3722
Sök

Honda Civic Eg 91 - 95 SWAP! B16a1 - K20

82 Inlägg
10 februari 2012
Trådstartare
#1
Funderar riktigt starkt på att köpa en Civic EG -91 - 95 och sedan göra ett "litet"motorswap.
Bilen jag skall inhandla är en Honda Civic 1.5i(om inte en annan modell föreslås).

Då är min fråga det, vad för saker behövs bytas förutom att man skall ha ett komplett motor med växellåda, generator, startmotor. Skall man byta ut hela kabelhärvan, samt behöver man göra nya motorfästen?

Vill helst slänga i en K20 motor, men hade för mig att det krävdes större modifikationer?
Men har ni bättre tips på mer passande motorer så kom gärna med förslag smile

Tack på förhand !


46 Inlägg
11 februari 2012
#2
K20 swapp kostar lite mer också.
Sen är de rätt mycket modd på bilen.


Lättast är b16 eller om du har tur är få tag i en b18.

Utångs läget till en vtec motor så bör man Börja på en eg esi. Som är 125hk vtec. Slipper man byta kabelhärva och så, eftersom bilen redan har vtec. Så passar b serie bult on.
Om du ska swappa från lsi 1.5 behöver du byta kabel härva och fixa ny motor härva. Köper du b serie passar motor härvan från esi.

Sen om du börjar på esi, går den ecun att använda, chippa om till Vti. Från lsi karossen måste du få tag i en ny box.
Senast redigerat av deegee (11 februari 2012)

82 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#3
deegee skrev:
K20 swapp kostar lite mer också.
Sen är de rätt mycket modd på bilen.


Lättast är b16 eller om du har tur är få tag i en b18.

Utångs läget till en vtec motor så bör man Börja på en eg esi. Som är 125hk vtec. Slipper man byta kabelhärva och så, eftersom bilen redan har vtec. Så passar b serie bult on.
Om du ska swappa från lsi 1.5 behöver du byta kabel härva och fixa ny motor härva. Köper du b serie passar motor härvan från esi.

Sen om du börjar på esi, går den ecun att använda, chippa om till Vti. Från lsi karossen måste du få tag i en ny box.

Om jag har turen att få tag på en bra EG esi så är det i princip bara att swapa utan några större svårigheter? Kabelhärva, olika reläer, motorfästen? 

Men lite tråkigt att det skall vara så svårt att få tag på en esi som finns i närheten.


82 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#4
Bullet--- skrev:
OskarLB skrev:
deegee skrev:
K20 swapp kostar lite mer också.
Sen är de rätt mycket modd på bilen.


Lättast är b16 eller om du har tur är få tag i en b18.

Utångs läget till en vtec motor så bör man Börja på en eg esi. Som är 125hk vtec. Slipper man byta kabelhärva och så, eftersom bilen redan har vtec. Så passar b serie bult on.
Om du ska swappa från lsi 1.5 behöver du byta kabel härva och fixa ny motor härva. Köper du b serie passar motor härvan från esi.

Sen om du börjar på esi, går den ecun att använda, chippa om till Vti. Från lsi karossen måste du få tag i en ny box.

Om jag har turen att få tag på en bra EG esi så är det i princip bara att swapa utan några större svårigheter? Kabelhärva, olika reläer, motorfästen? 

Men lite tråkigt att det skall vara så svårt att få tag på en esi som finns i närheten.

Men man ska väl inte behöva byta hella kabelhärvan på en LSI, dem är fortfarande insprutning, så man drar ett par ny kablar till vtec, inget annat.
I mitt esi swap fick jag byta nästan hela kabelhärvan vilket är förståeligt när jag hade en d13b2(1,3 förgasare).

Du kan även försöka få tag på en VEI vilket ochså använder sig av likadan kabelhärva som esi/vti.
Bara ett den har en vtec-e motor.

Så att det är inte något stort ingrepp som behövs utföras med andra ord?

Samt så undrar jag vart ni har fått tag på era motorer och allt. För att det verkar vara total brist i landet på B18-18 motorer sad


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
13 februari 2012
#5
En k20 swap är ganska dyr jämför med en B-serie. Komplett k20 går på ca: 30.000Kr. Sen behöver du swap motorfästen, (spakställ, drivaxlar) m.m. Man behöver kapa bort höger motorfäste, flytta fästena för kylaren m.m.

Så räkna med 50.000Kr + 15.000Kr för en bil med vtec.

Annars B18c6 = 25.000Kr + 15.000Kr.


Har du plats att jobba på och tillgång till svets och verktyg så är det inte speciellt svårt att slänga i en K20. Tar lite tid bara...

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

46 Inlägg
13 februari 2012
#6
Jag bytte kabelhärvan för att inte ha kablar ligga löst:P
Pedant.
Men visst klart kan man dra separat vtec kabel från ecun direkt ja.
Har med swappa Dx förr, fick byta tank då med!tongue


Hondaklubben som gäller. om man inte har en jäkla tur och hitta rpå bildelsbasen, men de tar överpris på sina grejer.

Lättast är väl ett esi swapp på från LSi eller vei,
Motor och låda och ecu. boom. klart.

Lsi, esi och vei till B serie, allstå b16, b18 och kanske till och med b20?
Motor, låda, drivaxlar, växel länkage, Esu.

Sen till K swapp, så fick du rätt bra beskrivning som ovan.. runt 50k MINST!
Men då kommer du behöva kapa lite motorfästen och i kaross för spakställ tyvärr... För de är vajer låda i dom.
Byta plats på kylarn och diverse saker. Alla motor delar och så blir väl 30-40 med lite tur.
Sen för att få de att funka går de inte med en vanlig ecu längre. Då är de honddata k pro som gäller. De boxarna kostar minst 10. Har en sån i min type r.

H 22 swapp som är prelude vti...
Samma veva där, lite kap, modd, pajjja bilen lite.
Och till och med vänster lykta behöver man kapa i där, för generatorn sitter på framsidan av den motor där servo pumpen sitter normalt. Skumt. Men de går.

Skulle rekomendera ett b swapp, B serie har skönaste ljudet iaf:D hehehe

82 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#7
supersupra87 skrev:
En k20 swap är ganska dyr jämför med en B-serie. Komplett k20 går på ca: 30.000Kr. Sen behöver du swap motorfästen, (spakställ, drivaxlar) m.m. Man behöver kapa bort höger motorfäste, flytta fästena för kylaren m.m.

Så räkna med 50.000Kr + 15.000Kr för en bil med vtec.

Annars B18c6 = 25.000Kr + 15.000Kr.


Har du plats att jobba på och tillgång till svets och verktyg så är det inte speciellt svårt att slänga i en K20. Tar lite tid bara...

Lutar åt en B serie till att börja med. Så man lär sig lite med grundläggande saker om bilen och dess funktioner:)


82 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#8
deegee skrev:
Jag bytte kabelhärvan för att inte ha kablar ligga löst:P
Pedant.
Men visst klart kan man dra separat vtec kabel från ecun direkt ja.
Har med swappa Dx förr, fick byta tank då med!tongue


Hondaklubben som gäller. om man inte har en jäkla tur och hitta rpå bildelsbasen, men de tar överpris på sina grejer.

Lättast är väl ett esi swapp på från LSi eller vei,
Motor och låda och ecu. boom. klart.

Lsi, esi och vei till B serie, allstå b16, b18 och kanske till och med b20?
Motor, låda, drivaxlar, växel länkage, Esu.

Sen till K swapp, så fick du rätt bra beskrivning som ovan.. runt 50k MINST!
Men då kommer du behöva kapa lite motorfästen och i kaross för spakställ tyvärr... För de är vajer låda i dom.
Byta plats på kylarn och diverse saker. Alla motor delar och så blir väl 30-40 med lite tur.
Sen för att få de att funka går de inte med en vanlig ecu längre. Då är de honddata k pro som gäller. De boxarna kostar minst 10. Har en sån i min type r.

H 22 swapp som är prelude vti...
Samma veva där, lite kap, modd, pajjja bilen lite.
Och till och med vänster lykta behöver man kapa i där, för generatorn sitter på framsidan av den motor där servo pumpen sitter normalt. Skumt. Men de går.

Skulle rekomendera ett b swapp, B serie har skönaste ljudet iaf:D hehehe

Jo, har kikat på bildelsbasen, hittade en B motor...8k för en icke komplett samt otestad motor.. vilket känns som ett dåligt köp. Jo, men hittade inget så bra på hondaklubbforumet. Men får helt enkelt hålla ögonen öppna där dagligen och vara snabb med att köpa en motor när det väl gäller.

Ser ut att bli en B serie då det är bara att slänga i den mer eller mindre och dra egen el till Vtec.
Jo som du säger, B motorerna låter extremt vackert. Får bli en B motor helt enkelt.
Några tips på enkla "basic" trim som är bra att göra på en B motor? Låt oss säga en B16.
Om ni har någon länk till någon bra sida så får ni gärna länka och dela med er:)


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
14 februari 2012
#9
Ja, B-serie motorerna, speciellt B18c6 och B16a2 är rätt svåra att få tag i som komplett swap. Du hittar nog bara det på Hondaklubben eller utomlands, speciellt England och Nederländerna.

Lättaste trim skulle vara: Insug, Grenrör, Avgassystem.  Ger väl inte så hemskt mycket, men en B16 kräver en del för att komma upp i 200hk.

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."


Sök