3818
Sök

Dubbla batterier med kondensator plus två slutsteg inkoppling

88 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#1
tja, som rubriken lyder så hade ja tänkt koppla in ett batteri i bak i bilen som ska driva två st slutsteg och en kondensator till det kraftigare steget, jag är ingen nybörjare på något sätt men om någon kunde skicka en sprängskiss eller något liknande skulle underlätta när man har något att gå på eller att följa smile   

tack på förhand mina vänner !


mvh Challe !


2 024 Inlägg
25 april 2012
#2

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
25 april 2012
#3
plus till pluss å minus till minus allt i serie mao

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

88 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
#4
okok men måste en ha en extra kabel från generatorn direkt till de bakre batterit så att de får laddning direkt från generator eller räcker de med att laddningen från generator går via de främre batterit och strömkabeln vidare bak ?


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
25 april 2012
#5
Challej skrev:
okok men måste en ha en extra kabel från generatorn direkt till de bakre batterit så att de får laddning direkt från generator eller räcker de med att laddningen från generator går via de främre batterit och strömkabeln vidare bak ?

Jag har alltid kopplat som alternativ 2. alltså gen laddar org batt och kabel mellan främre och bakre batteri. Nångång i veckan underhålls laddar jag även batterierna då jag inte kör långa sträckor hinner dom annars inte ladda alls.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

6 851 Inlägg
26 april 2012
#6
JaggaChafen skrev:
plus till pluss å minus till minus allt i serie mao

han ska väl för f*n inte ha 24V som det blir i serie. Heter paralellt kopplat.

TS: Varför ska du ha flera batteri? Kan du inte bara byta till större fram?


88 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#7
nee vill ha ett batteri i bak som bara ger steget ström för då behöver ja inte ha lika tjock kabel hela vägen bak smile


120 Inlägg
26 april 2012
#8
jag har från org batteriet till mina extra batterier. funkar bra, sen har jag ett relä emellan

Rösta gärna och kommentera :)

88 Inlägg
26 april 2012
Trådstartare
#9
gött smile men ja tror ja skippar relät för spelar bara musik när bilen är igång smile


Dolk
146 Inlägg
26 april 2012
#10
Vad för batterier har du köpt? Det är VIKTIGT att alla batterier i kedjan har samma AH i sig.
Alla batterier BÖR också ha inköpts på samma gång och inte använts separat.

Om ett är på 85Ah och ett är på 75Ah utan relä kommer det större batteriet alltid att vilja ha mer ström och därav alltid ladda ur det mindre batteriet. Därav dödar man det lilla batteriet väldigt fort! (Utan relä)

Om du har samma Ah men inköpts på olika tidpunkter, så kanske det sämsta batteriet på 50% kapacitet, då blir det bästa som kanske är nytt inte bättre än just 50% av kapaciteten.
Ett batteri blir aldrig bättre än det sämsta i just det systemet.

Sedan om man har mer än 2 batterier, BÖR man ha kabel från generatorn till batteri systemet.
Man bör heller inte koppla batterier separat i ett system, dom ska koppla parrarelt med en brytning om man vill ha det. (Brytare har man om det är olika Ah på  fram och bak batterierna)

VIKTIGT! Om du kopplar in kabel från generatorn till batterierna, kom ihåg att säkra denna kabel på båda sidor, samt jord från generatorn till en BRA jordpunkt! Samma storlek som plusen!
Finns videor på tuben som är bra hjälp för detta.


120 Inlägg
26 april 2012
#11
okej, men jag tycker det funkar utmärkt med en 8mm2 kabel mellan org batteri-relä-extrabatterier. då är det 65AH på org och 75AH på extrabatterierna. själv så märker ja inte att jag tappar volt eller så genom att koppla det från org battariet.
så vad är meningen med att ta det dirrekt från generatorn? skulle vara intressant ifall man kan förbättra sej smile

Rösta gärna och kommentera :)

Dolk
146 Inlägg
26 april 2012
#12
Erik_92 skrev:
okej, men jag tycker det funkar utmärkt med en 8mm2 kabel mellan org batteri-relä-extrabatterier. då är det 65AH på org och 75AH på extrabatterierna. själv så märker ja inte att jag tappar volt eller så genom att koppla det från org battariet.
så vad är meningen med att ta det dirrekt från generatorn? skulle vara intressant ifall man kan förbättra sej smile

Du förlorar absolut ingen volt, volten är beständig men du förlorar spänning!
Större kabel = mer ström. Mer ström = bättre laddning på batterierna. Därav mer kraft ut till stegen och mer troligt att du inte för spänningsfall (blinkande lampor) när basen kommer.

Ditt 65AH batteri bör du kolla upp om du inte använder relä, det finns batteri testare på dom flesta bemannade mackar idag. Lätta att använda smile

(såg inte att du använde relä, läste lite fort tongue)
Senast redigerat av Dolkis (26 april 2012)


120 Inlägg
26 april 2012
#13
okej, för hade en liten fågel som viskade i mitt öra att man inte behövde större än 8mm2 om man har extra batterier som man kopplar allt ljud på då generatorn inte lämnar mer effekt? sant, falskt?

har faktiskt inte fått mina lampor å leka disco än iaf smile

Rösta gärna och kommentera :)

Scrape Addict
128 Inlägg
26 april 2012
#14
Dolkis skrev:
Vad för batterier har du köpt? Det är VIKTIGT att alla batterier i kedjan har samma AH i sig.
Alla batterier BÖR också ha inköpts på samma gång och inte använts separat.

Om ett är på 85Ah och ett är på 75Ah utan relä kommer det större batteriet alltid att vilja ha mer ström och därav alltid ladda ur det mindre batteriet. Därav dödar man det lilla batteriet väldigt fort! (Utan relä)

Om du har samma Ah men inköpts på olika tidpunkter, så kanske det sämsta batteriet på 50% kapacitet, då blir det bästa som kanske är nytt inte bättre än just 50% av kapaciteten.
Ett batteri blir aldrig bättre än det sämsta i just det systemet.

Sedan om man har mer än 2 batterier, BÖR man ha kabel från generatorn till batteri systemet.
Man bör heller inte koppla batterier separat i ett system, dom ska koppla parrarelt med en brytning om man vill ha det. (Brytare har man om det är olika Ah på  fram och bak batterierna)

VIKTIGT! Om du kopplar in kabel från generatorn till batterierna, kom ihåg att säkra denna kabel på båda sidor, samt jord från generatorn till en BRA jordpunkt! Samma storlek som plusen!
Finns videor på tuben som är bra hjälp för detta.

Du förlorar absolut ingen volt, volten är beständig men du förlorar spänning!

Du har fel.

Vid parallelkoppling kan batterier ha olika Ah. (t.ex 55 och 120) Utan problem.
Vid seriekoppling är det en annan sak.

Volt och spänning är samma sak.

Och nej, det är i princip ingen skillnad på att koppla kabeln som går bakåt på det främre batteriet, jämför med att koppla det på generatorn.
Senast redigerat av MrStalby (26 april 2012)


Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
26 april 2012
#15
TT-Avant skrev:
JaggaChafen skrev:
plus till pluss å minus till minus allt i serie mao

han ska väl för f*n inte ha 24V som det blir i serie. Heter paralellt kopplat.

TS: Varför ska du ha flera batteri? Kan du inte bara byta till större fram?

Heeelt riktigt smile Men beskrev ju iaf paralellkoppling smile

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Dolk
146 Inlägg
26 april 2012
#16
MrStalby skrev:
Dolkis skrev:
Vad för batterier har du köpt? Det är VIKTIGT att alla batterier i kedjan har samma AH i sig.
Alla batterier BÖR också ha inköpts på samma gång och inte använts separat.

Om ett är på 85Ah och ett är på 75Ah utan relä kommer det större batteriet alltid att vilja ha mer ström och därav alltid ladda ur det mindre batteriet. Därav dödar man det lilla batteriet väldigt fort! (Utan relä)

Om du har samma Ah men inköpts på olika tidpunkter, så kanske det sämsta batteriet på 50% kapacitet, då blir det bästa som kanske är nytt inte bättre än just 50% av kapaciteten.
Ett batteri blir aldrig bättre än det sämsta i just det systemet.

Sedan om man har mer än 2 batterier, BÖR man ha kabel från generatorn till batteri systemet.
Man bör heller inte koppla batterier separat i ett system, dom ska koppla parrarelt med en brytning om man vill ha det. (Brytare har man om det är olika Ah på  fram och bak batterierna)

VIKTIGT! Om du kopplar in kabel från generatorn till batterierna, kom ihåg att säkra denna kabel på båda sidor, samt jord från generatorn till en BRA jordpunkt! Samma storlek som plusen!
Finns videor på tuben som är bra hjälp för detta.

Du förlorar absolut ingen volt, volten är beständig men du förlorar spänning!

Du har fel.

Vid parallelkoppling kan batterier ha olika Ah. (t.ex 55 och 120) Utan problem.
Vid seriekoppling är det en annan sak.

Volt och spänning är samma sak.

Och nej, det är i princip ingen skillnad på att koppla kabeln som går bakåt på det främre batteriet, jämför med att koppla det på generatorn.

Då är frågan, varför avråder alla ljudbyggare att man INTE ska ha olika AH i ett batterisystem i bilen?

Kabel från generatorn kan lika gärna gå till det främre batteriet, original kabeln är KLEN. Punkt!


2 024 Inlägg
26 april 2012
#17
Jag har kört med olika batterier i många år, aldrig haft bekymmer med det. Det ena batteriet i min bil är 5 år gammalt och det andra 3 år och är av både olika storlek och fabrikat. Suttit ihop i 3år nu, still going strong.
Skyllermarks hade en artikel om detta för ett par år sen oxå där de hade testat just detta och sålänge man laddade regelbundet=har bilen igång då och då, så kunde de inte hitta några bekymmer.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Scrape Addict
128 Inlägg
26 april 2012
#18
Då är frågan, varför avråder alla ljudbyggare att man INTE ska ha olika AH i ett batterisystem i bilen?

Kabel från generatorn kan lika gärna gå till det främre batteriet, original kabeln är KLEN. Punkt!

Jag är ljudbyggare, och säger att det går utmärkt att ha olika Ah på batterierna. smile haha

Ja, kabeln är klen. Men har man en batteribank i bak i bilen så spelar det mindre roll. Klart att det är bra att ha tjock kabel, men ja, inte lika viktigt i det fallet.


2 024 Inlägg
26 april 2012
#19
Sålänge man inte uppgraderar generatorn så kan man inte säga att orginalkabeln är klen. Det kan vara så att den är för klen men biltillverkaren har valt den kabeln en gång just för att den ska vara dimensionerad för strömmen generatorn klarar att leverera. Däremot kan det ändå vara en bra idé att byta denna kabel, mest för att den gamla kabeln kan vara sliten av oxid, även att kontakten mellan kabel och kabelskor kan vara försämrad av oxid med åren.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

6 851 Inlägg
26 april 2012
#20
En liten fråga har nu då..låt. Säga att jag har två batterier bak, båda på 70ah och ett cca på 760a.  Inga skiljerelåutan rakt paralellkopplat. Batteriet är samma fram, men märker då att spänningen dalar. Jag ska då starta bilen, men hur många A kommer då att skickas från mina batterier bak, för att hjälpa det batteriet som sitter fram?



Sök