3536
Sök

Första bil Drifting? tips!

21 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#1
hej, har nu tänkt att börja lite med drifting o vill ha lite råd på vad som kan a en bra nybörjar bil. men vill även ha nåt man kan bygga vidare på senare..

enda "drifting" man kört tidigare är väl på industriområden, rondeller osv.

har sladdat mkt gamla 740 o liknande skithögar. har nu en e36 cuope 323, som jag tycker känns en hel del stabilare eller vad man ska säga när man sladdar, dock är den för fin för att köra död på(enligt mig).


dom bilar jag har kikat mest på är 740tic eller en e30 325,
740n är ju ganska så lätttrimmad till en en början iaf å är ju inte helt bakom flötet ang mekning.
finns ju dock en förkärlek till bmw o deras 6or, kommer förmodligen bygga turbo i framtiden om de blir något jag fortsätter med. men tillsvidare, kan de bli för slött med tex en 325 att drifta med?

nån som har tips på nån bra drift setup? kam,grenrör osv?

är ingen miljonär så kommer inte lägga skitstora pengar på detta till att börja med iaf.

så lite tips på bra drift bil o setup för en nybörjare inom detta?

finns de nå ställen inom dalarna man kan vara o åka på?


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 april 2012
#2
Ta en fin bil ifrån början!. Har man igen MÅNGA gånger om senare!

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

4 670 Inlägg
18 april 2012
#3
Jag hade valt e30 alla gånger!

6an är förjäkla fin, går att skrämma upp rätt billigt med en turbo.
Väger lite mindre än 740.
Stoppar man ner en m50 i e30 kan man plocka ur 4-450hk utan att röra motorn

Nackdelen är att många tror e30 är värda guld men kollar man runt lite kan man hitta en fin till bra pris!


Thedriftking
18 april 2012
#4
E30 lägger jag min röst för!
Lätta, mycket eftermarknadsdelar och stabila motorer

Eller köp min 740 wink dock inte 'vägreggad'

21 Inlägg
18 april 2012
Trådstartare
#5
mickius skrev:
Jag hade valt e30 alla gånger!

6an är förjäkla fin, går att skrämma upp rätt billigt med en turbo.
Väger lite mindre än 740.
Stoppar man ner en m50 i e30 kan man plocka ur 4-450hk utan att röra motorn

Nackdelen är att många tror e30 är värda guld men kollar man runt lite kan man hitta en fin till bra pris!

m50 b20 vet jag var jag kan få tag på till en bra peng! 300-350häst skulle nog räcka för min del, så du menar att man kan kräma ur de i en sån utan o göra nåt åt topp,stakar,kolar osv? vore ju himla skönt:)

tanken slog mig oxå 325tds? hur är dessa ang trimning?

har haft en förut med evrymod o uppställt ladd bara o den gick ju ganska så hyfsat faktiskt!


Ustkaka
506 Inlägg
19 april 2012
#6
tanken slog mig oxå 325tds? hur är dessa ang trimning?

har haft en förut med evrymod o uppställt ladd bara o den gick ju ganska så hyfsat faktiskt!

Ska du köra diesel, så är Benz motorer ett mycket bättre alternativ, finns många exempel på om606 motorer med 400hk utan att ens ha lyft ventilkåpan.
525tds håller väll knappt original? :p

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
24 juni 2012
#7
Sami-B skrev:
tanken slog mig oxå 325tds? hur är dessa ang trimning?

har haft en förut med evrymod o uppställt ladd bara o den gick ju ganska så hyfsat faktiskt!

Ska du köra diesel, så är Benz motorer ett mycket bättre alternativ, finns många exempel på om606 motorer med 400hk utan att ens ha lyft ventilkåpan.
525tds håller väll knappt original? :p

hmm, ska du köra bmw så kanske man ska tänka på att dem är inte dem lättaste bilar på marknaden ( behövs mer hk för drift )

sedan så kan man förstås plocka ut massa hk från bmw motorer men med hög trimgrad

525tds ( bilen jag har ) så skulle jag inte rekommendera för driftig direkt...
ska man trimma så är man något begränsad
man kanske får 250-300hk.. och bilen väger 1700kg org......

ska man ha en bmw drifting bil så satsa på en 3 serie, för 5 serie är familjebil och 7 serie är lyx kryssnings tåg...

dock ifall man har lite mer pengar i plånboken och köper en nyare bmw diesel och dem är mycket mer trimvänliga..
Senast redigerat av offfroad (24 juni 2012)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

Avstängd
1 714 Inlägg
26 juni 2012
#8
E30 med M50 känns väl lite som att ta sig vatten över huvudet.

Rakfyrorna duger perfekt till att börja köra drifting med. Det är som natt och dag mot en familjecontainer (Läs: 740)

318is har en riktigt fin motor som funkar bra att spinna vidare på om man vill ha mer.

För övrigt finns i princip allt du kan önska dig till E30 till vettiga priser.

Det är nog ungefär vad jag hade kört på, E36 fungerar också men enligt mig är E30 snyggare så jag väljer E30.
Valet där är ju upp till trådskaparen smile


A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 juni 2012
#9
Borde det inte räcka med att köpa en riktigt billigt 328 typ denna http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_328_ … =9&w=3 och häva i en riktig diff i den/aga diffa den samt strippa hela bilen på onödig vikt. Bara slänga ut inredning i mängder.
Den lär väl knappast ha några problem alls att sladda omkring på tvåans växel. Eller?

Den gråter du inte heller floder ifall du brakar sönder den lite.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

carzy
461 Inlägg
26 juni 2012
#10
Ska du köra bana eller bara "streetdrifta" fast med roligare bil?

Ska du köra bana så räcker det inte att puttra omkring på 2ans växel, o då behöver du således en mer motorstark bil.

Jag skulle satsa på något som har turbo från start, så man slipper lägga pengar och tid på att turbokonvertera.

tex 740/940 fast med bättre hjulupphängning, eller varför inte en s13? lättmekade,billiga om den inte behöver va så fin och går att få lätta.

Team BSG


Sök