3935
Sök

Köpa saab 9-5 vågar man

1 798 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#1
http://www.blocket.se/malmo/Saab_9_5_Ko … 19&w=3

finns ju rätt många som tex denna ser ju ut o va en fin 95 me mkt utrustning för just inga pengar alls. Delar är de något problem till dessa äldre eller gäller de endast de nyare.

Från 04 ska ju oilsludgde vara mkt mindre sen är de ju inte bara saab som haft problem med detta
Även Audi/vw bmw bara de att saabs problem uppdagats mkt mer i media

så va säger ni
Senast redigerat av fredde85 (17 april 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

7 Inlägg
17 april 2012
#2
Tror absolut att det är ett bra köp, en vector brukar inte dra på sig samma buskörning som en Aero, därmed är de i bättre skick generellt. Kolla servicehistoriken bara! Lycka till.

1 798 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#3
Ja kollar just mest vector för de har sjyst utrustnings nivå då saab är så billiga är de ingen ide o köpa en snikig linear eller liknande. Vector var väl steget innan aero så vitt ja vet?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

7 Inlägg
17 april 2012
#4
Japp det stämmer. Inte mycket som skiljer egentligen, mest detaljer.

It's time to nut up, or shut up !
181 Inlägg
17 april 2012
#5
Delar är det inga problem med såvitt jag har i min vetskap. Den nämda kärran har Xenon, vilket har visat sig vara en bristvara en sväng.
Senast redigerat av Bobzilajnen (17 april 2012)


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
#6
Den du länkar har "fel" turbo. Det agget går gärna sönder redan före 10-15k mil, så är det inte redan bytt skulle jag inte köpa bilen.

Denna skulle jag titta på direkt om jag vore du:

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_2_3 … =9&w=3

Den har samma turbo, drivlina och allting som Aeron men 30 hästar mindre. Det rättar du till genom att betala någon några kronor för att byta till ett Aero-program så har du 250 hästar sedan smile


GM B-Body Nörd
370 Inlägg
17 april 2012
#8
Andromeda skrev:
Den du länkar har "fel" turbo. Det agget går gärna sönder redan före 10-15k mil, så är det inte redan bytt skulle jag inte köpa bilen.

Pappas 2,3t har gått 18xxxmil och den är inne på sin 3:e turbo tongue

CHEVROLET, a high quality product from General Motors
Pioneer CDJ 2000 nexus + DJM 2000 nexus + RMX 500 + HDJ 2000 W + S-DJ08

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
#9
theBIGburner skrev:
Andromeda skrev:
Den du länkar har "fel" turbo. Det agget går gärna sönder redan före 10-15k mil, så är det inte redan bytt skulle jag inte köpa bilen.

Pappas 2,3t har gått 18xxxmil och den är inne på sin 3:e turbo tongue

Fyfan. Tipsa honom om att byta olja var tusende mil och att inte köra full gas med kall bil så kanske den håller lite längre.


1 798 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#10
Andromeda skrev:
Den du länkar har "fel" turbo. Det agget går gärna sönder redan före 10-15k mil, så är det inte redan bytt skulle jag inte köpa bilen.

Denna skulle jag titta på direkt om jag vore du:

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_2_3 … =9&w=3

Den har samma turbo, drivlina och allting som Aeron men 30 hästar mindre. Det rättar du till genom att betala någon några kronor för att byta till ett Aero-program så har du 250 hästar sedan smile

har denna verkligen de fördelar som 04 har de står ju modell o4 men till verkad 03

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

1 798 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#11
gäller dessa turbo tjabbel även modell 06 o uppåt dock gillar jag designen på 04-05 bättre

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

saabtok
1 306 Inlägg
17 april 2012
#12
Alltså en 04 2.3 vecktor har 185 hk aeron har 250 hk . Vill du inte vara orolig för turbo så kör på en 2.0t de håller längre . Min ja hade var en 02 vector med 2.0t 150 hk och hade gått 24.500 mil när den således och samma turbo och den var de Inge fel på.

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

saabtok
1 306 Inlägg
17 april 2012
#13
Mod mellan 02-05 är enligt mig mycket snyggare med . Men de flesta vector 04-05 har ej dimljus har jag för mig . Skillnad mellan Aero / vector är att de är större bromsar på Aero och mer hk i den . Annars lika.

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

saabtok
1 306 Inlägg
17 april 2012
#14
Sen våga köpa klart du vågar . Finns de som gör reservdelar hela dagarna smile köpte min 9-3 förs sommaren och nästa  nya bil kommer garanterat på en Saab de med .

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

1 798 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#15
Ja de är ju mkt priset som lockar också ska ja köpa typ en volvo/bmw/audi får jag ju ge de dubbla i stort sett. 2.0 ja vet inte känns för klen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

saabtok
1 306 Inlägg
17 april 2012
#16
150 hk lätttrycks turbo som kommer från start . Mindre strul men som sagt en turbo kostar bara 4-5 t så satsa på en 2.3t du . Ja man får mycke bil för pengarna.

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

1 062 Inlägg
17 april 2012
#17
Som sagt, vill du ja prestanda och en turbo som håller (Mitsu) så kika på en 2,3T med 220hk!
ALLT i motorn, turbo, vetiler, koppling osv är samma som Aero med 230-260hk.

2,3t har 170-185hk och ett Garret GT 17 som har en usel livslängd i många fall.
Från ÅRSMODELL M04 ska oilsludge vara fixat och det borde gälla bilar tillverkade sent 03 då.

M.V.H.


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
#18
Greatsnyggo skrev:
Alltså en 04 2.3 vecktor har 185 hk aeron har 250 hk . Vill du inte vara orolig för turbo så kör på en 2.0t de håller längre . Min ja hade var en 02 vector med 2.0t 150 hk och hade gått 24.500 mil när den således och samma turbo och den var de Inge fel på.

Det är samma GT17-agg i 2,0t 150 hk som i 2,3t 185 hk. Alla GT1-agg går inte sönder före 15k mil, men majoriteten gör det, speciellt om oljan bytts var 3000 mil som Saab körde med istället för var 1000 mil. Det håller inget bra helt enkelt. 2,0t skjuter turboagg precis lika frekvent som 2,3t.

2,3T som den jag länkade till (och den jag har) har 220 hk och ett TD04-HL 15T#5-agg, samma som Aeron. Ett helt annat aggregat som håller förjävla bra.


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
#19
fredde85 skrev:
Ja de är ju mkt priset som lockar också ska ja köpa typ en volvo/bmw/audi får jag ju ge de dubbla i stort sett. 2.0 ja vet inte känns för klen

Lyssna inte på honom. Det är samma turbo i 2,0t och 2,3t, och den går sönder precis lika ofta i 2,0t. Du får en mycket tråkigare bil som är mycket klenare på låga varv i 2,0t. Köp en 2,3T om du vill vara säker på att turbon håller.


Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
#20
fredde85 skrev:
Andromeda skrev:
Den du länkar har "fel" turbo. Det agget går gärna sönder redan före 10-15k mil, så är det inte redan bytt skulle jag inte köpa bilen.

Denna skulle jag titta på direkt om jag vore du:

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_2_3 … =9&w=3

Den har samma turbo, drivlina och allting som Aeron men 30 hästar mindre. Det rättar du till genom att betala någon några kronor för att byta till ett Aero-program så har du 250 hästar sedan smile

har denna verkligen de fördelar som 04 har de står ju modell o4 men till verkad 03

Ja, alla 220 hk har den uppgraderade motorn, även de tillverkade sent 2003.



Sök