3820
Sök

Bilnycklen i tvättmaskinen!

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
hej är så att min bilnyckel åkt med i tvättmaskinen och min reserv nyckel funkar inte och det går inte låsa upp med nycklen, man får bara in nycklen halvvägs. bilen är en saab 9-3 2.0t -99. någon som vet hur man kan lösa detta?

bara kör för satan kan ju inte mer än gå åt helvete!

Smålänning
7 887 Inlägg
31 januari 2012
Torka nyckeln och stoppa i nytt batteri. Funkar det inte då får du försöka komma in i bilen på nått annat sätt, elelr bärga den till Saab för att koda in myckeln.

Även om den går att låsa upp till slut med reservnyckeln är det inte alltid att dom går att starta, iom att immobilizer brukar vilja att bilens ska låsas upp med fjärren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 722 Inlägg
31 januari 2012
Inte kul! Men som nämnts i förra inlägget, öppna nyckeln och låt den självtorka och byta batt så kanske den kommer att fungera igen.

2 024 Inlägg
31 januari 2012
Testat med att smörja låset?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
har delat dosan så den ligger öppen, och har nytt batteri till den så får hoppas den funkar om den får ligga till imorgon. har dränkt in låset i låsolja men hjälpte inte hmm

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
31 januari 2012
masterr skrev:
har delat dosan så den ligger öppen, och har nytt batteri till den så får hoppas den funkar om den får ligga till imorgon. har dränkt in låset i låsolja men hjälpte inte hmm

Om jag hade varit du hade jag kört med hårtorken nu och satt in det nya batteriet med engång, är nycklen spänningslös helt så försvinner koden.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
ajfan hmm den har legat typ 4 timmar nu sönder hmm

2 024 Inlägg
31 januari 2012
Låsolja är lite sådär. Hade provat med nån riktig krypolja tex WD40, eller bättre.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

429 Inlägg
31 januari 2012
Driftkungen skrev:
masterr skrev:

Om jag hade varit du hade jag kört med hårtorken nu och satt in det nya batteriet med engång, är nycklen spänningslös helt så försvinner koden.

Det är inte i nycklen koden sitter i, utan i bilen. Larmdosan skickar samma signal hela tiden (av/på) o bilen känner av om det är rätt signal den får....
Så larmdosan kan vara utan batteri i flera dagar osv utan det händer något.

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
jonas 740 skrev:
Driftkungen skrev:
masterr skrev:

Det är inte i nycklen koden sitter i, utan i bilen. Larmdosan skickar samma signal hela tiden (av/på) o bilen känner av om det är rätt signal den får....

puuh det va lugnande tongue

Evildan
31 januari 2012
det heter "NYCKELN", era förbannade smålänningar wink

Smålänning
7 887 Inlägg
31 januari 2012
Dosan kan tappa sin kodning med bilen.

Lagade centrallåset på en mondeo häromdagen enbart genom att byta batteri i och koda ihop fjärren med bilen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Evildan skrev:

okej jag bor i småland nu men är faktiskt från blekinge om man ska va petig wink

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
twin_cam skrev:
Dosan kan tappa sin kodning med bilen.

Lagade centrallåset på en mondeo häromdagen enbart genom att byta batteri i och koda ihop fjärren med bilen.

hmm aja ska snacka med saab verkstan imon

Evildan
31 januari 2012
masterr skrev:
Evildan skrev:

okej jag bor i småland nu men är faktiskt från blekinge om man ska va petig wink

haha, hoppas du får ordning på den, är bra jkl surt när det går illa.
hårtork som tidigare föreslagits men även tops så du kan få bort ev kalk eller andra mineraler som kan fastna på kretskortet om den är så öppen att du kommer åt att svabba.

lastbilsmekaniker
67 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
jo man kommer åt ganska mkt faktiskt.

Saab - Move Your Mind
1 094 Inlägg
31 januari 2012
jonas 740 skrev:
Driftkungen skrev:
masterr skrev:

Då tappar den sin funktion att sända sin egna signal då (kod), kalla det vad du vill. Har varit med om flera nycklar till bilar där batteriet i nyckeln blivit sämre och sämre. Man lägger undan den nyckeln och börjar använda reservaren i stället. Ett tag senare byter man batteriet i den först nämnda nyckeln och inget händer.

"Man kan aldrig ha för mycket effekt. Bara för lite fäste"
Saab 9000 Banbil-Projektet för 2012: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224864

Sök