile

612 Inlägg
23 januari 2012
Vad är det för 2.3-motor du vill borra till 2.8?

2 407 Inlägg
23 januari 2012
G-sson skrev:
Vad är det för 2.3-motor du vill borra till 2.8?

Tror inte denna trådskaparen har någon som helst aning om var borrning innebär.  Ang borra från 2,3-2,8 så kommer det troligast att gå åt helvete eftersom det blir för lite gods i cyinders om det ens finns något kvar efter borrningen

47 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
en B234F 16V har sett att de är flera som borrat upp dom till 2,5 och några till 2,8

47 Inlägg
23 januari 2012
Trådstartare
och nej jag är itne så himla insatt i det dfär med borrning, därför jag frågar, "om man inget frågar får man inget veta" wink

klabbarpan
3 041 Inlägg
23 januari 2012
Du lär ju få cement fylla blocket isf...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 januari 2012
Jeffelito skrev:
en B234F 16V har sett att de är flera som borrat upp dom till 2,5 och några till 2,8

de du sätt är nog att dom har borrat lite och sen stoppat i en marinvev .
men kolla på http://www.stenparnermotor.se han kan få 3,5liter ur en rödblockare men det kostar där efter

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

612 Inlägg
24 januari 2012
2.3 -> 2.8 är en volymökning på just under 22%.
B23* har cylinderdiameter 96mm. Utan att tråka ut dig med någon matte kan jag säga att en ökning av volymen med 22% kräver en ökning av diametern på ganska exakt 10mm, alltså till 106mm, och därmed kommer man ta bort 5mm av cylinderväggarna vid en sådan borrning. Det är inte helt optimalt eftersom cylinderväggarna är nånstans omkring 5mm till att börja med, och helst vill man ha kvar det mesta av det för att dom ska vara tillräckligt stabila...

Med andra ord: det går inte borra en Volvo rödblock till 2,8 liter! Det folk gör är att dom byter till vevaxlar med längre slaglängd (och kolvar/stakar som matchar), dels finns "marinvevarna" som ger 2,5 liter och dels specialtillverkas väl vevar som ger uppåt 2,8 liter - sedan blir det för trångt i blocket, grejerna måste få plats också.

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
24 januari 2012
det är vevaxeln dom byter för att 2.5 eller 2.8 osv
det har med slaglängden att göra

dom mesta kör med orginal storlek på kolvarna i första od

Kör fort så hinner inget hända...

Sök