3798
Sök

Få bort skit på fälgar

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
23 mars 2012
GasGlad1337 skrev:
Jill skrev:
zorro_ skrev:
Är det smuts / asfaltfläckar så kör med vanlig Thinner

Varför köra med thinner som kan skada och förstöra fälg/lack när det finns kallavfettning som är framtaget för asfaltsfläckar smile

asfaltsfläckarna är ju det lättaste att få bort, det gula saltskiten sitter som fan och är jobbigare smile

Testat en syrabasared produkt?

460 Inlägg
23 mars 2012
Jill skrev:
GasGlad1337 skrev:
Jill skrev:

Varför köra med thinner som kan skada och förstöra fälg/lack när det finns kallavfettning som är framtaget för asfaltsfläckar smile

asfaltsfläckarna är ju det lättaste att få bort, det gula saltskiten sitter som fan och är jobbigare smile

Testat en syrabasared produkt?

Inte än, men det låter som man får inhandla en flaska så man får bort skiten. någon du kan rekomendera? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

2 600 Inlägg
23 mars 2012
provat med fälg avfettning ? lahega är att rekommendera  att prova. annars får du ta ett poler medel och försöka att polera.

gör som jag kör gubba racer=)

357 Inlägg
23 mars 2012
Man klarar sig sällan med bara en produkt, speciellt inte om man vill vara effektiv, hänvisar till mitt första inlägg om man vill ha resultat.

MVH/

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

249 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
ja kommer prova på KaptenHaddock's sätt, blir nog i helgen om ja får ordning på 940in smile

87 Inlägg
23 mars 2012
använd vanlig fösterputts fick mina fälgar riktigt rena och fina

357 Inlägg
23 mars 2012
Det är inte så svårt:)
Enkelt förklarat kan man säga att all smuts har ett bindemedel, dvs något som håller ihop skiten.

Asfalt är en oljeprodukt, så man använder en avfettning med petroliumbas.

Vanlig smuts, som jord, lera, flugor osv osv, har binds normalt av fet, då använder man en basisk avfettning dvs en alkalie.

Rost prickar och oxider, som kommer från dubbar, bromsskivor etc, löser man med en syra.

Sen kan iof vissa fälgar vara rent eländiga, och kräva mkt jobb med borste eller pensel, men tillvägagångssättet är det samma.

Det finns tyvärr ingen bra genväg idag.

MVH/ Nicklas

GasGlad1337 skrev:
Jill skrev:
zorro_ skrev:
Är det smuts / asfaltfläckar så kör med vanlig Thinner

www.pingens.se
-Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
Följ oss på Facebook

337 Inlägg
23 mars 2012
Läste lite tidigare om våt slipning av fälgarna. Har en bredare fälgbana som jag skulle vilja ha helt blank,
Hur skall man bäst gå till väga för att uppnå detta?

Ligger org. klar lack idag som jag vill ha bort..

Tacksam för lite tips å ideer

Mvh Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Sök