3855
Sök

Funderingar kring kompressor överladdning

96 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#1
Tjenna

jag har börjat bli nyfiken på kompressor överladdning och har letat endel på nätet
men jag har lite funderingar som jag återkommer till.
Det finns två typer av kompressorer som jag tycker är intressant.
Det är skruv varianten som skall ge överladdning från tomgång i princip
men dess verkningsgrad sjunker drastiskt vid högre varvtal så någon effekt får man ju inte.
Och sen är det centrifugal varianten som påminner om en turbo. Den är optimal för effekt
men har "spoolup" tid.

Motorn som det handlar om är på 2.3l och jag vill att den skall ha bra bottendrag men även effekt runt 500 hk. Enklas vore om det fanns skruv kompressorer som klarar detta innan 7000 Rpm. Men det gör det inte vad jag vet. Istället skulle man kunna lösa det med en parallelkoppling av båda varianterna. Frågan är då om två kompressorer som skall drivas av motorn sänker verkningsgraden såpass mycket att det inte är lönt? Det går ju dock kanske lösa med någon variant av centrifugalkoppling likt scooter transmittion där ena eller båda kopplas ur beroende på varvtal. Finns det någon som har gjort denna typen av lösning innan?

Sen undrar jag hur resultatet skulle blir med en t.ex 3.3l/rev skruv kompressor på min 2.3l motor?

Saab 9000 2.0t

866 Inlägg
27 januari 2012
#2
Du får nog tänka om 500 hk på 2,3 lit med kompressor !! ingen bra ide... effekten som kompressorn  tar är skithög Och med en sådan tryckökning som den motor behöver för 500 hk så får du ringa NASA för att plocka ner skruvarna från din skruv kompressor ;-)  Vortex kompressorn hade nog ylat som civilförsvarets sirener på måndagar  !!kombineras är turbo och kompressor! VW  1.4 TSI  eller Hilmerssons manta! med flera Där kan du få effekt också.
Senast redigerat av tekniknissen1 (27 januari 2012)

379 Inlägg
27 januari 2012
#3
Lösningen är nog tyvärr en skruv, som laddar på grund registret, och sen en turbo för att få upp effekten på varvet. Något liknande hilmerssons manta. Ett annat alternativ kan vara compound-turbo. Alltså 2 agg, men olika "storlek".
Dock så blir de ofta så att i slutändan så klarar man sin bäst med en turbo, som är väl avstämd till motorn och grenrör mm. Du kanske inte kan få laddtryck på tomgång, men iaf från 2000rpm med rätt grejer.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
28 januari 2012
#4
tekniknissen1 skrev:
Och med en sådan tryckökning som den motor behöver för 500 hk så får du ringa NASA för att plocka ner skruvarna från din skruv kompressor ;-)  Vortex kompressorn hade nog ylat som civilförsvarets sirener på måndagar  !!kombineras är turbo och kompressor! VW  1.4 TSI  eller Hilmerssons manta! med flera Där kan du få effekt också.

Finns inga vortex kompressorer om du menar vortech så har dom kompressorer som är goda för 3000hp+
och det finns skruvkompressorer som klarar av bra mycket mer än 1000hk..

500hk på 2.3L och kompressor, vad är så svårt med det? Varför skulle nasa få plocka skruvar? skitsnack...


Verkningsgraden må minska på höga varv men det verkar ändå vara ketchup du eftersöker att köra som TSI
blir i slutändan som att köra en skruvkompressor kraften känns väldigt jämn tanken med tsi är fin men knappast nått optimalt för svenssons tekniken är komplicerad, dyr och tar mycket plats.


3 235 Inlägg
28 januari 2012
#5
man kan ju ha magnetkopplingar, som vid ett visst varvtal slås av/på för att växla mellan skruv och centrifugalkompressorn. Dyrt blir det säkert, men rent teoretiskt är det möjligt.


612 Inlägg
28 januari 2012
#6
Tror inte det finns några kompressorer som gillar att kopplas in snabbt när motorn passerar t.ex. 4000rpm, och om det finns bra magnetkopplingar som klarar jobbet är dom nog inte billiga heller.

Det man tydligen brukar göra när en displacementkompressor inte behöver ge laddtryck är att helt enkelt öppna ett spjäll förbi den. Det kostar inte så mycket effekt att köra den "tomt" på det viset.

379 Inlägg
29 januari 2012
#7
G-sson skrev:
Tror inte det finns några kompressorer som gillar att kopplas in snabbt när motorn passerar t.ex. 4000rpm, och om det finns bra magnetkopplingar som klarar jobbet är dom nog inte billiga heller.

Det man tydligen brukar göra när en displacementkompressor inte behöver ge laddtryck är att helt enkelt öppna ett spjäll förbi den. Det kostar inte så mycket effekt att köra den "tomt" på det viset.

Eller så stänger man insuget, så den tuggar vakum, då borde effektförlusten oxå bli minimal.

583 Inlägg
29 januari 2012
#8
Att få 500hk ur en 2.3 litare kräver väldigt serriös ombyggnation för att bilen skall hålla mer än ner för gatan. Personligen skulle jag tro att det är mycket billigare att köpa en bil som har hyffsat lik önskad effekt ifrån början, och trimma lite. Annars riskerar du väldigt höga kostnader och ostabil gång.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

3 235 Inlägg
29 januari 2012
#9
G-sson skrev:
Tror inte det finns några kompressorer som gillar att kopplas in snabbt när motorn passerar t.ex. 4000rpm, och om det finns bra magnetkopplingar som klarar jobbet är dom nog inte billiga heller.

Det man tydligen brukar göra när en displacementkompressor inte behöver ge laddtryck är att helt enkelt öppna ett spjäll förbi den. Det kostar inte så mycket effekt att köra den "tomt" på det viset.

Mercedes har ju magnetkopplingar på sina kompressorer, så teknologin finns.


612 Inlägg
29 januari 2012
#10
Dundrar dom igång kompressorn på höga varvtal då? Eller smyger dom igång försiktigt på lågvarv?

3 235 Inlägg
29 januari 2012
#11
vad jag vet kopplas kompressorn på vid fullgas (sitter en brytare på spjället).
AC har ju en magnetkopling, och den kickar ju in oavsett varvtal, varför skulle inte en kompressor kunna?


695 Inlägg
29 januari 2012
#12
G-sson skrev:
Tror inte det finns några kompressorer som gillar att kopplas in snabbt när motorn passerar t.ex. 4000rpm, och om det finns bra magnetkopplingar som klarar jobbet är dom nog inte billiga heller.

Det man tydligen brukar göra när en displacementkompressor inte behöver ge laddtryck är att helt enkelt öppna ett spjäll förbi den. Det kostar inte så mycket effekt att köra den "tomt" på det viset.

Såg en liknande lösning på en cosworth en gång, men där hade man en turbo som laddade ut i ett bypassystem med tryckgivare, när laddtrycket från turbon låg på 1kilo och kompressorn på ca 1 kilo så växlades ett spjäll över så turbon fick ta över. Kompressorn va växlad så att vrid fanns i överflöd redan en bra bit under 2000varv... Sen hade man ytterligare ett spjäll istället för dumpventil så när gasen släpptes cirkulerade man tillbaka trycket genom avgashuset på turbon så vid växlingar balanserade ventilen mellan turbo och kompressor så full mutter fanns redo vid gaspådrag.....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Vw trimmare
2 995 Inlägg
29 januari 2012
#13
engolf skrev:
vad jag vet kopplas kompressorn på vid fullgas (sitter en brytare på spjället).
AC har ju en magnetkopling, och den kickar ju in oavsett varvtal, varför skulle inte en kompressor kunna?

Och motorn dippar som bekant av en liten ac-kompressor, ac kompressorn kan inte jämföras med en vanlig kompressor
den är mycket tyngre tyngre att driva och det behövs ingen speciell magnetkoppling för starta den,

Men magnet kopplingarna man skulle använda till ett sånt projekt är rätt dyra man måste ha slip annars sliter man enormt på rem och fästen..


1 365 Inlägg
1 februari 2012
#14
Vänta jag har den bästa lösningen. Hinka i en V8 LS2 i saaben och köp en centrifugalkompressor.. V8 +kompressor =bottendrag +kraft i toppvarv =Sant = 500+ hk
Det löser alla problem.... smile


379 Inlägg
1 februari 2012
#15
Richtenb skrev:
Vänta jag har den bästa lösningen. Hinka i en V8 LS2 i saaben och köp en centrifugalkompressor.. V8 +kompressor =bottendrag +kraft i toppvarv =Sant = 500+ hk
Det löser alla problem.... smile

Eller så slutar man köra saab tongue

Masterworks
1 februari 2012
#16
Richtenb skrev:
Vänta jag har den bästa lösningen. Hinka i en V8 LS2 i saaben och köp en centrifugalkompressor.. V8 +kompressor =bottendrag +kraft i toppvarv =Sant = 500+ hk
Det löser alla problem.... smile

Låter som min kombo! big_smile

695 Inlägg
1 februari 2012
#17
Webrex skrev:
Richtenb skrev:
Vänta jag har den bästa lösningen. Hinka i en V8 LS2 i saaben och köp en centrifugalkompressor.. V8 +kompressor =bottendrag +kraft i toppvarv =Sant = 500+ hk
Det löser alla problem.... smile

Eller så slutar man köra saab tongue

Och köper sig en bil cool

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

1 365 Inlägg
2 februari 2012
#18
Slutsummering från Trollhättan: sluta köra Saab, Sälj Saab, köp en bil, köp en corvette c5, trimma som bara fan utan att behöva byta växellåda. Köp en kompressor om det går för långsamt utan att behöva byta växellåda... igen. Och det var allt från tv4 trollhättan den här aftonen, nu över till vädret.


379 Inlägg
2 februari 2012
#19
Richtenb skrev:
Slutsummering från Trollhättan: sluta köra Saab, Sälj Saab, köp en bil, köp en corvette c5, trimma som bara fan utan att behöva byta växellåda. Köp en kompressor om det går för långsamt utan att behöva byta växellåda... igen. Och det var allt från tv4 trollhättan den här aftonen, nu över till vädret.

Sälja blir nog svårt tongue

1 365 Inlägg
2 februari 2012
#20
Bra synpunkt... rättning.Helförsäkra saab, kör in i lyktstolpe med saab. hävda att det var ett specialexemplar och hoppas du får ut 20 000


Webrex skrev:
Richtenb skrev:
Slutsummering från Trollhättan: sluta köra Saab, Sälj Saab, köp en bil, köp en corvette c5, trimma som bara fan utan att behöva byta växellåda. Köp en kompressor om det går för långsamt utan att behöva byta växellåda... igen. Och det var allt från tv4 trollhättan den här aftonen, nu över till vädret.

Sälja blir nog svårt tongue



Sök