3188
Sök

Bästa styrketräning

1 723 Inlägg
20 september 2006
#41
jag tycker ärligt talat att det kvittar. min åsikt, inget vetenskapligt. smile
jag har tränat i 10 år nu och provat det mesta med stretching, från att stretcha mellan seten, efter seten, efter träning, före träning, snabb stretching, noggrann stretching. och det jag kan dra som slutsats är att jag växer inte mer eller mindre, min flexibilitet varker ökar eller minskar (för att jag inte orkar sitta å stretcha som en gymnast), men jag är fortarande stel i nacken och mellan skulderbladen hur jag än gör.

jag tror på full stretch i övningen och kompletterande stretch om man känner sig stel. det enda stretchen egentligen gör är att öka smidigheten. inget annat, det finns inga bevis på det. tvärtom.

men som du skriver att muskeln "skyddas" så beror ju det på att muskeln nyss har kontraherats kraftigt och den känslan sitter kvar nån minut. i slutändan gör man det som känns bra.

Sharky skrev:
Kroppen har en tendens att vilja "skydda" en stressad muskel så därför kan det vara svårt att få bra stretch direkt efter ett tungt set. Det är ofta bättre att vila muskeln några minuter innan man stretchar. Dock ej så länge att man hinner bli kall.

/Göran

falloutboy skrev:
det fungerar lika bra som att stretcha mellan seten, eller efteråt.
Senast redigerat av falloutboy (20 september 2006)

Herr
1 722 Inlägg
20 september 2006
#42

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Snickar guru
278 Inlägg
20 september 2006
#43
Mån: Bicep, axlar och mage
Tis:Vila
Ons: Rygg, baksida axlar
Tor: Bröst och tricep
Fredag: Ben och mage

Stretchar ordentligt efter varje pass. Vem vill vara en stel planka wink

Mat:

Frukost strax innan 7.
Lunch 10
Lunch 14
Proteindrink efter träning
Sen middag runt 19.


Försöker sova runt 8 timmar om dagen men blir oftast 7.

Jag satsar inte på att bli biff utan vara normal smal lr va man ska kalla det fast muskolös.

Anledningen till att ja äter så mkt är också att ja har ett fysiskt arbete så ja bränner mkt energi på jobbet och äter då en till lunch vid 2 för att kunna åka och träna direkt efter jobbet.

Sen bara för att andras scheman funkar för dom betyder det inte att det är optimalt för dig. Alla utvecklas vi olika. Testa dig fram men som någon annan sa, kör lugnt i början. Lasta inte på för mkt för att andra kör tungt. Kör ditt eget race och låt det ta den tid det tar annars kommer du bara bli less och sluta träna.

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..

8 156 Inlägg
20 september 2006
#44
Sharky skrev:
Titta inte på hur tungt (eller felaktigt.....) andra som tränar kör - låt det ta tid och inse att du bara går sönder eller ledsnar om du mosar på för tungt eller för intensivt.
Det roligaste är väl att titta på alla dessa som tar i för kung och fosterland när dom håller på med hantlar? Typ "gungar" upp hantlarna. Det är bättre att man tar en för lätt vikt och lär sig övningarna och gör rätt, innan man går över på lite tyngre vikter.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

787 Inlägg
20 september 2006
#45
myheroine skrev:
AlvereZ skrev:
myheroine skrev:
Jasså Sharky, är du nöe biff då? big_smile

Kanske du kan hjälpa mig med lite då, när ändå du är igång wink
Jag tränar också gym, försöker träna verkligen seriöst smile Jag är ute efter mer muskler samt stabilare kropp. Jag tränar 5-6 dar i veckan 2-2½ timmes pass varje gång. Jag försöker hålla mig till nyttig kost. Inge snabbmat eller onyttig mat smile visst kan jag ta nån ostskiva/smör då och då men det är sällan. Försöker helt enkelt äta så mycket proteiner som möjligt, även kolhydrater i rimliga mått smile

Är det något som jag ska förbättra mig med eller har du några andra tipps på hur musklerna ska öka wink "Kör redan på kreatin, har även funderat på andra prestanda/muskel preperat" men de känns nästan som att de är mest bullshit tongue Mvh A.G
2 2½ timme?!? Max 1 Timmer, sen börja du bryta ner musklerna.
Kreatin är ju skit bra? vad tror du kroppen säger när den slutar upp att producera Kreatin? vilket kan hända när du mosar i dig 100%ig kreatinmonhydrat.... Aja...
Protein drinkar? nja tror inte på det så mycket, har inte märkt nåt när jag tränat och druckit sånt iaf...
Det finns forskning som visar att stretching mellan övningar och efter träningen förbättrar träningens effektivitet. Upp till 20 procent större ökning av muskelstyrka kan uppnås med hjälp av stretching.
Om du tycker det är svårt att avgöra om du ska stretcha eller inte i samband med din träning så gör så här. Om du inte tycker om att stretcha, gör det inte. Om du gillar det, så fortsätt. Om en av metoderna visar sig utveckla skador, använd den andra.
Ok jag kanske överdrev lite där, men jag brukar va på gymmet 2 timmar i alla fall.
Först innan jag kommer dit så stretchar ja liter och mjukar upp musklerna med några lätta övningar, sen så kör ja på som vanligt. beroende på vad jag har för muskler på chemat. Sen så ska man vila 3-4 min efter varje set man kör, har läst det i en del böcker att de som vilar mer efter varje sett får ökad muskelatur osv, än de som stressar och vilar 10-15sec osv.
Sen efter ja kört klart mitt pass så stretchar ja osv, så allt som allt så tar det 2timmar och det är helt okej smile

Ja du de dära med kreatinet vette fan vad du menar faktiskt, lite konstigt att dom flesta gymmare dricker de dära för att de ska få bättre pump, men du är säkert en expert haha wink ne då men dom flesta på gymmet där ja gymmer tar kreatin och har gjort de många år undersitt liv, och de är inte direkt några nybörjare, vi snackar om stora grabbar tonguetonguetongue Mvh A.G
90 sec ca ska du vila mellan gångerna. smile
Nej, alltså kreatin funkar, har själv provat, men jag sa att det inte är bra för kroppen.
+ Att kreatin binder vatten...  Nej men läs om vad som händer med kroppen när den slutar producera kretin.
Men det är ju perfect, då tränar du tillsammans med dom stora grabbarna så gör du ju inte fel heller...

Ps: En annans tips kanske inte funkar alls på andra! alla kroppar o knoppar är olika... wink
Är ingen expert, har bara tränat mycker i mina dar! Dock är träningen nerlagd pga bristning i en sena = Tränat för tungt för länge...

787 Inlägg
20 september 2006
#46
Phaetoon skrev:
Sharky skrev:
Titta inte på hur tungt (eller felaktigt.....) andra som tränar kör - låt det ta tid och inse att du bara går sönder eller ledsnar om du mosar på för tungt eller för intensivt.
Det roligaste är väl att titta på alla dessa som tar i för kung och fosterland när dom håller på med hantlar? Typ "gungar" upp hantlarna. Det är bättre att man tar en för lätt vikt och lär sig övningarna och gör rätt, innan man går över på lite tyngre vikter.
"Gunget" kan ha sitt syfte... Avsluta gärna biceps avningar med lite "gung" för att kramma ur det där lilla sista ur muskeln....
Men jag fattar vad du menar smile
Mer kul med dom som lägger på för mycket i bänkpress och alla vikter ramlar av, först åt ena hållet sen det andra big_smile Haha

Gungeligung

dARKiE
5 031 Inlägg
21 september 2006
#47
Detta var en intressant tråd.

Jag har tänkt börja träna lite.. dock hemma !  Jag har ett litet problem dock.. har problem med min vikt, jag försöker gå upp i vikt hela tiden.. men det händer aldrig någonting, väger alltid exakt samma! Har provat att äta endast skräpmat 14 dagar osv som jag tycker man borde gå upp några kilo på ? utan lycka! samma vikt ialf!

Kan väl lägga till att jag opererat bort ena sköldkörteln och tar Levaxin tablett varenda dag för att få "rätt" ämnesomsättning..  Kan det vara det som spökar ?

Min doktor säger ialf att det har en viss inverkan..

Så nu tänkte jag prova på styrketräning gå upp i vikt på det viset tror ni det kan funka?

Jag väger just nu 55/57kg pendlar endast där mellan! vill dock upp i ialf 70/80kg ( är dock inget benrangel som man kan tro) och är 184 lång..  Vill gärna bygga upp armar och axlar , har ni några tips på övningar? och hur man ska lösa viktproblemet? haha..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

8 156 Inlägg
21 september 2006
#48
AlvereZ skrev:
"Gunget" kan ha sitt syfte... Avsluta gärna biceps avningar med lite "gung" för att kramma ur det där lilla sista ur muskeln....
Men jag fattar vad du menar smile
Mer kul med dom som lägger på för mycket i bänkpress och alla vikter ramlar av, först åt ena hållet sen det andra big_smile Haha

Gungeligung
Såg en rätt rolig sak för ett par dagar sedan. Jag hade tränat axlarna lite med 100 kg på viktmagasinet. Sen kom ett par lätta killar och tog över. Den ena hjälpte den andra att pressa ner stången. Han som skulle sätta sig ner tog tag i stången och följde med tillbaka upp när den andra killen släppte taget. Skulle tippa på att dom vägde kring 70kg styck.
Så går det när man inte ställer in redskapen rätt. Hade kanske gått om han hade lyckats att kila fast benen. (Dom gick ner på 50kg sen...)

När det gäller bänkpress så är det inte riktigt min grej. Har svårt att koncentrera mig på två muskler samtidigt (damp, motoriska problem). Så jag har lite svårt med balansen.
Mina gympartners brukar få säga åt mig att andas, brukar ha lite problem med det också.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
21 september 2006
#49
Darkie skrev:
Detta var en intressant tråd.

Jag har tänkt börja träna lite.. dock hemma !  Jag har ett litet problem dock.. har problem med min vikt, jag försöker gå upp i vikt hela tiden.. men det händer aldrig någonting, väger alltid exakt samma! Har provat att äta endast skräpmat 14 dagar osv som jag tycker man borde gå upp några kilo på ? utan lycka! samma vikt ialf!

Kan väl lägga till att jag opererat bort ena sköldkörteln och tar Levaxin tablett varenda dag för att få "rätt" ämnesomsättning..  Kan det vara det som spökar ?

Min doktor säger ialf att det har en viss inverkan..

Så nu tänkte jag prova på styrketräning gå upp i vikt på det viset tror ni det kan funka?

Jag väger just nu 55/57kg pendlar endast där mellan! vill dock upp i ialf 70/80kg ( är dock inget benrangel som man kan tro) och är 184 lång..  Vill gärna bygga upp armar och axlar , har ni några tips på övningar? och hur man ska lösa viktproblemet? haha..
Vissa personer har väldiga problem med att gå upp i vikt. Du måste nog prova någon slags gainer. Proteintillskott måste du nog också käka. När det gäller sköldkörteln så producerar den hormoner. Har för mig att den har med kroppstemperatur och förbränning att göra också. Så den spelar nog en roll...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

dARKiE
5 031 Inlägg
21 september 2006
#50
Phaetoon skrev:
Darkie skrev:
Detta var en intressant tråd.

Jag har tänkt börja träna lite.. dock hemma !  Jag har ett litet problem dock.. har problem med min vikt, jag försöker gå upp i vikt hela tiden.. men det händer aldrig någonting, väger alltid exakt samma! Har provat att äta endast skräpmat 14 dagar osv som jag tycker man borde gå upp några kilo på ? utan lycka! samma vikt ialf!

Kan väl lägga till att jag opererat bort ena sköldkörteln och tar Levaxin tablett varenda dag för att få "rätt" ämnesomsättning..  Kan det vara det som spökar ?

Min doktor säger ialf att det har en viss inverkan..

Så nu tänkte jag prova på styrketräning gå upp i vikt på det viset tror ni det kan funka?

Jag väger just nu 55/57kg pendlar endast där mellan! vill dock upp i ialf 70/80kg ( är dock inget benrangel som man kan tro) och är 184 lång..  Vill gärna bygga upp armar och axlar , har ni några tips på övningar? och hur man ska lösa viktproblemet? haha..
Vissa personer har väldiga problem med att gå upp i vikt. Du måste nog prova någon slags gainer. Proteintillskott måste du nog också käka. När det gäller sköldkörteln så producerar den hormoner. Har för mig att den har med kroppstemperatur och förbränning att göra också. Så den spelar nog en roll...
Tack för svaret! är gainer någon slags extra "vitamin" man tar innan träning eller? jag kanske får en för hög dos av tabletterna så min mat förbränns direkt så att jag inte går upp i vikt? kan det vara så.. får nog åka och testa mej igen..

sen ska jag börja lite smått med lite övningar och börjar springa för att få värme i kroppen, har som du säger problem med kalla fötter/händer..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

3 113 Inlägg
21 september 2006
Trådstartare
#51
Darkie skrev:
Detta var en intressant tråd.

Jag har tänkt börja träna lite.. dock hemma !  Jag har ett litet problem dock.. har problem med min vikt, jag försöker gå upp i vikt hela tiden.. men det händer aldrig någonting, väger alltid exakt samma! Har provat att äta endast skräpmat 14 dagar osv som jag tycker man borde gå upp några kilo på ? utan lycka! samma vikt ialf!
när man bygger upp mer muskler så går man ju också upp i vikt.
föresten.. hur var det att käka skräpmat i 14dagar? big_smile skit konstigt att du inte gick upp vikt av det men en sak.. e du säker på att vågen funkade då du vägde dig? tongue
Senast redigerat av AkkE (21 september 2006)

Semper Fi

10 287 Inlägg
21 september 2006
#52
Allvarligt talat så är det lika dumt att käka skräpmat för att gå upp i vikt som att käka blykulor för att gå upp i vikt.
Problem med metaboli bör en doktor kunna hjälpa dig att reda ut men skräpmaten bygger bara dödvikt - det du behöver är knappast massor med fettvävnad för att vågen skall visa "rätt" utan muskler och då skall skräpet sorteras bort.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

524 Inlägg
21 september 2006
#53
Men va fan? De bör ju bara vara att käka mer kalorier än va man förbränner så kommer man att gå upp i vikt... eller?


8 156 Inlägg
21 september 2006
#54
Nja. Kroppen kompenserar i vissa fall för ökat intag.
Äter du för lite så sänks kroppsvärmen och blodcirkulationen blir lite sämre.
Äter man för mycket så kommer kroppen igång och förbränner mera. Till en viss punkt iaf.

För att kunna lägga på sig fett krävs det att man äter både fett och socker (kolhydrater)
Om man bara äter fett eller socker/kolhydrater så kvittar det hur mycket du äter, du går inte upp i vikt. (Det är ju bara att titta på GI- och Atkinsdieterna.)
Det kan ju också vara så att kroppen inte kan ta upp tillräckligt med fett eller tillräckligt med socker. Då håller man sig smal även om man käkar chips och dricker Coca-Cola varje dag.

Det bästa sättet att gå upp i vikt är att äta protein.
Gainers består till största del av kolhydrater och så en hel del protein på det. Sen så brukar det ingå en del vitaminer. Fetthalten brukar vara väldigt låg.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
21 september 2006
#55
Jag har för mig att det var så att kolhydraterna används för att smörja musklerna och för att musklerna ska kunna ta upp vätska. Proteiner är byggstenarna i musklerna. Äter du för lite protein så ökar inte musklerna i storlek.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

dARKiE
5 031 Inlägg
21 september 2006
#56
AkkE skrev:
Darkie skrev:
Detta var en intressant tråd.

Jag har tänkt börja träna lite.. dock hemma !  Jag har ett litet problem dock.. har problem med min vikt, jag försöker gå upp i vikt hela tiden.. men det händer aldrig någonting, väger alltid exakt samma! Har provat att äta endast skräpmat 14 dagar osv som jag tycker man borde gå upp några kilo på ? utan lycka! samma vikt ialf!
när man bygger upp mer muskler så går man ju också upp i vikt.
föresten.. hur var det att käka skräpmat i 14dagar? big_smile skit konstigt att du inte gick upp vikt av det men en sak.. e du säker på att vågen funkade då du vägde dig? tongue
Jadå den funkar! min kropp är skum! smile  Får väl pröva alla svaren jag fått här nu! tack för tipsen ska börja lite smått och prova !

/skog

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

524 Inlägg
21 september 2006
#57
Nja, asså. Kolhydrater omvandlas i kroppen till glukos som sen används som muskelenergi b.la.
De som inte används till kroppsfunktioner skickas vidare till fettcellerna.
det är oförbrukade kolhydrater man blir fet av.
Protein som sagt, det behövs för alla tillväxtprocesser i kroppen samt även till imunförsvaret.
Äter man inte tillräckligt med protein så kommer kroppen att sno protein från dina muskler = muskelnedbrytning.


3 113 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
#58
sådär.. nu har jag S.A.T.S kort för ett år. och kommer träna 30-60min, 3gånger/vecka. jag kommer gå på starka tyngder (iaf att jag klarar 6-10rep) min "ledare" säger att jag ska gör 3x6-10 under dom här 3dagarna/vecka.

vad tror ni om det? hoppas på ett stort resultat, eller drömmer jag?

Semper Fi

8 156 Inlägg
22 september 2006
#59
Precis lagom att börja med tycker jag. Fast ta det lite lugnare i början. Annars kommer du få en rejäl träningsvärk.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

10 287 Inlägg
22 september 2006
#60
Låter som lite få reptitioner för att lära sig neuromuskulär baning, jag skulle nog säga 12 - 15 repititioner och INTE "starka" tyngder.
Hållning, utförande, fokus och kontakt är primärt och även sådana saker som att lära sig att blockera. Att tänka resultat från början kan vara lite riskabelt. (tänk på att mycket av resultaten från början kommer av att kroppen lär sig utnyttja nervsystemet bättre, dvs man blir inte "starkare" - bara effektivare).

/Göran


AkkE skrev:
sådär.. nu har jag S.A.T.S kort för ett år. och kommer träna 30-60min, 3gånger/vecka. jag kommer gå på starka tyngder (iaf att jag klarar 6-10rep) min "ledare" säger att jag ska gör 3x6-10 under dom här 3dagarna/vecka.

vad tror ni om det? hoppas på ett stort resultat, eller drömmer jag?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI


Sök