4391
Sök

Passat-99 går ryckigt när den blir varm.

11 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej!har en passat1.8t som går som går bra när den är kall,men när den blir varm börjar den rycka å ha sig.kollade med diagnos och dom fick fram felkod 00561-adaptionsvärde blandningsreglering,additiv adaptionsvärde har överskridits,permanent.dom kunde inte säga vad som va trasigt,det kunde va så mycket som orsakade detta.finns det nån som har nåt förslag?

Tekniker
552 Inlägg
26 mars 2012
#2
Yes, det är väldigt vanligt med luftläckage på 1.8t VAG motorerna. Det brukar vara vakuumslangarna. Det du ska börja med är att NOGGRANT gå igenom alla luftrör,vakkumslangar och tryckrör. Det du då gör är att du låter bilen gå på tomgång samtidigt som du sprayar med startgas mot alla slangar och insugsrör mm. Under insugsförgreningen så sitter det också slangar på din motor. Gå noga igenom med startgasen och spraya ÖVERALLT. Om tomgången reagerar på startgasen vid något område så är där ett luftläckage. Men kom ihåg att du lätt kan missa läckaget så gör det extremt noggrant!

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

11 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#3
ok,tack det ska jag kolla,noga.

65 Inlägg
27 mars 2012
#4
Skulle gissa på slangarna under insuget. Tydligen ett vanligt fel. Dom hade spruckit på min RS och då gick den ryckigt..

Fredrik Tjärnlund!
Skoda Octavia RS -02
BMW 530 -93
MB 200E -92

5 710 Inlägg
28 mars 2012
#5
Ännu bättre om du har möjlighet är att trycksätta systemet med tryckluft.
Av med slangen vid turbon och koppla på en en passande plugg, koppla till en kompressor.
Trycket reglerar du ned med en reglerventil till normalt turbotryck som jag gissar ligger på 0.7 bar (?) på din bil.
Leta sedan pysljud (stora läck) och med såpvatten i sprayflaska efter mindre läck.

MVH Jonas
..............

5 119 Inlägg
28 mars 2012
#6
jonTe skrev:
Ännu bättre om du har möjlighet är att trycksätta systemet med tryckluft.
Av med slangen vid turbon och koppla på en en passande plugg, koppla till en kompressor.
Trycket reglerar du ned med en reglerventil till normalt turbotryck som jag gissar ligger på 0.7 bar (?) på din bil.
Leta sedan pysljud (stora läck) och med såpvatten i sprayflaska efter mindre läck.

Borde de inte bli krångligt att få de tätt när man trycksätter? Tänkte på att ventiler kan stå öppna osv? Fast gårju alltid å plugga avgadröret också.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

5 710 Inlägg
28 mars 2012
#7
mb_pucken skrev:
jonTe skrev:
Ännu bättre om du har möjlighet är att trycksätta systemet med tryckluft.
Av med slangen vid turbon och koppla på en en passande plugg, koppla till en kompressor.
Trycket reglerar du ned med en reglerventil till normalt turbotryck som jag gissar ligger på 0.7 bar (?) på din bil.
Leta sedan pysljud (stora läck) och med såpvatten i sprayflaska efter mindre läck.

Borde de inte bli krångligt att få de tätt när man trycksätter? Tänkte på att ventiler kan stå öppna osv? Fast gårju alltid å plugga avgadröret också.

Nej det funkar. Förr pluggade jag alltid vid spjällhuset men då får man inte med insug mm så det slutade jag med och det funkar kalas.

MVH Jonas
..............

5 119 Inlägg
28 mars 2012
#8
De va som fan. Trodde att de skulle smita igenom ventiler osv för tycker någon cylinger alltid borde stå öppen. Men då skaja prova de om ja någon gång behöver leta lekage. Lekage spray är ju bra för de blir ju tydliga täcken med den. Svårt att missa bubblor:p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök