3029
Sök

Sportkat, metallisk/keramisk?

Ptysch
74 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Hej, surfade runt på http://www.h2mracing.se/ och fick se att det fanns sportkat till ett förmånligt pris där.

Då tänkte jag först, är det bra grejer dom har, eller är det billigt bara för att det är skit?
Och vad är skillnaden på keramiskt och metalliskt? Mkt skillnad?

Tack på förhand.

5 710 Inlägg
12 september 2006
pilocereus skrev:
Och vad är skillnaden på keramiskt och metalliskt? Mkt skillnad?

En keramiska "kärna" (monolit) är så spröd att väggarna kring genomströmningshålen som avgaserna skall ta sig igenom måste vara tjocka för att konstruktion skall hålla, flödet blir lidande.
Dessa kallas ofta för "sportkat".

"Race-kat" har den metalliska monoliten som har lövtunna väggar och "hålen" för avgaserna får större diameter vilket ger bättre flöde.

Såg att deras metalliska kattar hade en monlit med "täthet" på 300 celler/tum2 medans en dyrare katt ofta har 100 celler/tum2 och ännu bättre flöde.

MVH Jonas
..............

Ptysch
74 Inlägg
12 september 2006
Trådstartare
Ok, så då är det bättre att lägga 2000 ist för 1500 och få lite bättre flöde? Eller vad rekommenderar du? smile

Tack ännu en gång för din hjälp smile

397 Inlägg
12 september 2006
eller lägga 1750 å få bättre flöde
www.rakaror.se

5 710 Inlägg
12 september 2006
pilocereus skrev:
Eller vad rekommenderar du? smile

Beror på hur mycket du skall trimma.....wink
En 100 celler:s (som inte fanns på sidan) är bäst för flödet, sedan får man väl fråga sig själv om man tycker det är värt det och om man har behov av det.

MVH Jonas
..............

12 086 Inlägg
13 september 2006
Sen är frågan om en 100 cellers renar tillräckligt..

Katalysatorteknik har metaliska 300 cellers för 1800kr.. köp en sån!

5 710 Inlägg
13 september 2006
JapMax skrev:
Sen är frågan om en 100 cellers renar tillräckligt..

Tillräckligt för att klara SBP:s enkla koll om allt annat är som det skall iaf.
Min besiktigades med en sådan i våras med bra värden.

MVH Jonas
..............

79 Inlägg
10 september 2007
Lånar den hör tråden lite. Jag har köpt en bil som hade 3" rör från turbon ända ut men innan jag köpte den så svettsade han på en av dom gammla kattarna men nu vill jag ha en sportkat/racekat. Vet inte vilken jag ska ha eller vart jag ska beställa ifrån så om någon har ett tips på en så vore de jätte bra! Jag har en Audi s4 2.2l -92a som är chippad till 270hk.

Sök