3237
Sök

Effektskillnad på Saab 9000?

Ptysch
74 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
#1
Tjena!

Monterade 3" system idag, med ersättningsrör för katten, och 3" downpipe.

Tänkte kolla om nån vet/kan uppskatta hur mkt extra effekt detta ger.
Kan ju också nämna att jag har nytt luftfilter av öppen variant, och ny dumpventil, om detta nu spelar in något.

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
5 september 2006
#2
Mjaa...kanske 10-15 hk?

Allt för den där jävla hatten!

12 086 Inlägg
5 september 2006
#3
Kläm på ett chip oxå så har du närmare 300hk.
Bara avgassystemet ger knappt nån toppeffekt på din motor.

Ptysch
74 Inlägg
5 september 2006
Trådstartare
#4
Hmm ok.
Satt och kollade lite, och det verkar som min orginalkatt är av framflyttad variant, och det innebär ju då att den sitter fast i downpipen. Inte såå kul att byta downpipe bara för att besikta bilfan. plus att man då måste köpa till en adapter så katten passar till 3".
Men så hittade jag också racekat och sportkat, 4250 respektive 2250. Hur mkt skillnad blir det då med race/sportkat?

skall man satsa på att spara ihop 4250 innan besiktningen eller köra snikvarianten?

36 Inlägg
6 september 2006
#5
på en orginal motor gör avgassystemet kanske någon enstaka polle


5 710 Inlägg
6 september 2006
#6
9000 aero är dock lite lurig när det gäller montering av 3" speciellt om det inte blir någon kat monterad och mottrycket blir väldans lågt, kan ge en oönskad FÖR stor effektökning.
Det är nämligen inte alls ovanligt att grundladdtrycket börjar skena iväg till en 0.7-0.9 bar på höga varv och man börjar få överslängar på laddtrycket mm.

Justering/kontroll av GLT är nödvändigt!
Får man inte ned GLT till en skaplig nivå är det portning av turbinhus som gäller.......

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
6 september 2006
#7
pilocereus skrev:
Hmm ok.
Satt och kollade lite, och det verkar som min orginalkatt är av framflyttad variant, och det innebär ju då att den sitter fast i downpipen. Inte såå kul att byta downpipe bara för att besikta bilfan. plus att man då måste köpa till en adapter så katten passar till 3".
Men så hittade jag också racekat och sportkat, 4250 respektive 2250. Hur mkt skillnad blir det då med race/sportkat?

skall man satsa på att spara ihop 4250 innan besiktningen eller köra snikvarianten?

Finns det trimplaner  ? då skulle jag isf satsat på "race"varianten.
Skall du köra original kan du inhandla en sport eller modifiera originalet med 3" muffar.

MVH Jonas
..............

Ptysch
74 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#8
jonTe,

Det finns alltid trimplaner, sen hur långt fram i tiden de ligger är en annan fråga.
Men det blir nog till o satsa på sportvarianten.

Problemet med GLT försvinner vid montering av sportkat?

5 710 Inlägg
6 september 2006
#9
pilocereus skrev:
Problemet med GLT försvinner vid montering av sportkat?

Kanske....kanske inte.....
Helt klart måste det mätas.

MVH Jonas
..............

Ptysch
74 Inlägg
6 september 2006
Trådstartare
#10
Ok, tack för hjälpen wink snygg bil btw smile


Sök