2693
Sök

Volvo 940 Turbo+ Ryker på tomgång och går RIKTIGT FETT...??

15 maj 2012
Trådstartare
#1
Som sagt min 940 har börjat ryka som fan när den har stått på tomgång ca:1-2 min inte alltid men oftast. och den drar riktigt mycke bensin 33mil på en fulltank hmm inga felkoder å alla slangar sitter där dom ska å lmm är bytt och den ryker typ vitt,blått,grått och luktar bensin... dricker inget vatten eller olja och inget glapp i turbon....
Mycke tacksam för hjälp med detta..

Tack på förhand
Mvh:Ted

Billjudgruppen.se
787 Inlägg
15 maj 2012
#2
kolla bränsle trycket o att allt lirar ihop


15 maj 2012
Trådstartare
#3
4 bar i soppa tryck

767 Inlägg
15 maj 2012
#5
volvo_940R skrev:
4 bar i soppa tryck

på tomgång?


15 maj 2012
Trådstartare
#6
Jiimpa skrev:
volvo_940R skrev:
4 bar i soppa tryck

på tomgång?

ja på tomgång

15 maj 2012
Trådstartare
#7
RaggarVargen skrev:
Byt spridare?

orginal turbo spridare

210 Inlägg
16 maj 2012
#8
Men spridarna kan släppa igenom förmycket

volvo_940R skrev:
RaggarVargen skrev:
Byt spridare?

orginal turbo spridare

Drive It Like You Stole It!
Raggar Vargen

767 Inlägg
16 maj 2012
#9
volvo_940R skrev:
Jiimpa skrev:
volvo_940R skrev:
4 bar i soppa tryck

på tomgång?

ja på tomgång

Har du bytt btr på bilen?
Det kanske är så att den kärvar för dig för 4 bar på tomgång låter högt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
16 maj 2012
#10
klart den drar sås med 4bars soppatryck på tongången

bilen är gjord för 3bars soppatryck ska man höja soppatrycket ska man göra det när man är tillräckligt påläst
för annars blir det dessa problem

lambdasonden kan reglera till en viss del men inte hur mycket som helst
och den stackarn får jobba röven av sig och rätt vad det är så sotar den igen så pass att den inte längre klarar av att reglera soppa tillförseln på rätt sätt

Kör fort så hinner inget hända...

Performance meck
342 Inlägg
16 maj 2012
#11
940 turbo är ju inte redigt kända för bra bränsle ekonomi!
tycker 33 mil är helt okej 7 mer än vad jag kommer på 80l.. NÄR man gasar givetvis annars går det nog köra runt 1,5

luktar det bensin i avgaserna så har du nog lite väl högt bränsletryck....

mvh wistfors

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
16 maj 2012
#12
wistfors skrev:
940 turbo är ju inte redigt kända för bra bränsle ekonomi!
tycker 33 mil är helt okej 7 mer än vad jag kommer på 80l.. NÄR man gasar givetvis annars går det nog köra runt 1,5

luktar det bensin i avgaserna så har du nog lite väl högt bränsletryck....

mvh wistfors

min 740 brukar ligga ganska stadig runt 1-1.1 blandad körning och jag kör då inte lungt

kollade när jag körde örebro-stockholm-örebro med lite rundkörning i stockholm med full lastad bil låg på 0.91 körde relativt lungt men ganska fort

det var med 2vuxna 2barn packning till hela familjen och en verktygslåda på 70kg i skuffen
hem var vi 3st vuxna och ungarna och samma packning

Kör fort så hinner inget hända...

4 190 Inlägg
16 maj 2012
#13
Growe skrev:
wistfors skrev:
940 turbo är ju inte redigt kända för bra bränsle ekonomi!
tycker 33 mil är helt okej 7 mer än vad jag kommer på 80l.. NÄR man gasar givetvis annars går det nog köra runt 1,5

luktar det bensin i avgaserna så har du nog lite väl högt bränsletryck....

mvh wistfors

min 740 brukar ligga ganska stadig runt 1-1.1 blandad körning och jag kör då inte lungt

kollade när jag körde örebro-stockholm-örebro med lite rundkörning i stockholm med full lastad bil låg på 0.91 körde relativt lungt men ganska fort

det var med 2vuxna 2barn packning till hela familjen och en verktygslåda på 70kg i skuffen
hem var vi 3st vuxna och ungarna och samma packning

Lol min drar alltid minst 1.3 när jag kör ensam i bilen. Fast tjejen körde den iofs på 0.8 så det kanske är möjligt:)


17 maj 2012
Trådstartare
#14
Growe skrev:
klart den drar sås med 4bars soppatryck på tongången

bilen är gjord för 3bars soppatryck ska man höja soppatrycket ska man göra det när man är tillräckligt påläst
för annars blir det dessa problem

lambdasonden kan reglera till en viss del men inte hur mycket som helst
och den stackarn får jobba röven av sig och rätt vad det är så sotar den igen så pass att den inte längre klarar av att reglera soppa tillförseln på rätt sätt

okej inte jag själv som ställt trycket men mätte de till 4bar på matar ledningen innan bryggan. men de har inte med att göra att de e en turbo + som de så fint heter (190hk orginal) ? ingen lambda lampa lyser eller felkoder..

17 maj 2012
#15
Nu måste jag jag bryta lite här. kan jag ha original turbo på extraktor för vet inte hur jag ska dra  röret ifrån turbon till intercoolen och den stora slangen som går ifrån turbon till lmm :en tacksam för svar.

17 maj 2012
Trådstartare
#16
motorkillenmartin skrev:
Nu måste jag jag bryta lite här. kan jag ha original turbo på extraktor för vet inte hur jag ska dra  röret ifrån turbon till intercoolen och den stora slangen som går ifrån turbon till lmm :en tacksam för svar.

skriv i en egen tråd eller sök om de redan finns en......

17 maj 2012
#17
ok jag är ny här men vad ska jag söka på ??

767 Inlägg
17 maj 2012
#18
volvo_940R skrev:
Growe skrev:
klart den drar sås med 4bars soppatryck på tongången

bilen är gjord för 3bars soppatryck ska man höja soppatrycket ska man göra det när man är tillräckligt påläst
för annars blir det dessa problem

lambdasonden kan reglera till en viss del men inte hur mycket som helst
och den stackarn får jobba röven av sig och rätt vad det är så sotar den igen så pass att den inte längre klarar av att reglera soppa tillförseln på rätt sätt

okej inte jag själv som ställt trycket men mätte de till 4bar på matar ledningen innan bryggan. men de har inte med att göra att de e en turbo + som de så fint heter (190hk orginal) ? ingen lambda lampa lyser eller felkoder..

Nej det har inget att göra med att det är turbo+. 4 bar låter för högt. har du mätt med vacuum slangen i btren eller med den urdragen?
Har du mätt med slangen i så är btren ställd på 4,5bar minst och det är väldigt högt.
Senast redigerat av Jiimpa (17 maj 2012)


17 maj 2012
Trådstartare
#19
Jiimpa skrev:
volvo_940R skrev:
Growe skrev:
klart den drar sås med 4bars soppatryck på tongången

bilen är gjord för 3bars soppatryck ska man höja soppatrycket ska man göra det när man är tillräckligt påläst
för annars blir det dessa problem

lambdasonden kan reglera till en viss del men inte hur mycket som helst
och den stackarn får jobba röven av sig och rätt vad det är så sotar den igen så pass att den inte längre klarar av att reglera soppa tillförseln på rätt sätt

okej inte jag själv som ställt trycket men mätte de till 4bar på matar ledningen innan bryggan. men de har inte med att göra att de e en turbo + som de så fint heter (190hk orginal) ? ingen lambda lampa lyser eller felkoder..

Nej det har inget att göra med att det är turbo+. 4 bar låter för högt. har du mätt med vacuum slangen i btren eller med den urdragen?
Har du mätt med slangen i så är btren ställd på 4,5bar minst och det är väldigt högt.

mätte med alla slangar på:P

767 Inlägg
18 maj 2012
#20
volvo_940R skrev:
Jiimpa skrev:
volvo_940R skrev:

okej inte jag själv som ställt trycket men mätte de till 4bar på matar ledningen innan bryggan. men de har inte med att göra att de e en turbo + som de så fint heter (190hk orginal) ? ingen lambda lampa lyser eller felkoder..

Nej det har inget att göra med att det är turbo+. 4 bar låter för högt. har du mätt med vacuum slangen i btren eller med den urdragen?
Har du mätt med slangen i så är btren ställd på 4,5bar minst och det är väldigt högt.

mätte med alla slangar på:P

Då är det verkligen högt. ditt problem ligger nog där. Vid tomgång borde det ligga cirka -0,5bar i insugröret och med orginal btr som ligger på 3bar ska då trycket hamna på 2.5bar. Sen öker bränsletrycket paralellt med trycket i insugsröret dvs laddtrycket.
Om du har 4 bar på tomgång så har du över 5 bar vid laddtryck.
Prova en annan btr eller ställ ner den du har om den är justerbar och se om det hjälper smile



Sök