3643
Sök

Hur vet man om det sitter en vtec motor i en honda?

Idiot
25 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Hej!

Är ute och kikar lite efter nån vettig bruksbil och kom och tänka på Honda Civic. Vill ju då ha en med vtec så min fråga är då. Vilka motorer har vtec och vilka har det inte?
Är inte ett dugg insatt i Honda på det sättet så gärna så grundläggande och tydlig info som möjligt. 

Mvh Emil

Livet är hårt men jag är hårdare // Ismen.
Bmw e28 + b230fk, vinter 2015-16

2 174 Inlägg
20 mars 2012
det finns lilla vtec och stora vtec, en på 125 hk och en på 160 har ja för mig, den på 160 är rätt ovanlig och dyr, men 125 hk är pigg också, med chip filter och avgas går dom som tusan.

tyvärr har alla hondor som gått över 15 tusen mil stora problem med ventiltätningar då dom varvar väldigt mycket och går ner sig i toppen, ca 90% av alla vtec behövs renoveras, märks direkt när man varvar om det luktar olja, eller om det är klägg i avgassystemet. Är det inget sånt är det bara slå till!

Idiot
25 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Tack för svaret ! smile Då är det lite lättare att veta vad som är intressant och inte på blocket smile

Kokar ris
923 Inlägg
20 mars 2012
Ruteby skrev:
Hej!

Är ute och kikar lite efter nån vettig bruksbil och kom och tänka på Honda Civic. Vill ju då ha en med vtec så min fråga är då. Vilka motorer har vtec och vilka har det inte?
Är inte ett dugg insatt i Honda på det sättet så gärna så grundläggande och tydlig info som möjligt. 

Mvh Emil

provkör bilen, om vtec, ska det bli liknande denna: http://www.youtube.com/watch?v=W_09a3uw … re=related

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

276 Inlägg
20 mars 2012
De står Vtec på ventilkåpan smile hehe

2 174 Inlägg
20 mars 2012
Ruteby skrev:
Tack för svaret ! smile Då är det lite lättare att veta vad som är intressant och inte på blocket smile

jajjemän smile jag körde 60 mil och köpte en 1.6 vtech såg ut som den i the fast the furius filmen fast 4 dörrars, men jävlar vad den drog olja.

Alla honda motorer som varvar mycket har problem med ventiltätningar, ventilstyrningar för dom varvas för mycket.

finns många många trådar om detta.

rally kalle fixa min top med nya ventiler och tätningar, måste ta bort toppen själv, tvätta allt, byta kamrem, mitt gick på 11 tusen kr, utan kvitto, så det är inte gratis tongue

men som sagt pålitliga roliga bilar, drar typ inget och pigga som tusan! men kolla jävligt noga om den drar olja, många säljer dom bara pga det, be en kompis åka bakom sen gasar du ur den smile

lycka till!

2 174 Inlägg
20 mars 2012
och just det, finns 1.5 vtech och sånt, men det är inget direkt klös i dom, det är 1.6 vtech du ska leta efter om du vill ha rolig bil smile

Idiot
25 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Får tacka så mycket för svaren. Tur det finns folk som vet nåt smile

Jo tycker att det verkar vara pålitliga bilar som drar lagom med soppa och som ändå går att köra lite fort med om man känner för det. Blev ju lite skrämd nu dock av det här oljepratet, för ligger ju ett par för bra pris som gått över 20000mil. Är väl modellerna runt sent -80 och fram till 95 som är intressanta. Vad tror ni generellt sett om en civic som gått den sträckan, är det nåt att ha? Andra kända fel man kan kolla efter ? smile
Om jag åker iväg och kollar så kommer jag ju att göra en vanlig koll av bilen som man gör, men alltid bra med lite tips från folk med erfarenhet.
Många som säljer verkar ha lite problem med att vara ärliga, det är nästan så att man börjar bli rädd för att köpa bil. Man vet aldrig vad det är man kommit hem med förrens det har gått ett tag.

Mvh!

Idiot
25 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
tack återigen smile
jo vissa vtec's kanske inte är så intressanta som dom låter. Men dom är säkert bra om man bara vill ha en soppasnål bil som sagt smile
Får se om jag åker och kollar på en i helgen om den finns kvar då, det ska nog vara en äkta vtec men väl på plats ska jag se till att kolla motorkoden som du postat smile
Men är det bara 1.5 som har vtec-e eller kan man råka ut för en sån variant på de något större motorerna också ? smile

Sök