2583
Sök

Modda ihop en 12T turbo med en 14T turbo? hjälp!

75 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#21
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:

varför ställa en fråga du redan har svar på?smile ja gav ett tips som du rata rakt av:S

Jag vet inte smile är rätt ny på det här med trimmning...visste inte ens vad jag skulle googla på innan ordet "avgashus" dök upp på den här tråden smile

Jo jag tackar för tipset! smile) tar med mig det till nästa bygge! smile

du vet att du lättare får mer häst med ett större turbo? turbon ger och tar:) brorsan och ja har lika trimmade bilar fast han har större turbo än mig och han piskar skiten ur mig på rakorna:)

Jo det tror jag säkert smile
Men det ligger dock utanför min budget för tillfället smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
27 maj 2012
#22
min erfarenhet är att avgashusen från x40 ej passar på dom med vinklat hus orginal

nu har jag bara testat att sätta dit ett avgashus från ett 16t på ett 14t från en s40 t4 och det gick ej! lagerhuset skiljde i storlek

Kör fort så hinner inget hända...

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 maj 2012
#23
Chris_Gus skrev:
Busgrabb skrev:
Du har köpt ett 14T med 7:ansvinklade avgashus som sitter på tex S60 och V70 2.5T och därför passar inte downpipen.
Du ska ha ett med 6:ans raka avgashus med mindre och annan anslutning mot downpipen.
Att byta till avgashuset från en 12T passar ju men är inte huset mindre på den snurran? Det kommer ju sänka effekten och skapa mottryck på avgassidan.

Efter lite snabbt sökande så är det nog 5ans avgashus på båda smile
http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=238679

Ja sorry 5:ans skulle det stå men är är det verkligen samma storlek på husen?
Senast redigerat av Busgrabb (27 maj 2012)

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
27 maj 2012
#24
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:

jo klart den är dyrare men de är ju nått att växa i än att köpa en turbo trimma lite sen bromsar turbon och du lär ha ny igen blir de billigare? knappast

Jag ska som sagt inte gå över 250hk med denna bilen

250 i en 2.0t så lär du ha 19t minst en max pressad 16t om du inte ska bygga värme..

En max pressad snurra bygger ju mycket värme så hur menar du nu?
250 Hkr i en 2.0T får man med ett 14T från en T4, helsystem, luftfilter och en anpassad mjukvara.
Då har man inte plågat livet ur grejerna men mycket mer finns ju inte att hämta direkt.

Autotech

1 893 Inlägg
27 maj 2012
#25
cpu1337 skrev:
Chris_Gus skrev:
cpu1337 skrev:
varför ställa en fråga du redan har svar på?smile ja gav ett tips som du rata rakt av:S

Jag vet inte smile är rätt ny på det här med trimmning...visste inte ens vad jag skulle googla på innan ordet "avgashus" dök upp på den här tråden smile

Jo jag tackar för tipset! smile) tar med mig det till nästa bygge! smile

du vet att du lättare får mer häst med ett större turbo? turbon ger och tar:) brorsan och ja har lika trimmade bilar fast han har större turbo än mig och han piskar skiten ur mig på rakorna:)

Större turbo kommer igång vid högre varv. Motsvarande kommer mindre turbo igång på lägre varv. Man får tillgång till vridet tidigare i registret.
Så att slänga på en lastbils turbo är inte bara fördelar. Lagom är bäst.
Enligt ATM ger mitt steg 3 trim med oem turbo 267hkr och 380Nm i vrid.
Då har de tagit ur vad som går med original turbon.
Att slänga på en större turbo för samma effekt. skulle bara resultera i att man höjer varvtalet där turbon kommer.
En försämring mao.

Om din bror piskar skiten ur dig med sin större turbo, så är det för att han plockar ur mer effekt än du.
Det finns två sätt att få bilen att gå fortare. Mera effekt, eller lägre vikt. Har ni lika effekt, så är det din baslåda på 80kg i skuffen som fungerar som ankare. tongue
Men troligast har han skruvat upp trycket lite extra utan att säga till dig!

Som TS skrev, så börjar det bli dyrt om man går vidare. över steg 3. Original bitarna håller inte för mycket mer.
fyra nya stakar, med montering, drar iväg lika mycket ekonomiskt som hela steg 3 trimmet.


Fri fart för ett fritt folk!
14 162 Inlägg
27 maj 2012
#26
ska tilläggas att inte ens aggregatet passar på grenröret eftersom det är en helt annan fläns på grenrörena på x40 och dom andra =/

Kör fort så hinner inget hända...

75 Inlägg
27 maj 2012
Trådstartare
#27
Growe skrev:
ska tilläggas att inte ens aggregatet passar på grenröret eftersom det är en helt annan fläns på grenrörena på x40 och dom andra =/

Nu hänger jag inte med på noterna? smile
Själv aggregatet är väl samma på alla snurror?
14t som 14t? smile
Är väl bara avgashuset som skiljer?
Eller är det jag som missat nått nu?

Dr. Turbo
459 Inlägg
27 maj 2012
#28
Både 12T och 14T använder L turbinen (TD04L) så det borde inte vara några problem alls att flytta avgashus emellan
Tål att tänkas på att 12T (från s40) har ett större avgashus än 14T (från s40). 8.5cm2 mot 6cm2


75 Inlägg
28 maj 2012
Trådstartare
#29
Big Al skrev:
Både 12T och 14T använder L turbinen (TD04L) så det borde inte vara några problem alls att flytta avgashus emellan
Tål att tänkas på att 12T (från s40) har ett större avgashus än 14T (från s40). 8.5cm2 mot 6cm2

Kommer det bli nån effektskillnad då? Om jag får ett större avgashus än jag bör ha?

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 maj 2012
#30
cpu1337 skrev:
varför ställa en fråga du redan har svar på?smile ja gav ett tips som du rata rakt av:S

Du är fel ute, hans val av 14T är absolut vettigast till en 2.0t

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 maj 2012
#31
Big Al skrev:
Både 12T och 14T använder L turbinen (TD04L) så det borde inte vara några problem alls att flytta avgashus emellan
Tål att tänkas på att 12T (från s40) har ett större avgashus än 14T (från s40). 8.5cm2 mot 6cm2

Hm frågan är om det är helt sant?  Det finns olika avgashus, både med och utan twinscroll, men det verkar vara väldigt blandat vilket som sitter på vilken turbo.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök