2281
Sök

Magisterns streetrace 940.

Tog efter många år av trånande, tag i saken och byggde mig en vass gatbil. En riktigt snabb bil med en studentbudget var målet. Brukisen fick bli objektet och 940in som användes som pendlarbil förvandlades över en vinter till ett... Visa mer

Industritekniker
516 174 Visningar
Uppdaterades senast 8 januari 2019
Industritekniker
433 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#261
_Andersson__ skrev:
vad ska du ha för uniballs ? har 4st rodbolls m16 jävligt fin kvalitet tillsalu

Kan vara intressant. Jag ska ha dem till momentstagen. Är det höger/vänster gängor? Hur stor diam är det på hålen? mvh

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
21 september 2012
Trådstartare
#262
RobbanForsell skrev:
som ny ! ;P

Snart så. Ska rikta och förstärka;)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

snickare
612 Inlägg
21 september 2012
#263
jag gillar din bil,hopas att man får se den nästa säsong live smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

Industritekniker
433 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#264
Tjena alla glada. Tänkte bara slänga upp en bild på bakaxeln som just nu är i processen att förstärka infästningarna till momentstagen. Detta bara måste hålla, eller vad tror ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/139/138548/138548-b9185462ddfb55ae3c18f9bc7206f386.jpg
Eftersom fästenna till momentstagen pajjade bytte jag ut dem till lite kralligare grejer. 8mm plattjärn borde palla trycket.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

2 419 Inlägg
25 september 2012
#265
tråkigt när hela axeln ger sig sen istället wink


Industritekniker
433 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#266
strandberg31 skrev:
tråkigt när hela axeln ger sig sen istället wink

Diffen är svetsad med elektråder som man lagar pansarvagnar med. Så det kommer hålla ihop:P Allt annat är ju genomgånget:P SÅÅÅ mkt effekt är det inte!lol

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

Industritekniker
433 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#267
allenalle skrev:
jag gillar din bil,hopas att man får se den nästa säsong live smile

Kul att du diggar! Ja jag har ju kört ganska mkt denna säsong. Men det lär ju bli mer nästa. Ska tuna in lite saker så den är top notch i vår:) Bara att hålla utkik.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

526 Inlägg
25 september 2012
#268
Kul att de rullar på:)  fortsätt med mer bilder på bakvagn nu så jag kan få lite inspiration också wink

Industritekniker
433 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#269
Tjena. Håller ju som sagt på att bygga ställbara och kralligare momentstag när jag ändå har allt skit nere.

Det blir antingen nån variant på det här---> http://www.kaplhenke.com/index.php?opti … ;Itemid=34

Alternativt att jag "adopterar" en bussning som är ca 75mm lång och har ett ca14mm hål, från vilken bil som hälst.

Är det någon här som vet sådär på rak arm en bussning som skulle kunna funka? Har sett bilder på folk som byggt egna "hundben"/momentstag med polybussningar men hittar inte den snubben tyvärr.

Uniballs är jävligt hårt så en bussning skulle nog spara en del på drivlinan.
Är tacksam för alla tips.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

123 Inlägg
27 september 2012
#270
Har du kollat med Myranes? Han brukar ju ha rätt feta saker till volvo...

Sen har ju även Finess nån variant har jag för mig
Senast redigerat av MIne101 (27 september 2012)

402 Inlägg
27 september 2012
#271
Du har ju även momentstaget från bakaxel.se    Det sitter med en uniball i karossen och sen stumt i bakaxeln och går även att ställe pingiongvinkeln.

Industritekniker
433 Inlägg
27 september 2012
Trådstartare
#272
Hedlisch skrev:
Du har ju även momentstaget från bakaxel.se    Det sitter med en uniball i karossen och sen stumt i bakaxeln och går även att ställe pingiongvinkeln.

De där skiten är sämst. har blivit feting avrådd från det där. Köpte ett men skickade tillbaka det. Axeln kan ju inte röra sig homogent när karossen sätter sig. Bilen reser ju tom på sig vid kraftiga gaspådrag.

Kolla på den här filmen tex. så ser du tydligt. http://www.youtube.com/watch?feature=pl … x1I#t=136s

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

402 Inlägg
28 september 2012
#273
Magistern skrev:
Hedlisch skrev:
Du har ju även momentstaget från bakaxel.se    Det sitter med en uniball i karossen och sen stumt i bakaxeln och går även att ställe pingiongvinkeln.

De där skiten är sämst. har blivit feting avrådd från det där. Köpte ett men skickade tillbaka det. Axeln kan ju inte röra sig homogent när karossen sätter sig. Bilen reser ju tom på sig vid kraftiga gaspådrag.

Kolla på den här filmen tex. så ser du tydligt. http://www.youtube.com/watch?feature=pl … x1I#t=136s

Ofan, har ett själv o som du säger så reser sig ju bilen bak. Kan inte så mycke om hur bilen o fäste beter sig när man gör om upphängningen.
Men ah bilen har ju inte skitbra fäste. Spinner 1-2 ut på runt 300hk och är det blött spinner den på i typ alla växlar hmm

Industritekniker
433 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#274
Hedlisch skrev:
Magistern skrev:
Hedlisch skrev:
Du har ju även momentstaget från bakaxel.se    Det sitter med en uniball i karossen och sen stumt i bakaxeln och går även att ställe pingiongvinkeln.

De där skiten är sämst. har blivit feting avrådd från det där. Köpte ett men skickade tillbaka det. Axeln kan ju inte röra sig homogent när karossen sätter sig. Bilen reser ju tom på sig vid kraftiga gaspådrag.

Kolla på den här filmen tex. så ser du tydligt. http://www.youtube.com/watch?feature=pl … x1I#t=136s

Ofan, har ett själv o som du säger så reser sig ju bilen bak. Kan inte så mycke om hur bilen o fäste beter sig när man gör om upphängningen.
Men ah bilen har ju inte skitbra fäste. Spinner 1-2 ut på runt 300hk och är det blött spinner den på i typ alla växlar hmm

Asså man vill ju uppnå att bilen sätter sig och sen sitter kvar där vid start. Men det där staget kan ju axeln inte röra sig homogent. Min bettar ganska bra med std beygga o stag. Men ska ju som sagt bygga om lite:)

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

snickare
612 Inlägg
28 september 2012
#275
sattsa på en 960 bakvagn som du förstärker upp?

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

246 Inlägg
28 september 2012
#276
allenalle skrev:
sattsa på en 960 bakvagn som du förstärker upp?

Varför göra nåt så otroligt dumt?


Industritekniker
433 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
#277
NTCRS skrev:
allenalle skrev:
sattsa på en 960 bakvagn som du förstärker upp?

Varför göra nåt så otroligt dumt?

Nja dumt och dumt. kanske inte just en delad volvoaxel men en del har ju snickrat dit bmw grejjor.

Men en stel axel är att föredra i dragracingsammanhang. En delad är krångligare att få bra fäste i, men klart det går.

Jag provar med förstärkta stag och att staga bryggan åt sidan så borde det hålla ihop.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

20 Inlägg
3 oktober 2012
#278
Mycket fint projekt! smile Skulle va kul åh veta vad det har kostat i runda slängar eftersom de var lite budget? smile
Mvh Andreas.

Industritekniker
433 Inlägg
3 oktober 2012
Trådstartare
#279
kepson_93 skrev:
Mycket fint projekt! smile Skulle va kul åh veta vad det har kostat i runda slängar eftersom de var lite budget? smile
Mvh Andreas.

Motorn har kostat ca 45000. Sen sprutet 15000 med spridare och lådan 6000kr, pluss hundra vändor till hydroscand. och massa småskit som man inte kommer ihåg. Skulle tippa på mellan 70000-80000 för själva projekt delen. Men sen är det mer grejjer runtikring så ca 100lax.

Volvo 940 B230 8v, 746WHp, 799WNm. 10.40, 222Km/h @402m LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, Bakaxeldelar, L-M-R.se, Oljemagasinet.se

526 Inlägg
3 oktober 2012
#280
Magistern skrev:
kepson_93 skrev:
Mycket fint projekt! smile Skulle va kul åh veta vad det har kostat i runda slängar eftersom de var lite budget? smile
Mvh Andreas.

Motorn har kostat ca 45000. Sen sprutet 15000 med spridare och lådan 6000kr, pluss hundra vändor till hydroscand. och massa småskit som man inte kommer ihåg. Skulle tippa på mellan 70000-80000 för själva projekt delen. Men sen är det mer grejjer runtikring så ca 100lax.

100 roliga laxar big_smile


Sök