3627
Sök

Angående AC.

74 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
Det där med AC är ofta ett bekymmer.. tänkte försöka klargöra lite för mig själv och säkert för många andra.. Ofta när man kollar bilar osv. läser man AC gas slut (måste påfyllas). Men om gasen är slut måste den ha läckt ut eller hur? En AC är väll i stort sätt samma sak som ett kylskåp. och hur ofta byter man gas i ett kylskåp?.. aldrig.. Har gasen läckt ut kommer gasen man fyller på också läcka ut. eller hur? Desutom är det jävligt dyrt och det krävs folk med speciella kunskaper och rättigheter att få pilla med sånthära.. hmm.. Har jag rätt eller?

Skräddarn säger nej

5 710 Inlägg
11 september 2006
Trollmor skrev:
.. Har jag rätt eller?

Du har rätt såå.

MVH Jonas
..............

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
11 september 2006
Går de att provtrycka en ac-anläggning (tom) med tryckluft? *avfuktad tryckluft* för att se om den är tät?
Och isåfall vilket tryck ska den klara?
Senast redigerat av GT90 (11 september 2006)

550 Inlägg
11 september 2006
du kan inte provtrycka med tryckluft. man brukar trycka med r134a och sen sniffa med en speiell makapär för att se om det läcker

Örebroare i exil
970 Inlägg
11 september 2006
Man provtrycker ett ac-system med kvävgas och ingenting annat. R134a är köldmediumet du använder i acn, alltså inget man provtrycker med.
Senast redigerat av 740GL (11 september 2006)

Hej FRA!

personbilstekniker
147 Inlägg
11 september 2006
Det behöver inte var så dyrt att se över ac:n, de brukar oftast vara billigare om man åker in till an kyl speciallist som enbart sysslar med sådant dvs kylanläggningar. Åker man in till en bilverkstad kan det bli högre summor.

324 Inlägg
11 september 2006
Jag åkte till ett kyl ställe. Läcksökning, vacumsugning och fylling. Tog ca 1h. 1900:- Läckte ur efter ca 1 månad.  Där läckan var, där var han inte och sprutade sin läck sökningsspray...

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
605 Inlägg
11 september 2006
Åkt till en kylfirma å kolla om du kan få det "svart" ....då brukar det röra sig om en 500:-! Å glöm inte att använda AC:n på vintern...annars så torkar packningarna å gasen kan läcka ut... Har man då tur så är det bara att fylla på gas igen å packningarna "återfuktas" å kan hålla en säsong till...lr två... Men håll dig ifrån bilfirmor!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!

Live the dream
358 Inlägg
13 september 2006
Håller nog med Hunny...
Håll dig borta från bilfirmor, dyrt och de är snorkiga...
Jag har fortfarande jätte problem med att hitta någon som vill laga min AC
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=23391
// Reine

I want to die in my sleep like my grandfather..
Not screaming and yelling like the passengers in his car....
"DeLorean DMC-12 -82 Vin#10429"
Min bil underhålls här!!

Sök