4060
Sök

Bromsskivor, köpa nya eller svarva ?

302 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#1
Tänkte höra om någon vet måtten som bromsskivorna ska ha som "minimum" för att de ska vara värt att svarva ner dom..

Har problem med att ratten skakar vid bromsning och vi är inne på att de är belägg och/eller skivor som behöver svarvas ner men hur många mm ska skivan vara för att den ska vara värd att svarva ner istället för att köpa ny ?

Hoppas ni förstår frågan smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
21 maj 2012
#2
Nu vet jag inte hur tjocka dina skivor är...Men på mina bilar så "får" skivorna ha max 1.6 mm i slitage (har 28mm fram, 20mm bak, ventilerade), enligt tillverkaren! MEN jag kan tänka mig att en tjockleks minskning uppåt 4-5mm (dvs dryga 2mm/sida) är "OK", men då efter svarvning! Mät skivtjockleken med ett bra skjutmått, är de slitna mer än 4mm så skulle jag köpa nya, är slitaget kring knappa 2mm så borde det gå utmärkt att svarva om de.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Försöker iaf
12 819 Inlägg
21 maj 2012
#3
Ta loss oken och kolla så att glidpinnarna rör sig som dom ska samt att beläggen löper fritt i oket/fästet.
Kan mycket väl vara så att det endast är det som är felet och bromsskivorna är som de ska vara.

För att veta om det går att svarva och hur mycket måste du först ta reda på vad som gäller  för din bil, står vanligen i en rep.handbok.

Är det  V50'n du har problem med?

Du kan även testa köra och bromsa kraftigt (kolla backspegeln först tongue ) och se ifall det hjälper.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

302 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
#4
dawwe - Tackar för svar ! smile

te_wik skrev:
Är det  V50'n du har problem med?

Du kan även testa köra och bromsa kraftigt (kolla backspegeln först tongue ) och se ifall det hjälper.

Japp, V50´n !
Har haft vibrationerna ett bra tag nu och det har bromsats rätt mycket och kraftigt sen problemen började så de har tyvärr inte hjälpt, men tar med mig informationen om glidpinnarna  m.m till när vi ska plocka ner bromsa i vecka ! Tack !


309 Inlägg
21 maj 2012
#5
är det orginalbromsarna så är min måttet på ventilerade skivor fram 23mm, bak 9mm.

Läser och släcker felkoder. pm för info

Besserwisser
263 Inlägg
24 maj 2012
#6
Oftast är det inte skivorna utan bromsoket som är problemet. Ibland kan de även vara bussningar och leder som glappar som upplevs som skeva skivor när man bromsar.


VD
643 Inlägg
24 maj 2012
#7
Svarva dom.. En skiva som slagit sig kan vad jag vet inte slå sig igen. Lämnar du in dom till en firma som håller på med att svarva skivor så vet dom måtten och om det är lönt på just dina skivor.. Och att det skulle vara något annat än skivorna som skulle få ratten att slå vid inbromsning tror jag inte på alls..
Lycka till


302 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
#8
Tackar för alla svar !

Får se när vi får tid att plocka ner bromsarna bara ! smile



Sök