Jag har oxå en 244 -76, med en B21 i sämre skick!
![smile](img/smilies/smile.png)
Bilen/motorn har gått 22000mil, drar ingen olja men väldigt törstig på bensin, även med fräsch förgasare o allt servat o rätt inställt...
Sommartid så dränker den sig i bensin, vintertid funkar den bättre, men kräver choke ibland.
Jag hade planer på att renovera motorn, med delar från folkraceshopen och kgtrimning
Men slängde de planerna när jag aldrig fick ordning på förgasaren, testat 4st olika men utan bra resultat.
Jag köpte en reservdelsbil för 1000kr, 244 från 1983 med 3ägare, B23A motor som gått 11000mil, motor o drivlina är i mkt bra skick men bilen är väldigt rostig då den hade stått på en gräsmatta i 8år....
Den är väldigt pigg, känns som den har mkt mer effekt än min gamla b21a, ändå skiljer det bara ca 10hk.
Ska ta B23an o sätta i min 76a, det synliga som skiljer är utseendet på ventilkåpan och kamremskåpan, sen har även b23an pulsair som ska pluggas.
Även växellådan ska flyttas över, varvar så mkt med bara 4växlar på M45an på landsväg, den från B23a är en M46a med OD.
Gamla B21an har kamremskåpa i plåt.
Byter man ut de sakerna så blir utseendet lika, så ser man inte att motorn är bytt, så länge man inte läser på blockets beteckning.
Ska man byta motor o kunna regga bilen med nya motorn så måste motorn tas från en insprutare -88 eller nyare som har katalysator original.
Det går att hitta motorer i bra skick för lite pengar, eller gör som jag o köp en hel bil o ta delar ifrån.
Köpa beg motor i bra skick blir billigare än att renovera den du har nu.