Mercedes hade problem med verktyg och rostskydd på den tiden och därmed är rost och liknande lackproblem mycket svåra att undvika på bland annat W210 även om det finns några med fina exemplar. På liknande vis kan elektroniken ställa till en del bekymmer, men det gäller å andra sidan de flesta mer avancerade bilar.
Annars är det inte mycket som kan ta död på en gammal Mercedes diesel, var däremot noga med att kontrollera bilens skick. Leta efter oljud och glapp i chassi och drivlina bland annat, glapp i samband med bakaxeln är ett typiskt Mercedes (Och BMW) fel som förtar en del av känslan och kan ge bilen ett väldigt instabilt beteende på vägen när det blivit riktigt slitet. Billigt att byta på rätt verkstad som tröst!
När det gäller en diesel tror jag också du gör rätt i att kontrollera motorn och systemen kring den, om turbo, bränslepump eller liknande ger upp brukar det kunna kännas i plånboken!
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.