3931
Sök

Köpa saab 9-5 vågar man

1 798 Inlägg
17 april 2012
Trådstartare
#21
Nu när ja ändå har er på tråden vad skiljer 06 modellerna o framåt förutom utsidan dock gillar ja nog 04-05 bättre

bra info där att 220 modellen är samma som aero förutom 30hk är allt samma i chassit/drivlina mm.

Men aero har väl andra spoilers dock
Senast redigerat av fredde85 (17 april 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Rumpmas
3 860 Inlägg
17 april 2012
#22
fredde85 skrev:
Nu när ja ändå har er på tråden vad skiljer 06 modellerna o framåt förutom utsidan dock gillar ja nog 04-05 bättre

Skiljer inget särskilt förutom det du ser utifrån. Den största skillnaden på insidan är att MY06 och framåt heter Biopower. De går att köra på etanol utan konvertering.

Man snålade även in på tillverkningen gradvis, så vissa detaljer saknas ju nyare bilarna blir, sämre materialval osv.

Fanns ta mej fan en tråd om det med tongue :

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=209625

Edit: Det är riktigt, Aeron har i regel lite mer utrustning, men en "Vector Sport" om du hittar en sådan ser likadan ut som Aeron på utsidan. Och har Sportchassi, samma som Aeron har.
Senast redigerat av Andromeda (18 april 2012)


1 798 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#23
är de samma samma med 06 och framåt att 220hk är samma som aero med 260?

och är även alla under motorer under det utrustat med samma aggregat som de innan dvs de som ofta går sönder.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

234 Inlägg
18 april 2012
#24
Det skiljer en HEL del på 2006or från de tidigare 9-5orna. Jag skulle satsat på en 2006a eller nyare, så pass mycket trevligare bil. Framförallt invändigt om du satsar på en Vector eller Aero.

220hk 2006 har GT17 turbon dvs den "sämre" varianten.

Leta efter exemplar med full service historik, Gärna med oljebyten mellan servicarna. Om tidigare än 2003 årsmdl så endast exemplar med uppdaterad vevhusventilation.

Skippa bilar som har fått turbon utbytt så länge dessa inte har fått det ursprungliga felet åtgärdat. I många fall där inte oljesilen har rengjorts i samband med turbobyte så har vevlager och ramlager tagit stryk också. Finns en anledning till att det finns ett stort antal 9-5or med skurna vev/ramlager till salu på Blocket.

Visst är GT17 en sämre turbo både kvalitetsmässigt och prestandamässigt men att de rasar beror inte på att de har blivit utslitna "naturligt" och att de bara håller 15k mil. Grundproblemet är att oljesilen i oljetråget blir igensatt pga för dålig vevhusventilation, för många miltal mellan servicarna och dålig olja från saab verkstäderna. Detta resulterar i att oljetillförsel till turbon minskar och turbons lager blir utslitna i förväg.

Har man fått byta Turbo 3gr innan bilen har uppnått 20k mil ska man överväga att lämna bilen till en annan verkstad.


1 062 Inlägg
18 april 2012
#25
Dahlhjelm skrev:
220hk 2006 har GT17 turbon dvs den "sämre" varianten.

220hk på BENSIN, den sk B235L motorn har mitubishiturbon.
210hk(220hk?) E85 som ju deklareras som en 185hk Bensinare (2,3t/B235E motorn i Biopowerutförande) har däremot gt17.



Dahlhjelm skrev:
Visst är GT17 en sämre turbo både kvalitetsmässigt och prestandamässigt men att de rasar beror inte på att de har blivit utslitna "naturligt" och att de bara håller 15k mil. Grundproblemet är att oljesilen i oljetråget blir igensatt pga för dålig vevhusventilation, för många miltal mellan servicarna och dålig olja från saab verkstäderna. Detta resulterar i att oljetillförsel till turbon minskar och turbons lager blir utslitna i förväg.
.

Grundproblemet ÄR även turbon i sig, även om igensatta silar påverkar. Aerobilar har samma sil men inte alls samma problem med rasade turbos.
Senare årsmodeller har en förbättrad variant av GT17 som håller bättre, mins ej när nu bara...

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (18 april 2012)


Drar breställ genom McDriven
228 Inlägg
19 april 2012
#26
Klart du vågar köpa en 9-5a.. Delar är inget större problem, och det är mycket bil för pengarna.
Självklart finns det "typiska" fel, men det har alla bilar...
Köpte min 9-5a i slutet av förra sommaren, har hittils fått byta;

- Bromsar+klotsar fram + bak
- Stötdämpare bak
- Bromsrör längsgående vä+hö
- Växellägesgivare
- Backsensorer
- Knappsats till fönsterhissarna
- En kylslang brast
- Plus såklart massa service wink

Behöver byta

- Hela avgasröret (Kat o bak)
- De "vanliga" bussningarna i bakvagnen (A-bussningar, länkarmsbussningar)
- Bränslepumpen viner så de finns risk att den ger sig.. Ej bytt innan heller.
- Ett par p-boxar på motorn

Helt onödig text egentligen, ja va lite dum som inte kolla genom bilen noggrannare innan (dessutom har bilen snart gått 22tusen mil, företagsägd första 5 åren).. Man kan alltid åka på en nit oavsett bil, de e väl bara se till att den är omhändertagen. 9-5an är f.ö en fruktansvärt bekväm bil att åka i.

No dice !

1 798 Inlägg
19 april 2012
Trådstartare
#27
http://www.blocket.se/alvsborg/Saab_9_5 … 19&w=3

är de bilden som lurar en eller är lacken nå nyans skillnad i?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

2 600 Inlägg
19 april 2012
#28
har sj ägt en saab 9-5 blev lite att göra bussningar och fjädra och uppdaterade vevehusventen med mera. detta var dock en 98 års modell. men hade jag leta efter en 9-5 idag så skulle jag köpt en 06a eller 07a dels för att dom ser bättre ut tycker jag då. sen att dom ligger bra i pris och detta är låg milare. men överlag så är 9-5 en trevlig bil och bra komfort. så köp en 9-5 du får mycket bil för pengarna=)

gör som jag kör gubba racer=)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
19 april 2012
#29
enda som är bytt på min 9-5a är vevhusventen samt ena bakdämparen som va dålig, dock bytte vi alla till coil overs när vi endå höll på.


412 Inlägg
19 april 2012
#30
Vi har en Saab 9-5 2.0T som gått strax över 17.000 mil nu. Vid 14.000 så rasade turbon och vevhus venten satte igen, det var ungefär en vecka efter att vi köpte bilen så vi slapp ju betala reparations kostnaderna.

En klockren bil man åker skönt, den går relativt bra, inte allt för törstig och den känns stadig. Är väl lite inrednings detaljer som sitter lite löst och så men generellt skulle jag säga att det är bra bilar.

Att Saab har gått i konkurs spelar ingen roll reservdelar kommer du alltid att hitta. smile
Åk och provkör känner du dig inte nöjd är det bara att låta bli, men du ska veta att det är mycket bil för pengarna!

135
├┼┼
24 R

1 798 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#31
Andromeda skrev:
Den du länkar har "fel" turbo. Det agget går gärna sönder redan före 10-15k mil, så är det inte redan bytt skulle jag inte köpa bilen.

Denna skulle jag titta på direkt om jag vore du:

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_2_3 … =9&w=3

Den har samma turbo, drivlina och allting som Aeron men 30 hästar mindre. Det rättar du till genom att betala någon några kronor för att byta till ett Aero-program så har du 250 hästar sedan smile

skulle finnas lite rost på tanklock i övrigt inte mycket annars verkade den bra

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Rumpmas
3 860 Inlägg
20 april 2012
#32
fredde85 skrev:
Andromeda skrev:
Den du länkar har "fel" turbo. Det agget går gärna sönder redan före 10-15k mil, så är det inte redan bytt skulle jag inte köpa bilen.

Denna skulle jag titta på direkt om jag vore du:

http://www.blocket.se/lund/Saab_9_5_2_3 … =9&w=3

Den har samma turbo, drivlina och allting som Aeron men 30 hästar mindre. Det rättar du till genom att betala någon några kronor för att byta till ett Aero-program så har du 250 hästar sedan smile

skulle finnas lite rost på tanklock i övrigt inte mycket annars verkade den bra

Titta skadar ju inte, men en turbo som är hel idag kan ju ryka imorgon, men så är det ju jämt när man köper bil. Men tänk på att risken är större för turboras med det aggregatet bara.


1 798 Inlägg
20 april 2012
Trådstartare
#33
Jo men detta var ju den me 220 du tipsa om inte 185hk motorn. De blir 220 motorn om de blir någon. Men hur är de me 2006- me 220 samma aggregat i dem samt är samma i motor mm som aero?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 april 2012
#34
fredde85 skrev:
Jo men detta var ju den me 220 du tipsa om inte 185hk motorn. De blir 220 motorn om de blir någon. Men hur är de me 2006- me 220 samma aggregat i dem samt är samma i motor mm som aero?

Aha, jag trodde att det fortfarande gällde den första du länkade, sorry!

220-hästarn hade jag nypit direkt till det priset om det inte var värre rost än så. Bara att byta tanklocket om man stör sig på det, ett par hundringar på skroten och 5 minuter med skruvmejseln så är det klart.
Sjukt mycket bil för pengarna, jag är jättenöjd med min, och det är inte ens en Vector!

Edit: Ja, det stämmer att den är identisk med Aeron förutom programvara och vissa tillbehör.
Senast redigerat av Andromeda (21 april 2012)


1 798 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#35
http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_5_V … 19&w=3

men denna tex de är då samma som aero förutom programvara o vissa detaljer?

är miltalet något att hänga upp sig på  2006 har de ju kommit ifrån den gamla interiören lite som känns aningens daterad hehe

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 april 2012
#36
fredde85 skrev:
http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9_5_VECTOR_SPORTCOMBI_2_3T_38858193.htm?ca=19&w=3

men denna tex de är då samma som aero förutom programvara o vissa detaljer?

är miltalet något att hänga upp sig på  2006 har de ju kommit ifrån den gamla interiören lite som känns aningens daterad hehe

Den var billig!
Ja, det stämmer. Det är en 220 hk bensin och inte en Biopower, så den delar turbo, drivlina etc med Aeron. Det som skiljer är som sagt att vridmomentbegränsningen i programvaran är satt till 310 nm istället för 350 nm och utrustning. Vad som skiljer i utrustning varierar beroende på vad köparen valde till.

Här är en sammanställning på utrustningsalternativ:

http://www.wallentin.be/SAAB/modellyear%20M06_M07.html

Edit: Är bilen i bra skick är nog inte miltalet något att hänga upp sig på så länge den är bra servad. En långmilare brukar må bättre i motorn än en bil som bara gått 3 km till och från affären. Men kör du mycket själv, säg 5k mil om året så dröjer det ju inte många år innan du är uppe i 40k mil. Kör du som mig 1500 mil om året spelar det ju ingen som helst roll, karossen hinner ta slut innan motorn gör det.
Senast redigerat av Andromeda (21 april 2012)


1 798 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
#37
jag kör inte så värst mycket på sin höjd 1000 mil om året

bra servad om boken är stämplad fullt som det står så borde de ju innebära att den är bra servad.

2006- var väl vevhusvent färdig uppdaterad dvs behövs ej göras om
Senast redigerat av fredde85 (21 april 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Rumpmas
3 860 Inlägg
21 april 2012
#38
fredde85 skrev:
jag kör inte så värst mycket på sin höjd 1000 mil om året

bra servad om boken är stämplad fullt som det står så borde de ju innebära att den är bra servad.

2006- var väl vevhusvent färdig uppdaterad dvs behövs ej göras om

Redan MY2004 var oilsludge-säkrade. 1000 mil om året, då har bilen gått 30k mil om 6 år. Känns rätt lugnt va? wink
Senast redigerat av Andromeda (21 april 2012)


1 798 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
#39
den för 35 hade rost på en bakskärm dock var de nog ännu rätt enkelt att åtgärda. Dock bara service bok till 15k mil sen va den servad på annan verkstad dock inga papper på det de är väl lite sämre dock en 04 så den är ju 8 år gammal. Men är nog mest ute efter 06- känns de som

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Rumpmas
3 860 Inlägg
22 april 2012
#40
fredde85 skrev:
den för 35 hade rost på en bakskärm dock var de nog ännu rätt enkelt att åtgärda. Dock bara service bok till 15k mil sen va den servad på annan verkstad dock inga papper på det de är väl lite sämre dock en 04 så den är ju 8 år gammal. Men är nog mest ute efter 06- känns de som

Det är tur att det finns gott om 9-5:or i alla fall, så blir man minsta tveksam på en bil är det ju bara att titta på nästa smile

Om rosten var i plåtskarven mot bakdörren till är det inte lätt att åtgärda, man måste nästan byta plåt för att få det bra.

Jag såg en -06 med 220 hk-motorn för 50k på Blocket häromdagen smile
Alltså 2,3T, inte den 2,0T som har 210 hk på etanol.



Sök