cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
varför ställa en fråga du redan har svar på?
ja gav ett tips som du rata rakt av:S
Jag vet inte
är rätt ny på det här med trimmning...visste inte ens vad jag skulle googla på innan ordet "avgashus" dök upp på den här tråden
Jo jag tackar för tipset!
) tar med mig det till nästa bygge!
du vet att du lättare får mer häst med ett större turbo? turbon ger och tar:) brorsan och ja har lika trimmade bilar fast han har större turbo än mig och han piskar skiten ur mig på rakorna:)
Större turbo kommer igång vid högre varv. Motsvarande kommer mindre turbo igång på lägre varv. Man får tillgång till vridet tidigare i registret.
Så att slänga på en lastbils turbo är inte bara fördelar. Lagom är bäst.
Enligt ATM ger mitt steg 3 trim med oem turbo 267hkr och 380Nm i vrid.
Då har de tagit ur vad som går med original turbon.
Att slänga på en större turbo för samma effekt. skulle bara resultera i att man höjer varvtalet där turbon kommer.
En försämring mao.
Om din bror piskar skiten ur dig med sin större turbo, så är det för att han plockar ur mer effekt än du.
Det finns två sätt att få bilen att gå fortare. Mera effekt, eller lägre vikt. Har ni lika effekt, så är det din baslåda på 80kg i skuffen som fungerar som ankare.
Men troligast har han skruvat upp trycket lite extra utan att säga till dig!
Som TS skrev, så börjar det bli dyrt om man går vidare. över steg 3. Original bitarna håller inte för mycket mer.
fyra nya stakar, med montering, drar iväg lika mycket ekonomiskt som hela steg 3 trimmet.