3259
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
863 584 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
346 Inlägg
29 december 2012
#1121
Lite OT men Hitler hade väl den goda smaken att föredra Mercedes-Benz iaf wink

Riktiga bilar kommer från Stuttgart.
Säljer bla. VOLVO-doftgranar på Tradera!

Avstängd
10 388 Inlägg
29 december 2012
#1122
lill_sankan skrev:
Lite OT men Hitler hade väl den goda smaken att föredra Mercedes-Benz iaf wink
770K W150 jao (bl.a.)

O nej, jag vet inte varför jag kommer ihåg sånt trams

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Audiskadad
1 287 Inlägg
29 december 2012
#1123
-MATS- skrev:
Ursäkta dåligt med uppdateringar - har varit snorförkyld sedan julafton sad ...

Cadillac123 skrev:
Måste passa på att fråga, finns det några bubblor från nazi-tiderna kvar?
Det finns högst en handfull kvar, varav en nyligen renoverats och har en megaprojekttråd (cirka 2,5 miljoner sidvisningar och över 4000 inlägg yikes ) på den amerikanska VW-sajten "TheSamba.com", kallad "VW38 found in Lithuania" (Där ligger man minsann i lä tongue )

Bilen återfanns för bara några år sedan i Litauen i detta skick:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/520174.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/520177.jpg

Bilen är den tredje äldsta kända i hela världen (chassinr #6) och den äldsta i privat ägo cool

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/945337.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/945336.jpg

det där är väl inte samma bil eller??

# Tobias Lundin / 80 sportquattro sedan bygge !
Följ gärna projektet här:
https://www.facebook.com/groups/458659997514331/
Sponsorer: Spacer.se :)

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
29 december 2012
Trådstartare
#1124
Tottii skrev:

det där är väl inte samma bil eller??
Jo - tro det eller ej, det ÄR faktiskt samma bil cool

Kolla tråden jag länkade till och se själv : http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=340552

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
30 december 2012
Trådstartare
#1125
Hej och hå, alla VW-älskare smile !

Jag har varit krasslig ända sedan jul och masat mig ut i garaget först idag neutral . Tråkigt att inte kunna uppdatera oftare, men "that's life" ibland...

Bilder på uppdateringen dröjer eftersom vi får gäster om en kort stund (PARTY, PARTY tongue ) med jag kan väl säga såpass mycket som att det är dörr-relaterat wink

Under de dagar jag suttit inomhus och snörvlat har jag dock hunnit snickra till en ny projekttråd på samma tema, fast tvärt om (om ni fattar galoppen).

Jag har alltså den äran att presentera:

O &#9642;=&#9642; R &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; G &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; L &#9642;==&#9642; P &#9642;=&#9642; A &#9642;=&#9642; T &#9642;=&#9642; I &#9642;=&#9642; N &#9642;=&#9642; A &#9642;==&#9642; V &#9642;=&#9642; W &#9642;==&#9642; 1 &#9642;=&#9642; 9 &#9642;=&#9642; 5 &#9642;=&#9642; 5

Jag tänker köra det nya projektet på egen hand, när inte jag och Andreas håller på gemensamt med 57:an smile Kika gärna in och kolla!

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#1126
. . . fortsättning:

Har tillverkat en framruta i trä för att kontrollera ifall även rutramen blivit sned eller ej:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1008568.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1008569.jpg

Så vitt jag kan se så verkar ju allt vara fullständigt rakt neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1008570.jpg
Men när dörren stängs … Ja, ni ser ju själva hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1008571.jpg
Jag gör några ritor i stolpen.

Meningen är att jag nu ska sova på saken och kommer jag inte på något bättre så blir det så att A-stolpen kommer att få smaka vinkelslip och att vi när profilen på så sätt blivit försvagad, på nytt försöker trycka stolpen snett framåt/uppåt och svetsar igen springorna i efterhand.

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

10 163 Inlägg
31 december 2012
#1127
Är du säker på att det inte är dören det är något knass med ioförsig kanske du hade testat två olika dörar men borde det inte vara bätre att modda dören igentligen?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#1128
Djo skrev:
Är du säker på att det inte är dören det är något knass med ioförsig kanske du hade testat två olika dörar men borde det inte vara bätre att modda dören igentligen?
Jo - jag känner faktiskt samma sak, det är därför det är bäst att inte ha för bråttom att sätta kapen i stolpen neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

370 Inlägg
31 december 2012
#1129
mycket brukar gå att lösa med vinkelslipen och våld tongue

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
31 december 2012
Trådstartare
#1130
Brohmee skrev:
mycket brukar gå att lösa med vinkelslipen och våld tongue
Visst - men det är inte alltid det blir helt lyckat hmm

VIKTIG UPPDATERING:

Fick precis ett MMS på vårt motorblock som blivit arborrat 0,5 mm. Detta räckte inte yikes

Nytt försök på 1,0 mm ska göras - - - hoppas det går vägen neutral !!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

370 Inlägg
31 december 2012
#1131
-MATS- skrev:
Brohmee skrev:
mycket brukar gå att lösa med vinkelslipen och våld tongue
Visst - men det är inte alltid det blir helt lyckat hmm

VIKTIG UPPDATERING:

Fick precis ett MMS på vårt motorblock som blivit arborrat 0,5 mm. Detta räckte inte yikes

Nytt försök på 1,0 mm ska göras - - - hoppas det går vägen neutral !!
trist för er sad

Kolla gärna in mit projekt, vw bubbla oval: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258193

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#1132
Brohmee skrev:
-MATS- skrev:
Brohmee skrev:
mycket brukar gå att lösa med vinkelslipen och våld tongue
Visst - men det är inte alltid det blir helt lyckat hmm

VIKTIG UPPDATERING:

Fick precis ett MMS på vårt motorblock som blivit arborrat 0,5 mm. Detta räckte inte yikes

Nytt försök på 1,0 mm ska göras - - - hoppas det går vägen neutral !!
trist för er sad
Äh, ingen fara - det löser sig säkert smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
1 januari 2013
Trådstartare
#1133
. . . fortsättning:

Hur svårt kan det egentligen vara tycker man …

Äntligen passar dörren utan skav mot A-stolpen och dessutom är …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1008938.jpg
… glipan mellan dörr och B-stolpe nästan prefekt big_smile !

BRAVISSIMO ! Men hur gick detta till då?

Ja inte var det genom att trycka med hydraulik … Ny, dag nya tag och nya ögon brukar jag tänka smile Och när jag kom ut till garaget gjorde jag en ny upptäckt:

Det översta gångjärnet sitter i stort sett kloss mot karossplåten i överkant. Vi springer runt bilen och kontrollmäter – vi mäter även på vår 55:a och kommer fram till att det absolut ska vara ett avstånd mellan gångjärn och stolpe. Hur kontrollera detta …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1008939.jpg
…jo vi sticker in ett bladmått och mäter 1,5 mm för att få dörrspringan lika stor hela vägen uppifrån och ner.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1008940.jpg
Det är alltså här i själva gångjärnsfästet vi har problemet.

Alltså måste vi rikta fästet … eller modifiera gångjärnet hmm

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
1 januari 2013
#1134
-MATS- skrev:
JohnWayne skrev:
Har ni kontrollmätt andra stolpen, så det säkert är stolpen som är sned?
Svaret på din fråga är faktiskt NEJ yikes

Av vilken anledning frågar du kanske då ...

Jo, pressverktygen till Bubbla-karossen togs fram redan på 1930-talet med utgångspunkt från en begränsad handbyggd serie bilar kallade VW38, och på dessa hade av någon anledning höger- och vänsterdörrarna inte exakt samma mått (det skiljer faktiskt ett par/tre mm i storlek hmm ). Att inte VW rättade till detta när man började massproducera bilar berodde väl helt enkelt på att då hade man inte kunnat använda samma dörrar som reservdelar.

http://static.ddmcdn.com/gif/1931-1945- … etle-8.jpg
Å fan smile


168 Inlägg
1 januari 2013
#1135
Tycker att det ser att den lutar inåt i det övre skruvhålet? Ser iallafall ut så på bilden big_smile


2 164 Inlägg
1 januari 2013
#1136
en bricka är väl ca 1,5mm? wink

"Life´s too short to drive a boring car"

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#1137
kricka_ skrev:
Tycker att det ser att den lutar inåt i det övre skruvhålet? Ser iallafall ut så på bilden big_smile
Jo kanske - men det verkar märkligt att karossen skulle ha en skada just där?!

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#1138
dadde skrev:
en bricka är väl ca 1,5mm? wink
Absolut - men vi tänker göra det hela lite mer "permanent" wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#1139
. . . fortsättning:

Arbetet med att få dörren att passa i dörrhållet fortsätter smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009248.jpg
En 1mm plåtbit värms fast på gångjärnet med hjälp av TIG-svetsen.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009249.jpg
Hål borras tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009250.jpg
Klart smile !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009251.jpg
Hmm … med tjockare gods på gångjärnet måste vi fila på karossen för att det hela ska glida in på rätt sätt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009252.jpg
Skruva, skruva, skruva tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009253.jpg
Men vaf… Dörren sitter för högt och skaver i dropplisten mad

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
2 januari 2013
Trådstartare
#1140
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009254.jpg
Fram med bladmåttet. Vi ökar med 0,5 mm. Vi kollar sedan dörrbladet igen…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009255.jpg
PERFETTO big_smile !

Samma procedur görs om men nu med en ny 1,5 mm plåt …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009256.jpg
… och även karossen får modifieras ytterligare.

Med så pass mycket material pålagt märker vi att det kommer bli en markant kant som blir synlig (åtminstone för det tränade ögat wink )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009257.jpg
Alltså gör vi en rita för att försöka ”gömma” vår modifiering.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009258.jpg
Vi skär sedan ytterligare 10 mm innanför ritan så att det uppstår en spalt (se pil).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1009259.jpg
Vi värmer sedan fast biten en tredje gång (den sitter så pass löst att man kan bryta bort den med en tång eller mejsel)

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök