4414
Sök

Golf 4 1,4 -98 går lite ryckigt. Ibland.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#1
Golf 4 1,4 bensin. 28.000 mil

När jag gasar så drar motorn ojämt liksom hugger lite tills det är dags att växla, märks inte vid motorvägsfart.
Om jag gasar och växlar försiktigt aka. gubbkörning så märks det inte av alls. Det är mellan 30-70 det händer.

Jag öppnade idag luftfilterburken och där fanns det olja. Inga mängder men ändå så att det syns. Vad kan detta bero på? Läste något i en annan tråd om ett spjäll? Det ser ut att komma från det spjäll som syns i hålet.

Idag gick den problemfritt till en början. Då var det kallt och torrt i luften. När jag sedan började närma mig hemmet så körde jag på lite för hög växel i en uppförsbacke, Växlade ner och då började "tugget". Kan det vara så jobbigt att det är kopplingen som håller på att ryka?

Ursäkta min okunskap ang. motorer. Men vi måste ju alla börja någonstans smile Fixa krockade bilar kan jag däremot göra i sömnen wink

Edit 1: Jag var nu ute och brände runt i maxhastighet i några mil. Hackadet blir mer då. Särskillt i uppförsbackar på hög växel och när man stämplar gasen. Inte på ett "för hög växel, för lite fart"-sätt utan mer bara hackigt som att något tuggar.
Senast redigerat av biltjyv (3 mars 2012)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 mars 2012
#2
Svårt när man inte känner det själv, men koppling känns mycket möjligt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Bilplåtslagare
77 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#3
Om så är fallet så måste jag nästan börja planera mord på den som sålde bilen. Jag har haft den i 2 veckor mad

Nej men skämt åtsido. Fan! Dock påminner det om när lamellerna var slutkörda på push dakotan big_smile

Och det kommer bara när bilen är varmkörd. Kan det vara något med toppen, packningen?

3 235 Inlägg
7 mars 2012
#4
Har du bytt stift? Jag hade en golf med samma problem, och stiften i den var från stenåldern, den hackade vid belastning, inte mycket, men det märktes i alla fall. Bytte stiften, och så var det borta. Att det är olja i luftburken kan bero på att vevhusventen är igensatt, vanligt på små VAG-motorer som körs korta sträckor.


41 Inlägg
7 mars 2012
#5
Körde nyligt en Subaru Legacy med samma problem, vi böt stiften så var problemet ur världen!


Bilplåtslagare
77 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#6
Haha. Vad jobbigt om det är stiften. jag lämnade in den på felsöking nyss big_smile Jag kollade stiften med bytte dom aldrig. Dom såg ut att vara i skick. Jaja. Jag uppdaterar i eftermiddag när jag vet besked.

Bilplåtslagare
77 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#7
Felsökning genomförd.

Tändkablarna skall bytas ut. Ska göra detta i morgon och kolla läget. Dock uppvisade bilen inga problem när jag lämnade verkstaden. Kan vara så att det är glapp i någon av tändkablarna. Och när dom varit där och petat så ligger dom emot. Om så är fallet [ska ut och provrejsa nu] så räcker det ju med att gå ut och peta lite på dom så fort man märker att det börjar jävlas. Som att slå på gamla tv-apparater när dom blir lite suddiga big_smile
Senast redigerat av biltjyv (7 mars 2012)

Bilplåtslagare
77 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#8
Tändkablarna var det inte.

Problemet återkom idag men ryckigheten. Men dock bara i några minuter vid start.

En annan sak var att den inte ville starta som vanligt utan jag fick hålla inne tändningen lite längre.

Hur uppför sig bilen om bränslefiltret/bränslepumpen måste bytas? Går detta att felsöka?

3 235 Inlägg
11 mars 2012
#9
Bytta du samtidigt stiften?
Det kan också vara tändspolarna som spökar.


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
11 mars 2012
#10
låter som luftmassemätaren, eller gasspjället börja bli täppt


3 235 Inlägg
11 mars 2012
#11
Finns ingen LMM på 1.4 motorn.
Igensotat spjäll kan leda till ostabil tomgång, men när den hackar vid belastning är det någon med tänddelarna.


Rekommenderad på Garagets framsida (2012-05-24)
2 322 Inlägg
11 mars 2012
#12
engolf skrev:
Finns ingen LMM på 1.4 motorn.
Igensotat spjäll kan leda till ostabil tomgång, men när den hackar vid belastning är det någon med tänddelarna.

sant dock. nollställ den kanske ? skit i bränslepump/tank,.. kan vara mkt av de små detaljer som spelar in dock


Bilplåtslagare
77 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#13
engolf skrev:
Bytta du samtidigt stiften?
Det kan också vara tändspolarna som spökar.

Nej meken tyckte inte jag borde göra det då dom såg nya ut. Men jag ska göra detta och se om det hjälper.

Tackar för all hjälp hittills smile

Det jag inte förstår är dock varför det inte är konstant? Det kommer och går. Är något paj så borde det väl märkas hela tiden? Man har väl inte ett brutet ben varannan dag? big_smile
Senast redigerat av biltjyv (11 mars 2012)

8 Inlägg
17 mars 2012
#14
mingan77 skrev:
låter som luftmassemätaren, eller gasspjället börja bli täppt

Hmm, intressant detta med lmm. Har en saab 9-5 -02 med exakt samma beteende. Har fått tips om att byta lmm men det känns lite dyrt för en bil som jag lägger så lite som möjligt på.

Så, min fråga är om ni tycker att man kan/ska rengöra lmm'en, eller om den går att felsöka och laga?
Kollat ett par klipp på youtube och sett attman kan försöka rengöra den.

Vad tycker ni?

Bilplåtslagare
77 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
#15
Den funkar fint nu! Eller så fint som den kan big_smile

279 Inlägg
9 maj 2012
#16
Får man fråga vad felet var ? om det hittades


Bilplåtslagare
77 Inlägg
10 maj 2012
Trådstartare
#17
Ja det var bara tändkablarna som behövde bytas ut. 800:- kostade dom!

Ja lossade och satt fast dom igen. Då funkade det galant smile


Sök