4476
Sök

Hur få man ner laddtrycket!?

119 Inlägg
13 april 2012
Trådstartare
#21
bushmyra skrev:
du bevöver inte köpa en större wastegate... 38 mm räcker långt .som sagt du måste justera wastegaten så att den öppnar vid det tryck du vill ladda .det kan du bara göra med fjäderns hjälp, det är trycket in och fjädern som påverkar när den ska öppna. om du får den att öppna vid "ditt" tryck så kommer den inte ladda mer oavsett varvtal. Ta och googla lite hur det funkar,, det här e basic grejer när man turbo trimmar smile

Men jag har prova och ställa in olika så här ser dom ut. www.google.se/imgres?q=westgate+turbo&um=1&hl=sv&sa=N&biw=1088&bih=514&tbm=isch&tbnid=iVHdcioFXhMhNM:&imgrefurl=http://skogenracing.editboard.com/t8748-slang-fran-westgate&docid=PI1zxoWJ1 efter denna.
Kanske det "finns" där hur man kan koppla in rätt? Eller kanske jag har kopplat fel?!


mvh smile
Senast redigerat av x1v3x (13 april 2012)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 april 2012
#22
vad har du för wastegate? om extern, hur ser dragningen av rören mellan grenrör-wastegate-DP ut?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

440 Inlägg
14 april 2012
#23
såg att han Hade extrn wg nu... . så ja mjukare fäder då.. mina till men 38mm e pöllä 0,6b 1,0b och 1,5b. men om ladda så lite kanske lite smidigare mddi intern wg om de nu funkar på din turbo..

jim ..

1 938 Inlägg
14 april 2012
#24
crx_jim skrev:
såg att han Hade extrn wg nu... . så ja mjukare fäder då.. mina till men 38mm e pöllä 0,6b 1,0b och 1,5b. men om ladda så lite kanske lite smidigare mddi intern wg om de nu funkar på din turbo..

Han har ju fortfarande övertryck UTAN fjäder, ehm.

440 Inlägg
14 april 2012
#25
ja.. då lär ju den wg vara kass ... byt wg säger jag..

jim ..

440 Inlägg
14 april 2012
#26
kanske så simpel som fel planerad wg? inget flöde dit? bild?

jim ..

119 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#27
crx_jim skrev:
kanske så simpel som fel planerad wg? inget flöde dit? bild?

jag ska ut o ta lite bilder nu smile 5 min brb


Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
14 april 2012
#28
du har ju fruktansvärt stor turbo bara för att ladda 0,4


119 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#29
Alex-s skrev:
du har ju fruktansvärt stor turbo bara för att ladda 0,4

Okej så man kan inte få ner t3t4 turbo till 0,3 -0,4 bar?.



mvh


119 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#30
crx_jim skrev:
kanske så simpel som fel planerad wg? inget flöde dit? bild?

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … &saved

där kan du kolla smile


440 Inlägg
14 april 2012
#31
inte bästa med skall lira.. men varför ventil inkopplad släng bort de först o kör direkt till wg bara..

jim ..

1 938 Inlägg
14 april 2012
#32
Brukar va backventil i spolarvätske-tkorsen så de inte ska rinna tillbaka, vet inte om det spelar in dock.

119 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#33
crx_jim skrev:
inte bästa med skall lira.. men varför ventil inkopplad släng bort de först o kör direkt till wg bara..

Hur menar du nu hänger jag inte med riktig tongue finns två olika in gång på WG, o vart skall den in?


mvh


1 422 Inlägg
14 april 2012
#34
Vad har du för motor? 1.5? 1.6? Det är klart det börjar ladda sent med så stor turbo. Tillbaka med fjädern och justera med den annars kommer du bara släppa ut alla avgaser som driver din turbo! Med så liten motor du har och så stor turbo så är det inte konstigt att du får laddtryck sent även om 5000rpm är väldigt sent. Men sätt ihop din wg igen. Vad du skulle behöva är ett sprut med laddtrycksregulator inbyggt. Att köra original ecu och turbokonvertera kommer sluta med ras tillslut då den kommer gå alldeles för magert när turbon laddar, även om det bara är runt 0,35-0,45.

Du kan få turbon att gå på ett ladd på runt 0,4 men du har valt en onödigt stor turbo, du får sent laddtryck och den är ämnad för högre laddtryck. Du skulle kunna tagit en turbo från typ s40 t4 och klarat dig med, då får du dessutom ladd tidigare. Laddet styr du med wg fjäder så du ska inte ta bort den och spänner du den för hårt kommer laddet att skena så det är bara att labborera smile Vad har du för spridare? Jag hoppas du iaf har ett chip till din ecu som är optimerat för överladdning?


119 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#35
cheffer skrev:
Vad har du för motor? 1.5? 1.6? Det är klart det börjar ladda sent med så stor turbo. Tillbaka med fjädern och justera med den annars kommer du bara släppa ut alla avgaser som driver din turbo! Med så liten motor du har och så stor turbo så är det inte konstigt att du får laddtryck sent även om 5000rpm är väldigt sent. Men sätt ihop din wg igen. Vad du skulle behöva är ett sprut med laddtrycksregulator inbyggt. Att köra original ecu och turbokonvertera kommer sluta med ras tillslut då den kommer gå alldeles för magert när turbon laddar, även om det bara är runt 0,35-0,45.

Du kan få turbon att gå på ett ladd på runt 0,4 men du har valt en onödigt stor turbo, du får sent laddtryck och den är ämnad för högre laddtryck. Du skulle kunna tagit en turbo från typ s40 t4 och klarat dig med, då får du dessutom ladd tidigare. Laddet styr du med wg fjäder så du ska inte ta bort den och spänner du den för hårt kommer laddet att skena så det är bara att labborera smile Vad har du för spridare? Jag hoppas du iaf har ett chip till din ecu som är optimerat för överladdning?

Det är 1,6. jo en kompis har en s40 turbo ej t4:an men festet passar ej sad finns det o köpa så att den "kan" passar?

nej jag har ej en anna ecu men en annan spridare har jag, köpt av Crx_jim han sa att den ska ligga på runt 330-350cc. nej motor börjar lysa när jag ladda över 0,4 bar.

mvh smile


1 422 Inlägg
14 april 2012
#36
x1v3x skrev:
cheffer skrev:
Vad har du för motor? 1.5? 1.6? Det är klart det börjar ladda sent med så stor turbo. Tillbaka med fjädern och justera med den annars kommer du bara släppa ut alla avgaser som driver din turbo! Med så liten motor du har och så stor turbo så är det inte konstigt att du får laddtryck sent även om 5000rpm är väldigt sent. Men sätt ihop din wg igen. Vad du skulle behöva är ett sprut med laddtrycksregulator inbyggt. Att köra original ecu och turbokonvertera kommer sluta med ras tillslut då den kommer gå alldeles för magert när turbon laddar, även om det bara är runt 0,35-0,45.

Du kan få turbon att gå på ett ladd på runt 0,4 men du har valt en onödigt stor turbo, du får sent laddtryck och den är ämnad för högre laddtryck. Du skulle kunna tagit en turbo från typ s40 t4 och klarat dig med, då får du dessutom ladd tidigare. Laddet styr du med wg fjäder så du ska inte ta bort den och spänner du den för hårt kommer laddet att skena så det är bara att labborera smile Vad har du för spridare? Jag hoppas du iaf har ett chip till din ecu som är optimerat för överladdning?

Det är 1,6. jo en kompis har en s40 turbo ej t4:an men festet passar ej sad finns det o köpa så att den "kan" passar?

nej jag har ej en anna ecu men en annan spridare har jag, köpt av Crx_jim han sa att den ska ligga på runt 330-350cc. nej motor börjar lysa när jag ladda över 0,4 bar.

mvh smile

Går ju att bygga om grenröret med en annan fläns som passar men menade inte just specifikt från en t4 utan mer i den storleken bara så du får upp laddtryck någon gång. En annan spridare? 4 måste du väl mena? Du måste ju byta alla och inte bara en wink

Då måste du mappa om din ecu så att du kan programera den för de nya spridarna och den ökade luftmängden du kommer få in i motorn så du inte skrotar motorn. Annars kommer den ju gå magert så fort laddtrycket kommer då original ecun inte kan programera om sig så mycket för en effektökning på ~40% vilket det blir om du laddar 0,4 och skjuter på med rätt mängd bränsle. Går inte bara att slänga på en ny spridare och turbo. Dels kommer den ju gå tokfett på tomgång och sedan snålt när turbon börjar ladda. 4st 330cc spridare ska ju räcka utan problem om du inte ska ladda med sedan får du åka och mappa och kör lugnt dit så du inte laddar på vägen och skjuter något.


1 938 Inlägg
14 april 2012
#37
cheffer skrev:
x1v3x skrev:
cheffer skrev:
Vad har du för motor? 1.5? 1.6? Det är klart det börjar ladda sent med så stor turbo. Tillbaka med fjädern och justera med den annars kommer du bara släppa ut alla avgaser som driver din turbo! Med så liten motor du har och så stor turbo så är det inte konstigt att du får laddtryck sent även om 5000rpm är väldigt sent. Men sätt ihop din wg igen. Vad du skulle behöva är ett sprut med laddtrycksregulator inbyggt. Att köra original ecu och turbokonvertera kommer sluta med ras tillslut då den kommer gå alldeles för magert när turbon laddar, även om det bara är runt 0,35-0,45.

Du kan få turbon att gå på ett ladd på runt 0,4 men du har valt en onödigt stor turbo, du får sent laddtryck och den är ämnad för högre laddtryck. Du skulle kunna tagit en turbo från typ s40 t4 och klarat dig med, då får du dessutom ladd tidigare. Laddet styr du med wg fjäder så du ska inte ta bort den och spänner du den för hårt kommer laddet att skena så det är bara att labborera smile Vad har du för spridare? Jag hoppas du iaf har ett chip till din ecu som är optimerat för överladdning?

Det är 1,6. jo en kompis har en s40 turbo ej t4:an men festet passar ej sad finns det o köpa så att den "kan" passar?

nej jag har ej en anna ecu men en annan spridare har jag, köpt av Crx_jim han sa att den ska ligga på runt 330-350cc. nej motor börjar lysa när jag ladda över 0,4 bar.

mvh smile

Går ju att bygga om grenröret med en annan fläns som passar men menade inte just specifikt från en t4 utan mer i den storleken bara så du får upp laddtryck någon gång. En annan spridare? 4 måste du väl mena? Du måste ju byta alla och inte bara en wink

Då måste du mappa om din ecu så att du kan programera den för de nya spridarna och den ökade luftmängden du kommer få in i motorn så du inte skrotar motorn. Annars kommer den ju gå magert så fort laddtrycket kommer då original ecun inte kan programera om sig så mycket för en effektökning på ~40% vilket det blir om du laddar 0,4 och skjuter på med rätt mängd bränsle. Går inte bara att slänga på en ny spridare och turbo. Dels kommer den ju gå tokfett på tomgång och sedan snålt när turbon börjar ladda. 4st 330cc spridare ska ju räcka utan problem om du inte ska ladda med sedan får du åka och mappa och kör lugnt dit så du inte laddar på vägen och skjuter något.

Antagligen har dom väl räknat ut att spridarstorleken ska funka bra när den laddar, eftersom den laddar på högre varv  där den går på fast mapp, men den kommer gå fett "som tusan" på lägre varv trots lambda-reglering.

7 274 Inlägg
14 april 2012
#38
Går wastegateröret tillbaka från kollektorn?
Då är det inte så konstigt om du inte får ner laddet.
Avgaserna tar den enklaste vägen och om det är genom turbon så kommer du alltid få ladd oavsett vilken wastegate du har.


1 422 Inlägg
14 april 2012
#39
Glesmark skrev:
cheffer skrev:
x1v3x skrev:

Det är 1,6. jo en kompis har en s40 turbo ej t4:an men festet passar ej sad finns det o köpa så att den "kan" passar?

nej jag har ej en anna ecu men en annan spridare har jag, köpt av Crx_jim han sa att den ska ligga på runt 330-350cc. nej motor börjar lysa när jag ladda över 0,4 bar.

mvh smile

Går ju att bygga om grenröret med en annan fläns som passar men menade inte just specifikt från en t4 utan mer i den storleken bara så du får upp laddtryck någon gång. En annan spridare? 4 måste du väl mena? Du måste ju byta alla och inte bara en wink

Då måste du mappa om din ecu så att du kan programera den för de nya spridarna och den ökade luftmängden du kommer få in i motorn så du inte skrotar motorn. Annars kommer den ju gå magert så fort laddtrycket kommer då original ecun inte kan programera om sig så mycket för en effektökning på ~40% vilket det blir om du laddar 0,4 och skjuter på med rätt mängd bränsle. Går inte bara att slänga på en ny spridare och turbo. Dels kommer den ju gå tokfett på tomgång och sedan snålt när turbon börjar ladda. 4st 330cc spridare ska ju räcka utan problem om du inte ska ladda med sedan får du åka och mappa och kör lugnt dit så du inte laddar på vägen och skjuter något.

Antagligen har dom väl räknat ut att spridarstorleken ska funka bra när den laddar, eftersom den laddar på högre varv  där den går på fast mapp, men den kommer gå fett "som tusan" på lägre varv trots lambda-reglering.

Det vet vi ju inte eftersom han inte har sagt något och just därför påpekar jag hur viktigt det är att åka och mappa innan något går sönder wink


119 Inlägg
14 april 2012
Trådstartare
#40
cheffer skrev:
x1v3x skrev:
cheffer skrev:
Vad har du för motor? 1.5? 1.6? Det är klart det börjar ladda sent med så stor turbo. Tillbaka med fjädern och justera med den annars kommer du bara släppa ut alla avgaser som driver din turbo! Med så liten motor du har och så stor turbo så är det inte konstigt att du får laddtryck sent även om 5000rpm är väldigt sent. Men sätt ihop din wg igen. Vad du skulle behöva är ett sprut med laddtrycksregulator inbyggt. Att köra original ecu och turbokonvertera kommer sluta med ras tillslut då den kommer gå alldeles för magert när turbon laddar, även om det bara är runt 0,35-0,45.

Du kan få turbon att gå på ett ladd på runt 0,4 men du har valt en onödigt stor turbo, du får sent laddtryck och den är ämnad för högre laddtryck. Du skulle kunna tagit en turbo från typ s40 t4 och klarat dig med, då får du dessutom ladd tidigare. Laddet styr du med wg fjäder så du ska inte ta bort den och spänner du den för hårt kommer laddet att skena så det är bara att labborera smile Vad har du för spridare? Jag hoppas du iaf har ett chip till din ecu som är optimerat för överladdning?

Det är 1,6. jo en kompis har en s40 turbo ej t4:an men festet passar ej sad finns det o köpa så att den "kan" passar?

nej jag har ej en anna ecu men en annan spridare har jag, köpt av Crx_jim han sa att den ska ligga på runt 330-350cc. nej motor börjar lysa när jag ladda över 0,4 bar.

mvh smile

Går ju att bygga om grenröret med en annan fläns som passar men menade inte just specifikt från en t4 utan mer i den storleken bara så du får upp laddtryck någon gång. En annan spridare? 4 måste du väl mena? Du måste ju byta alla och inte bara en wink

Då måste du mappa om din ecu så att du kan programera den för de nya spridarna och den ökade luftmängden du kommer få in i motorn så du inte skrotar motorn. Annars kommer den ju gå magert så fort laddtrycket kommer då original ecun inte kan programera om sig så mycket för en effektökning på ~40% vilket det blir om du laddar 0,4 och skjuter på med rätt mängd bränsle. Går inte bara att slänga på en ny spridare och turbo. Dels kommer den ju gå tokfett på tomgång och sedan snålt när turbon börjar ladda. 4st 330cc spridare ska ju räcka utan problem om du inte ska ladda med sedan får du åka och mappa och kör lugnt dit så du inte laddar på vägen och skjuter något.

Aha nej jag har bytt alla 4 smile hehe men det är det jag vill att den ska "STANNA" vid 0,4 bar o den ska inte ladda mer även jag gasar på hmm Hmm! något tipps?
jag har idag kollat lite o måste köpa en ny fjärder till WG:en måste ha en slappare fjärder sad



Sök