Hejsan, Jag köpte mig en Mazda rx-8 årsmodell 06 i September 2011. När jag hade kört med den ca 200mil lämna jag in den på service hos en Mazda återförsäljare. Inga anmärkningar från servicen där dom bytte olja oljefilter samt bytte kylarvatten och gick igenom övriga vätskor i motorn. Bilen har precis gått 8000mil. Men lagom till jag skulle ställa av den innan snön kom upptäckte jag att oljan i motorn såg ut som en kaffeblandning.
Någon som har någon aning om vad som kan ha orsakat detta problem? Eller vart man kan vända sig för att fixa det här problemet?
Det är oljekleg på hela stickan inget i oljelocket.. Plus att all motorolja ser ut som klegg. Men de lustiga är att det fortfarande finns glykol kvar i behållaren. MVH Jim
Får kolla på de, Nej det kan jag inte säga att den gör. Har inte startat upp den nånting sen jag ställde av den. Du har ingen koll på vad som gäller med motorförsäkringar och så?
inte så att de bara blitt fukt i oljan som de blir när de stått ett tag? prova låt den bli riktigt varm och se om de försvinner . för då äre inget och bry sig om annat än oljebyte när den väl ska ut igen
inte så att de bara blitt fukt i oljan som de blir när de stått ett tag? prova låt den bli riktigt varm och se om de försvinner . för då äre inget och bry sig om annat än oljebyte när den väl ska ut igen
Om nu motorn rasat o det verkligen är vatten i oljan så är det troligen ingen bra ide att köra den genomvarm bättre lusta reda på vad felaet ligger i utan att starta den..
Jag körde från Göteborg upp till Gävle (ca55mil) innan jag ställde av den, och det vart knappast nå bättre längst vägen upp. Va ut en sväng innan jul med bilen och de försvann inte och de vart bara värre och värre i motoroljan. Sen ställde jag av bilen när en granne konstatera att den förmodligen läckt in kylarvatten i motoroljan.
inte så att de bara blitt fukt i oljan som de blir när de stått ett tag? prova låt den bli riktigt varm och se om de försvinner . för då äre inget och bry sig om annat än oljebyte när den väl ska ut igen
Om nu motorn rasat o det verkligen är vatten i oljan så är det troligen ingen bra ide att köra den genomvarm bättre lusta reda på vad felaet ligger i utan att starta den..
sant sant men ändå. bra många trådar pga okunnighet de tror de är nått allvarligt så visar de sig bara vara grejjer som stått ute ett tag
är ju nästan lika klassiskt som har min toppackning gått får att avgaserna syns när de är kallt ute.
tycker de liknar en sån tråd men de kanske bara är jag de haha
kolla på wankelregistret.se de har lite mer koll på sådant
De flesta där finns även här på Garaget och problemet som sådant behöver inte alls vara bilmodell-relaterat, så chansen till bättre svar finns här
De flesta kanske finns på garaget men det är där han får snabbast svar. trådskaparen frågade även vem kan sådant och jag skrev LASSE WANKEL vilket du har förmodligen raderat.
Problemet är inte bilmodell-relaterat MEN, Blandad olja och vatten = oftast fucked up topplockspackning vilket lär bli svår att finna på trådskaparens bil.
Han har en WANKEL motor , väldigt få människor i sverige kan de motorer bra och wankelregistret är faktiskt första stället jag skulle söka hjälp på.
Ledsen om jag skräpar ner och gör "reklam" för andra forum , försökte bara hjälpa...
kolla på wankelregistret.se de har lite mer koll på sådant
De flesta där finns även här på Garaget och problemet som sådant behöver inte alls vara bilmodell-relaterat, så chansen till bättre svar finns här
Haha, nu fick jag ett gott skratt. Bättre chanser till svar när det gäller motor frågor kan du inte få här, utan då är det SWR som gäller. Inget ont om garaget.org, men har läst alldeles för trådar med helt galna råd från "förstå sig påare" när det kommer till wankelsnurrorna.
Det var ett tag sedan något skrev här, hur har det gått?