4223
Sök

Glykol/kylarvatten i motoroljan

6 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan,
Jag köpte mig en Mazda rx-8 årsmodell 06 i September 2011. När jag hade kört med den ca 200mil lämna jag in den på service hos en Mazda återförsäljare. Inga anmärkningar från servicen där dom bytte olja oljefilter samt bytte kylarvatten och gick igenom övriga vätskor i motorn.
Bilen har precis gått 8000mil.
Men lagom till jag skulle ställa av den innan snön kom upptäckte jag att oljan i motorn såg ut som en kaffeblandning.

Någon som har någon aning om vad som kan ha orsakat detta problem? Eller vart man kan vända sig för att fixa det här problemet?

Med Vänlig Hälsning
Jim

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 februari 2012
#2
För det första så är detta inte avanserad motorteknik. smile

Va det bara oljeklegg på oljepåfylningslocket?. Är det på hela oljestickan?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

6 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#3
Det är oljekleg på hela stickan inget i oljelocket.. Plus att all motorolja ser ut som klegg.
Men de lustiga är att det fortfarande finns glykol kvar i behållaren.
MVH
Jim
Senast redigerat av jjonsson (17 februari 2012)

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 februari 2012
#4
Gör ett komprisions test och se vad det säger. Ryker bilen mer än vanligt?

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

6 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#5
Får kolla på de, Nej det kan jag inte säga att den gör. Har inte startat upp den nånting sen jag ställde av den. Du har ingen koll på vad som gäller med motorförsäkringar och så?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
17 februari 2012
#6
Nej tyvärr. Vet ej vad som gäller för en 8år gammal riskokare smile Jag kan bara gammla bmw´s

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

48 Inlägg
17 februari 2012
#7
kolla på wankelregistret.se    de har lite mer koll på sådant

2 924 Inlägg
17 februari 2012
#8
Wanted_86 skrev:
kolla på wankelregistret.se    de har lite mer koll på sådant

De flesta där finns även här på Garaget och problemet som sådant behöver inte alls vara bilmodell-relaterat, så chansen till bättre svar finns här wink

~ Life is short, have FUN! ~

6 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#9
Okey, tack så mycket

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 februari 2012
#10
inte så att de bara blitt fukt i oljan som de blir när de stått ett tag?
prova låt den bli riktigt varm och se om de försvinner . för då äre inget och bry sig om annat än oljebyte när den väl ska ut igen


KHRacing
17 februari 2012
#11
MrEricsson skrev:
inte så att de bara blitt fukt i oljan som de blir när de stått ett tag?
prova låt den bli riktigt varm och se om de försvinner . för då äre inget och bry sig om annat än oljebyte när den väl ska ut igen

Om nu motorn rasat o det verkligen är vatten i oljan så är det troligen ingen bra ide att köra den genomvarm
bättre lusta reda på vad felaet ligger i utan att starta den..  smile

6 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#12
Jag körde från Göteborg upp till Gävle (ca55mil) innan jag ställde av den, och det vart knappast nå bättre längst vägen upp. Va ut en sväng innan jul med bilen och de försvann inte och de vart bara värre och värre i motoroljan. Sen ställde jag av bilen när en granne konstatera att den förmodligen läckt in kylarvatten i motoroljan.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
17 februari 2012
#13
KHRacing skrev:
MrEricsson skrev:
inte så att de bara blitt fukt i oljan som de blir när de stått ett tag?
prova låt den bli riktigt varm och se om de försvinner . för då äre inget och bry sig om annat än oljebyte när den väl ska ut igen

Om nu motorn rasat o det verkligen är vatten i oljan så är det troligen ingen bra ide att köra den genomvarm
bättre lusta reda på vad felaet ligger i utan att starta den..  smile

sant sant men ändå. bra många trådar pga okunnighet de tror de är nått allvarligt så visar de sig bara vara grejjer som stått ute ett tag

är ju nästan lika klassiskt som har min toppackning gått får att avgaserna syns när de är kallt ute.


tycker de liknar en sån tråd men de kanske bara är jag de haha big_smile


KHRacing
17 februari 2012
#14
MrEricsson skrev:
sant sant men ändå. bra många trådar pga okunnighet de tror de är nått allvarligt så visar de sig bara vara grejjer som stått ute ett tag

är ju nästan lika klassiskt som har min toppackning gått får att avgaserna syns när de är kallt ute.


tycker de liknar en sån tråd men de kanske bara är jag de haha big_smile

RX-8 har ju inte direkt nån toppackning...  haha smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
17 februari 2012
#15
svårt att avgöra borde vara blandat när man tar en lampa och tittar ner i motorn genom oljepåfyllningslocket
om det nu kan ske smile

nu är det en wankel så topp packningen kan vi garanterat utesluta ;-)
finns säkert ställen som kan ge anledning till att det blandar sig

men man måste nog ta det med någon som kan wankel motorer lite bättre

Kör fort så hinner inget hända...

48 Inlägg
17 februari 2012
#16
peegee skrev:
Wanted_86 skrev:
kolla på wankelregistret.se    de har lite mer koll på sådant

De flesta där finns även här på Garaget och problemet som sådant behöver inte alls vara bilmodell-relaterat, så chansen till bättre svar finns här wink

De flesta kanske finns på garaget men det är där han får snabbast svar.  trådskaparen frågade även vem kan sådant och jag skrev LASSE WANKEL vilket du har förmodligen raderat.

Problemet är inte bilmodell-relaterat MEN,  Blandad olja och vatten = oftast fucked up topplockspackning vilket lär bli svår att finna på trådskaparens bil.

Han har en WANKEL motor , väldigt få människor i sverige kan de motorer bra och wankelregistret är faktiskt första stället jag skulle söka hjälp på.


Ledsen om jag skräpar ner och gör "reklam" för andra forum , försökte bara hjälpa...

Brap Brap Brap
149 Inlägg
17 maj 2012
#17
peegee skrev:
Wanted_86 skrev:
kolla på wankelregistret.se    de har lite mer koll på sådant

De flesta där finns även här på Garaget och problemet som sådant behöver inte alls vara bilmodell-relaterat, så chansen till bättre svar finns här wink

Haha, nu fick jag ett gott skratt. Bättre chanser till svar när det gäller motor frågor kan du inte få här, utan då är det SWR som gäller. Inget ont om garaget.org, men har läst alldeles för trådar med helt galna råd från "förstå sig påare" när det kommer till wankelsnurrorna.

Det var ett tag sedan något skrev här, hur har det gått?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 maj 2012
#18
Om det inte försvinner nån glykol alls så kan den ju heller inte blanda sig med oljan... Så, har det försvunnit nåt ur kylsystemet?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...


Sök