3115
Sök

Byte av vindruta v40

72 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#1
Undar hur man byter framruta på en v40 -98. Har letat efter gamla trådar på forumet men hittar inget om just v40.
Behöver inga svar som skaffa en glasförsäkring eller liknande. Tack!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2012
#2
Den är limmad som på de flesta andra bilar.

Autotech

440 Inlägg
18 februari 2012
#3
Om du ska göra det själv så behövs; pianotråd/sågtråd samt handtag till tråden (för att såga av rutan), något att få igenom tråden genom limmet, aktivator (medel på burk som används för att få limmet att aktivera bättre mot ruta samt metall), primet till falsen om man råkat skrapa mot lacken så metallen kommit fram, två tuber billim, kostar runt 400:-/st, bilrutan samt en kittpistol för att få ut limmet (manuell eller elektrisk). Glöm heller inte att du behöver två sughandtag om du lyfter på rutan på egen hand.

PS, glöm inte att renskära falsen från det gamla limmet samt skydd inredningen med plastskivor närdu sågar dän rutan!

Se även till att ha förtunning eller t-röd tillhans om limmet kommer ut på lacken!

I slutändan blir det rejält dyrt, säkert två eller tre gånger så mycket än om du hade lagt till halvförsäkring på din trafikförsäkring som jag förmodar att du har? Då brukar självrisken bli runt 1500-1800:- beroende på bolag.

Räkna med minst 4-5 timmars arbete om du aldrig gjort det förut på någon bil!

Lycka till!
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

72 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#4
Bilen är avställd i dagens läge. Ska åka och hämta den idag. Men då kanske det är bäst att ställa på den och försäkra den iaf. Tack för dom snabba svaren!

440 Inlägg
18 februari 2012
#5
En del försäkringsbolag kräver att du visar upp bilen innan halvförsäkring kan tecknas, tänk på det.

Ofta är halvförsäkringen endast några hundra kronor dyrare än en trafikförsäkring, så det är helt klart värt det med tanke på allt som ingår.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 februari 2012
#6
chryslerstratus skrev:
En del försäkringsbolag kräver att du visar upp bilen innan halvförsäkring kan tecknas, tänk på det.

Ja det där har jag erfarenhet ifrån. Bilen stog som trafikförsäkrad på en av mina föräldrar, försökte ändra till halvförsäkring och det gick inte utan att visa upp bilen. Bilen bytte ägare till andra föräldern och en halvförsäkring tecknades direkt utan problem.

Numera står bilen på mig själv. Jag kommer för övrigt aldrig ha bara trafikförsäkring på en bil, prisskillnaden brukar vara försumbar mot en halvförsäkring. Även "skrotbilar" kan ju bli exempelvis uppeldade eller stulna. (nä nu syftar jag inte på att "lura" försäkringsbolaget)

Edit: jag har ingen egen erfarenhet från limmade bilrutor, men jag tänker aldrig ge mig på att byta en... Och då har jag gjort det mesta som går att göra med en bil.
Senast redigerat av henke_99 (18 februari 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

440 Inlägg
18 februari 2012
#7
Jag hade samma problem med en bil jag också.

Dom ville att jag skulle åka upp till Jönköping å visa bilen, en stund därefter så körde jag in bilen i en automattvätt och "turligt nog" hade den sitt roliga med torkararmarna och vindrutan (den fångade upp torkararmen och slog mot bilrutan). Detta hände alltså av sig själv i automattvätten, fick trycka på nödstopp.
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
19 februari 2012
#8
Du kommer med 99.99% säkerhet inte kunna teckna halvförsäkring på bilen om den redan är skadad.

Det du kan göra är att ta det på hemförsäkringen som om det vore en olycka hemma eller liknande. Känner en som fick en tegelpanna i rutan när det blåste, och det var inga problem med försäkringen! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

10 Inlägg
19 februari 2012
#9
glöm inte att limmet måste härda ca 24timmar innan du kör ut i väder och vind


440 Inlägg
19 februari 2012
#10
charlieekman skrev:
glöm inte att limmet måste härda ca 24timmar innan du kör ut i väder och vind

60 minuter gäller för det flesta limmer, inte 24 timmar.

Om man köper ett såpass dåligt universallim som behöver 24 timmar på sig så har man gjort helt fel och kan börja om från början sad

PS, en hemförsäkring hos de flesta bolag är väl över 5 000:- kr ? sad
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

113 Inlägg
19 februari 2012
#11
Jag har bara bytt en bilruta plus den jag plocka från skroten, använde el bas sträng för att skära lös rutan och en kompis till hjälp, bilden var en volvo 740, köpte limmet hos en bil-glasmästare för 150:- och rutan för 100:- på skrot, effektiv arbetstid för att byta ruta och plocka lös en på skroten, typ 30min!! använde sylvasst stämjärn för att skrapa bort gamla limmet, va nog det lättaste meket jag gjort på en bil typ, innan jag gjorde det själv läste jag på nätet och typ alla skrev att ne de går inte eller att limmet kosta mer än att lämna in mm.. bara att prova sig fram!


440 Inlägg
19 februari 2012
#12
Rejäl skillnad på en 740.

Ta dig an en Peugeot från -01 och uppåt så ska du få se på annat wink (bara ett exempel på ett överjävligt bilmärke när det gäller bilrutor).

Troligtvis fick du butylband som lim för 150:- kr? Annars var det nog tyvärr det sämsta limmet jag har varit med om, tuberna kostar 400:-/st hos nästan varenda glasmästare. Om inte annat så fick du för gamla tuber(?)..

Stämjärn är ingen bra idé då det ofta repar lacken i falsen, en rakbladskniv är att föredra hundra gånger om.

I de flesta fall så går det inte att köpa framrutor lösa på skroten eftersom dom går sönder när man börjar såga dän rutan (om dom sitter som dom ska med riktigt billim).

440 Inlägg
19 februari 2012
#13
Ursäkta om mitt svar lät negativt, men det jag ville framföra är följande:

TS lär knappast hitta någon beg. ruta och om han/hon gör det så är det nog inget alternativ då man nog hellre vill ha en ny kan jag tänka mig. Då ser kalkylen ut såhär:

En ny ruta kostar 1600:- hos denna på blocket.se : http://www.blocket.se/stockholm/Vindrut … 7&w=3, eftersom han bort kring Stockholm så kan han bara åka och hämta den och slipper därmed frakt.
Limtuber kostar 400:-/st och det behövs 2 st om jag inte minns fel.
Därefter kittpistol (om han inte redan har någon) samt tråd, någon form av handtag samt aktivator, sughandtag, ev förtunning osv. = cirka 600-800:- MINST.

Nur är vi redan uppe i runt 3 000:- kr och då har personen ingen som helst erfarenhet, när han/hon väl ska slå dit rutan i limmet så är chansen stor att den spricker och då var dessa 3 000:- kr åt skogen.

Tar han bara en extra försäkring (halvförsäkring) när han tecknar den på sin nyköpta bil (vid ägarbyte, om den är påställd och bes.) så kommer bolaget inte vilja se bilen, det är endast om man uppgraderar en försäkring. I och med att de flesta endast tar någon hundring mer än trafikförsäkringen så lär han/hon ändå minst spara 1 500:- när halvrisken är betald också.

3 235 Inlägg
19 februari 2012
#14
Jag bytta rutan själv på Colten, tog rutan från en skrotad bil, köpte en tub rutlim på nätet, (kostnad för rutan och limmet=650 kr), sen var det bara att skrapa bort limresterna och limma, gick fort när en vän hjälpte till. Kunde ha tagit det på försäkringen, men då hade det kostat minst det dubla.


113 Inlägg
19 februari 2012
#15
chryslerstratus skrev:
Rejäl skillnad på en 740.

Ta dig an en Peugeot från -01 och uppåt så ska du få se på annat wink (bara ett exempel på ett överjävligt bilmärke när det gäller bilrutor).

Troligtvis fick du butylband som lim för 150:- kr? Annars var det nog tyvärr det sämsta limmet jag har varit med om, tuberna kostar 400:-/st hos nästan varenda glasmästare. Om inte annat så fick du för gamla tuber(?)..

Stämjärn är ingen bra idé då det ofta repar lacken i falsen, en rakbladskniv är att föredra hundra gånger om.

I de flesta fall så går det inte att köpa framrutor lösa på skroten eftersom dom går sönder när man börjar såga dän rutan (om dom sitter som dom ska med riktigt billim).

japp butylband stämmer nog!! kan tänka mig att en 740 säkert är lättare att byta på men borde väl bara vara att plocka bort lister och försöka, sen borde de väl finnas nån billig skrot hos TS, så är det bra träning att försöka plocka rutan på sin egna bil utan att den spricker och även prova på skroten!


440 Inlägg
19 februari 2012
#16
Jo det är klart, men det är lätt att skada bilen om man gör fel, det är upp till TS om han/hon vill försöka smile

I slutändan blir nog kostnaden ändå lika mycket som självrisken, fast man har en beg. ruta.

440 Inlägg
19 februari 2012
#17
Ursäkta dock att jag var lite trångsynt, det är helt klart bra att försöka, det är ju ingen vetenskap precis smile Jag ville absolut inte verka otrevlig.

Mvh

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
19 februari 2012
#18
Bättre att lämna in och få bytad.

Gör du fel eller använder fel lim så kan rutan släppa från karossen vid en ev olycka.

Smoke Tires Not Drugs.

440 Inlägg
19 februari 2012
#19
..samt börja läcka vatten smile


Sök