3657
Sök

Köpråd: Bmw 540i eller S60 2,5T AWD?

1 938 Inlägg
25 februari 2012
#21
5HP30 från ZF:
540iA E34 1993 - 1995
740iA/740iaL E32 1992 - 1994
840ciA E31 1992 - 1996
850ciA E31 1994 - 1998
740iA /740iaL E38 1994 - 1997
750iAL E38 1994 - 2002


Där e lådorna me plastkuleproblemet.

1 643 Inlägg
25 februari 2012
#22
Glesmark skrev:
5HP30 från ZF:
540iA E34 1993 - 1995
740iA/740iaL E32 1992 - 1994
840ciA E31 1992 - 1996
850ciA E31 1994 - 1998
740iA /740iaL E38 1994 - 1997
750iAL E38 1994 - 2002


Där e lådorna me plastkuleproblemet.

Tack för mycket bra svar! . Är lite sugen på en 540 själv nämligen smile


arenwik
21 maj 2012
#23
Lånar tråden lite då jag inte orkar göra en ny...

Är det någon här som ägt/kört en 540 E39 med öppet luftfilter ? Är väldigt nyfiken på hur ljudet förändras.

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
21 maj 2012
#24
arenwik skrev:
Lånar tråden lite då jag inte orkar göra en ny...

Är det någon här som ägt/kört en 540 E39 med öppet luftfilter ? Är väldigt nyfiken på hur ljudet förändras.

Japp:) de blir lite gott ljud.
Prova att ta bort insugsslangen från luft burken och gasa till så får du en hint om hur de kommer låta:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

arenwik
21 maj 2012
#25
marwin_of_sweden skrev:
arenwik skrev:
Lånar tråden lite då jag inte orkar göra en ny...

Är det någon här som ägt/kört en 540 E39 med öppet luftfilter ? Är väldigt nyfiken på hur ljudet förändras.

Japp:) de blir lite gott ljud.
Prova att ta bort insugsslangen från luft burken och gasa till så får du en hint om hur de kommer låta:)

Nja då jag är extrempedant vill jag inte köra ofiltrerat en sekund cool
Men blir det stor skillnad ? Alltså inne i kupén.

12 086 Inlägg
21 maj 2012
#26
[video]http://www.garaget.org/video/67976[/video]

E34 540 utan luftfilter.

Det låter ju "fränt", men att höra det här woooop ljudet hela tiden är inget för mig.
Senast redigerat av Germax (21 maj 2012)

arenwik
21 maj 2012
#27
Germax skrev:
[video]http://www.garaget.org/video/67976[/video]

E34 540 utan luftfilter.

Det låter ju "fränt", men att höra det här woooop ljudet hela tiden är inget för mig.

Det låter mysigt ja, men i längden som du säger är det nog inget vidare.
Hade öppet på en T4 för massa år sen, blev totalt vansinning på surplandet när man låg landsväg.
Men E39 är ju extremt ljudisolerad i och för sig. Man kanske skulle prova i alla fall.
Nästa problem! Att hitta ett "öppet filter kit" till min bil, det vill säga modellanpassat med avskärmning etc..
Hittade ett i USA för 2000:- svenska kronor. Någon som vet vart man kan hitta det i sverige ?

tratt
353 Inlägg
22 maj 2012
#28
Är också inne på att köpa en 540, dock vill jag egentligen ha manuell, men då utbudet inte är lika stort tänkte jag ändå prova på automat.

Borde man vara orolig när miltalet överstiger 20k mil, har automatlådorna någon tendens att lägga av eller de håller om de är servade rätt osv? Har tittat på en del bilar, runt 24k mil, något man borde avstå ifrån och försöka hitta en runt 15k?

1 938 Inlägg
22 maj 2012
#29
Slaylix skrev:
Är också inne på att köpa en 540, dock vill jag egentligen ha manuell, men då utbudet inte är lika stort tänkte jag ändå prova på automat.

Borde man vara orolig när miltalet överstiger 20k mil, har automatlådorna någon tendens att lägga av eller de håller om de är servade rätt osv? Har tittat på en del bilar, runt 24k mil, något man borde avstå ifrån och försöka hitta en runt 15k?

Vet inte riktigt vad jag kan bidra med, min är manuell och har rullat 23 xxx mil, pixelfel i displayen så vet inte exakt.
Motorn går silkeslent än förutom tändstiften som e dåliga, kopplingen har också börjat ge efter några mil på mätarn.

Sitter ett typ "t-kors" på vakumslangarna som har typ 4 anslutningar som sprack på min, kostade inte många kr att köpa ett nytt. Annars har jag inte bytt något på bilen förutom däck (drar jävligt mycket däck om man e under 30 år) och service på drygt 1 års ägande.

Delar till 540 e typ "snordyra" i sverige om man köper på bmw eller mekonomen, köper man hos Schmiedmann hamnar man på bättre pris än mekonomen, men man kan fortfarande tjäna ytterligare kronor på att handla från tyskland på ebay.

Har fått erfara det här med tändstift i Sverige, typexempel på pris.

Beru Ultra-X Platina 136 kr styck, 1088 kr då hos mekonomen. I tyskland ca 200 kr för en uppsättning + frakt.
NGK V-line platina 206 kr styck på mekonomen, 280 kr för ett 4pack i tyskland + frakt.

Även servicegrejjer typ servicekit i filterväg och tändstift dryga 1000lappen + frakt i tyskland för.
Då e de luftfilter, oljefilter, kupefilter och bensinfilter och tändstift (vet ej märke).

Bara kupefilter hos mekonomen, 806 kr stycket å de e 2 st på e39 540. big_smile

Kan bara säga gott om bmw 540 med manuell låda, aldrig ägt en automat-540.
Enda negativa e bränselförbrukningen om man kan se det negativt, köper man en v8 så vet man att det drar sopp när man gasar på, det är ingen raketforskning direkt. tongue

arenwik
22 maj 2012
#30
Slaylix skrev:
Är också inne på att köpa en 540, dock vill jag egentligen ha manuell, men då utbudet inte är lika stort tänkte jag ändå prova på automat.

Borde man vara orolig när miltalet överstiger 20k mil, har automatlådorna någon tendens att lägga av eller de håller om de är servade rätt osv? Har tittat på en del bilar, runt 24k mil, något man borde avstå ifrån och försöka hitta en runt 15k?

BMW är dom enda jag litar på när det gäller lite högre effekter på automatlåda.
Det där med miltal säger tyvärr inte jättemycket. En låda som har rullat 10.000mil kan vara mer sliten än en som gått 20.000mil. Man får kika mer på föregående ägare samt service.

12 086 Inlägg
22 maj 2012
#31
Automatlådan i E34 540 är ett ass, det är definitivt ingen effekt som tar död på dom.
Däremot lider lådan av en sjudom som drabbar alla exemplar tillverkade upp till 95 någon gång.
Det är dom berömda plastkulorna som slits ner oavsätt körstill och service.

Är de inte bytta efter 20000mil kommer problemet komma som ett brev på posten.

Vad det beträffar reservdelar finns allt att köpa herrejössesbilligt i tyskland, allt.

tratt
353 Inlägg
23 maj 2012
#32
Germax skrev:
Automatlådan i E34 540 är ett ass, det är definitivt ingen effekt som tar död på dom.
Däremot lider lådan av en sjudom som drabbar alla exemplar tillverkade upp till 95 någon gång.
Det är dom berömda plastkulorna som slits ner oavsätt körstill och service.

Är de inte bytta efter 20000mil kommer problemet komma som ett brev på posten.

Vad det beträffar reservdelar finns allt att köpa herrejössesbilligt i tyskland, allt.

Jo men hur är de i 39:an? För det är en 39 jag kollar på, inte 34!

1 938 Inlägg
23 maj 2012
#33
Slaylix skrev:
Germax skrev:
Automatlådan i E34 540 är ett ass, det är definitivt ingen effekt som tar död på dom.
Däremot lider lådan av en sjudom som drabbar alla exemplar tillverkade upp till 95 någon gång.
Det är dom berömda plastkulorna som slits ner oavsätt körstill och service.

Är de inte bytta efter 20000mil kommer problemet komma som ett brev på posten.

Vad det beträffar reservdelar finns allt att köpa herrejössesbilligt i tyskland, allt.

Jo men hur är de i 39:an? För det är en 39 jag kollar på, inte 34!

e39 tillverkades inte 95 tror jag inte, kom 96.
Angående själva hållbarheten kan jag inte tänka mig att den blev sämre, förmodligen snarlik eller bättre. tongue

tratt
353 Inlägg
23 maj 2012
#34
Glesmark skrev:
Slaylix skrev:
Germax skrev:
Automatlådan i E34 540 är ett ass, det är definitivt ingen effekt som tar död på dom.
Däremot lider lådan av en sjudom som drabbar alla exemplar tillverkade upp till 95 någon gång.
Det är dom berömda plastkulorna som slits ner oavsätt körstill och service.

Är de inte bytta efter 20000mil kommer problemet komma som ett brev på posten.

Vad det beträffar reservdelar finns allt att köpa herrejössesbilligt i tyskland, allt.

Jo men hur är de i 39:an? För det är en 39 jag kollar på, inte 34!

e39 tillverkades inte 95 tror jag inte, kom 96.
Angående själva hållbarheten kan jag inte tänka mig att den blev sämre, förmodligen snarlik eller bättre. tongue

Jo jag vet, jag kollar på en runt 99, lite nyare med.


Sök