3938
Sök

Mitsubishi Eclipse -97 GST, Oljetryck.

62 Inlägg
23 april 2012
Trådstartare
#1
Måste bara höra, när jag trycker på med bilen så trycker den upp oljestickan och sprutar upp olja via den vägen, så det hamnar på motorblocket, och bränns o börja ryka. Vad händer och vad kan jag göra för att förhindra det!?

Tack för svar! smile


1 365 Inlägg
24 april 2012
#2
Om du blåser oljestickan så kand det vara ett problem med vevhusventilationen. När detta hände på min bil fick jag bygga om vevhusvent med catchtank och backventil och kraftigare slangar. I ditt fall kanske det räcker om du rengör.


62 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#3
Richtenb skrev:
Om du blåser oljestickan så kand det vara ett problem med vevhusventilationen. När detta hände på min bil fick jag bygga om vevhusvent med catchtank och backventil och kraftigare slangar. I ditt fall kanske det räcker om du rengör.

Så jag börjar med att försöka rengöra vevhusventilationen!? Om detta inte funkar då?
Vad kan det få för effekt om jag bara skulle låta det vara? Förutom att det drar mer olja...


Svets specialist
680 Inlägg
24 april 2012
#4
Drar de tillräckligt mycket olja så kan allt skita sig! Jag har byggt om min vevhusventilation också, med separat catchtank och filter för att slippa just det där. Fixa det ändå, det skadar ju liksom inte, även om det kanske räcker med att rengöra... Jag är absolut ingen expert på detta ämnet!

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

Pedal To The Metal
750 Inlägg
24 april 2012
#5
steffelini skrev:
Richtenb skrev:
Om du blåser oljestickan så kand det vara ett problem med vevhusventilationen. När detta hände på min bil fick jag bygga om vevhusvent med catchtank och backventil och kraftigare slangar. I ditt fall kanske det räcker om du rengör.

Så jag börjar med att försöka rengöra vevhusventilationen!? Om detta inte funkar då?
Vad kan det få för effekt om jag bara skulle låta det vara? Förutom att det drar mer olja...

Du har ju ett för högt vevhus tryck. Har du otur kan du ju skjuta stakar om du fortsätter så. Utöver vevhusventen så kanske det är dags för ett leakdown prov och se så du inte trycker ut komp i vevhuset

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

62 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#6
Reyez skrev:
Drar de tillräckligt mycket olja så kan allt skita sig! Jag har byggt om min vevhusventilation också, med separat catchtank och filter för att slippa just det där. Fixa det ändå, det skadar ju liksom inte, även om det kanske räcker med att rengöra... Jag är absolut ingen expert på detta ämnet!

Okej jag förstår. Dock så är utseendet mer min grej, motorn är som ett 20000 bitars pussel. Så är inte hemma på att fixa i motorn alls. Så vad exakt är det jag behöver göra och hur isåfall?


62 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#7
Revotech skrev:
steffelini skrev:
Richtenb skrev:
Om du blåser oljestickan så kand det vara ett problem med vevhusventilationen. När detta hände på min bil fick jag bygga om vevhusvent med catchtank och backventil och kraftigare slangar. I ditt fall kanske det räcker om du rengör.

Så jag börjar med att försöka rengöra vevhusventilationen!? Om detta inte funkar då?
Vad kan det få för effekt om jag bara skulle låta det vara? Förutom att det drar mer olja...

Du har ju ett för högt vevhus tryck. Har du otur kan du ju skjuta stakar om du fortsätter så. Utöver vevhusventen så kanske det är dags för ett leakdown prov och se så du inte trycker ut komp i vevhuset

Hur gör du ett leakdown prov!?


1 365 Inlägg
24 april 2012
#8
Generellt sett är vevhusvent på de flesta bilar riktigt kassa från fabrik. Reyes kanske kan ge dig lite tips på delar att använda för du kommer inte ångra att du bygger om det och det är nödvändigt att bygga om det om du vill ha mycket effekt.

Som reyez säger är det direkt farligt för din motor om du kör runt och blåser oljestickan.


Pedal To The Metal
750 Inlägg
24 april 2012
#9
Richtenb skrev:
Generellt sett är vevhusvent på de flesta bilar riktigt kassa från fabrik. Reyes kanske kan ge dig lite tips på delar att använda för du kommer inte ångra att du bygger om det och det är nödvändigt att bygga om det om du vill ha mycket effekt.

Som reyez säger är det direkt farligt för din motor om du kör runt och blåser oljestickan.

Faktiskt riktigt farligt! tongue

Man kopplar på en mätare i tändstiftshålet sen låter man kolven gå ner. Då visas ett undertryck. Sen ser man hur länge den klarar hålla det. klara den inte det så läcker det någonstans. Kolvringar eller ventiler tongue

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

62 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#10
Men om jag kunde få tips på hur man bygger om vevhusvent samt vilka delar jag behöver så skulle de vara nice!? smile


Pedal To The Metal
750 Inlägg
24 april 2012
#11
steffelini skrev:
Men om jag kunde få tips på hur man bygger om vevhusvent samt vilka delar jag behöver så skulle de vara nice!? smile

Bollar den frågan vidare....

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Svets specialist
680 Inlägg
24 april 2012
#12
Jag bollar även jag vidare till PBZ.se . De har koll på i princip allt som har med Japanska bilar att göra. Prata med dem, och hälsa från mig wink Detta är som sagt inte mitt huvudämne om man säger så tongue

Sponsorer: Meguairs,PBZ,Carsound

1 365 Inlägg
24 april 2012
#13
Vi tycks vara överrens om saken allihopa. Om du ska bygga om vevhusventilationen förutsatt att du har återcirkulerande, vilket du mest troligt har så behöver du följande för att det ska bli riktigt bra.

Slangar/ slangklämmor av lämplig storlek, Catchtank som du kan gänga av bottendelen från. (I catchtanken kommer oljerester samlas upp istället för att förbrännas i motorn som den gör orginal) Catchtanken ska ha två anslutningar.

Backventil så trycket endast kan gå från vevhus till insug och inte bak och fram

Fäst slang och slangklämma på "utgången" från vevhuset till ena anslutningen på catchtanken. från andra anslutningen på catchtanken fäster du nästa slang +backventil till insuget. Se till att du vänder backventilen rätt annars blir det inte bra. Jag har för mig att jag använde en backventil från en camaro från 69 eller nåt så det är oviktigt var den kommer ifrån sålänge den passar. Catchtanken fäster du på lämpligt ställe på motorblocket eller någonstans i motorrummet.

Hittar du bara ursprungliga vevhusventen på din bil så kommer allt bli mycket tydligare. Där sitter troligtvis redan rör så du enkelt kan montera på slang. (det var rätt trångt på min bil dock).


steffelini skrev:
Men om jag kunde få tips på hur man bygger om vevhusvent samt vilka delar jag behöver så skulle de vara nice!? smile


62 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
#14
Richtenb skrev:
Vi tycks vara överrens om saken allihopa. Om du ska bygga om vevhusventilationen förutsatt att du har återcirkulerande, vilket du mest troligt har så behöver du följande för att det ska bli riktigt bra.

Slangar/ slangklämmor av lämplig storlek, Catchtank som du kan gänga av bottendelen från. (I catchtanken kommer oljerester samlas upp istället för att förbrännas i motorn som den gör orginal) Catchtanken ska ha två anslutningar.

Backventil så trycket endast kan gå från vevhus till insug och inte bak och fram

Fäst slang och slangklämma på "utgången" från vevhuset till ena anslutningen på catchtanken. från andra anslutningen på catchtanken fäster du nästa slang +backventil till insuget. Se till att du vänder backventilen rätt annars blir det inte bra. Jag har för mig att jag använde en backventil från en camaro från 69 eller nåt så det är oviktigt var den kommer ifrån sålänge den passar. Catchtanken fäster du på lämpligt ställe på motorblocket eller någonstans i motorrummet.

Hittar du bara ursprungliga vevhusventen på din bil så kommer allt bli mycket tydligare. Där sitter troligtvis redan rör så du enkelt kan montera på slang. (det var rätt trångt på min bil dock).


steffelini skrev:
Men om jag kunde få tips på hur man bygger om vevhusvent samt vilka delar jag behöver så skulle de vara nice!? smile


Perfekt, tack! Då ska jag se om jag kan lösa detta kanske!? smile


62 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#15
Är det någon av er som har bilder på hur det ser ut förresten, hur ni satt fast det i motorn osv. !?
Skulle uppskattas!



Sök