3307
Sök

volvo 240 med strulande handbroms

494 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
#1
har en gammal volvo 240 års 86 som ajg brukar ha som vinter bil och itne blir så ompysslad sommar tid:P
och nu när jag skulle starta igång den så hade handbromsen fastan så jag sliter bort hela kittet och knackar lös bromsarna sen när jag skulle försöka få på skivan igen så får jag inte ihop bromsbackarna tillräckligt för att skivan ska gå över?

skruva väck alla plast runt hadbromsen inne i bilen och lossa på vajrarna så de lätt skulle kunna gå till baka till ospänt läge men de hjälpte icke ? vad ska jag göra min kännsla är att vajern har fastnat och inte går till baka vart börjar jag leta?

någon 240 skruvare som vet

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

xPuffra
196 Inlägg
20 september 2006
#2
ta släggan å slå som bare fan på skivan (inte bromsytan) har du tur så kryper d ihop lite smile


494 Inlägg
20 september 2006
Trådstartare
#3
vålda har jag provat de hjälpte inte så mycket !

jag vet att på saaben finns de någon spännings skruv men kunde inte hitta någon på 240 mer en de som var inne vid handbroms spaken.
Senast redigerat av Vogge (20 september 2006)

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Jajjemen!
1 512 Inlägg
20 september 2006
#4
de kan inte vara vajern som rostat fast i höljet då så inte beläggen kan gå tillbaka?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
20 september 2006
#5
Antingen viren som rostat fast, eller bromsoket inne i trumman. Den "mojängen" som trycker isär backarna..


494 Inlägg
21 september 2006
Trådstartare
#6
GT90 skrev:
Antingen viren som rostat fast, eller bromsoket inne i trumman. Den "mojängen" som trycker isär backarna..

jo de är nog någe i den stilen de lutar åt. ska ut och banka o dra lite i dag igen se om de släpper någon stanns.

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
21 september 2006
#7
Det bästa *om det är "handbromsoket" inne i trumman* är att plocka bort trumman, backarna och dra ut divaxeln en bit så man kommer åt mekaninsmen ordentligt.. Smörja ordentligt; rostlösare först, mjuka upp så den inte kärvar, sedan smörja med lite fett eller kedjeolja. Lycka till!


494 Inlägg
21 september 2006
Trådstartare
#8
japp de låter vettigt allt är ju redan borta så de blir till o smörja fick den att röra sig lite på ena sidan förut så de är väll bara att fortsätta att trilskas med dem ! men måste nog köpa nya backar de lossna lite av broms ytan när jag försökte vålda dit trumman:P aja var ju inte så dyrt typ 200 kr

tack för all hjälp!
Senast redigerat av Vogge (21 september 2006)

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

287 Inlägg
11 januari 2011
#9
hur mycket ska en handbroms på 240 ta för det ska vara godkänt ? finns det något bra knep och testa ?


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
11 januari 2011
#10
Testa en handbromsvändning på nån lämplig väg..

"My drinkingteam has a racingproblem"

287 Inlägg
11 januari 2011
#11
kastintegrusivevhus skrev:
Testa en handbromsvändning på nån lämplig väg..

jag klarar och rubba hjulen med handkraft nya sköldar, wire båda sidor nya backar från biltema, och allt går lätt, Tar lika dåligt på båda sidorna... maxspänt och de tar inte bättre...


Örebro Racing Team
48 Inlägg
11 januari 2011
#12
Backar från Biltema, var e skivorna ifrån, biltemas belägg e lite mindre än volvos, brukar bli så då.
Senast redigerat av Kungis (11 januari 2011)

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
11 januari 2011
#13
Å själva spännhaken som trycker ut beläggen är smord, går obehindrat? Ofta den som brukar jävlas..
Själv brukar ja montera kuggspännare istället för den där `plattan`som sitter mellan beläggen, då blir justermöjligheten maximal.
Har du provat justera i kupèn, mellan stolarna?
Rena, fina skivor invändigt?

"My drinkingteam has a racingproblem"

287 Inlägg
11 januari 2011
#14
volvo ORG skivor skulle jag tippa på, men vet inte helt säkert. Tror du problemet kan bli avhjälpt med mekonomen handbroms backar, eller ska man försöka bygga på pinnen som på andra sidan expandern så dom kommer ut lite till...
skivorna ser bra ut invändigt, och har spänt så mycket det går mellan stolarna.
spänhaken går lätt båda sidor.
Senast redigerat av volvocrille (11 januari 2011)


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
11 januari 2011
#15
Å allt är uppsmort?
vill inte tjata men tycker det verkar som det inte vill röra sej som det ska..

"My drinkingteam has a racingproblem"

287 Inlägg
11 januari 2011
#16
kastintegrusivevhus skrev:
Å allt är uppsmort?
vill inte tjata men tycker det verkar som det inte vill röra sej som det ska..

ja, hade loss mojängen när jag hade ur drivaxlarna och bytte broms sköld slipade på den och smörjde, Går och röra den med fingrarna, när den är monterad....


Örebro Racing Team
48 Inlägg
11 januari 2011
#17
Det skiljer på storlek mellan backarna. har jämfört biltema, mekonomen o volvos, de är olika stora i själva ut pressningen, om ni förstår hur jag menar.

287 Inlägg
12 januari 2011
#18
okej, så du tror boven är biltema backarna ?


Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
12 januari 2011
#19
Okej låter bra. visst kan du testa å lägga på lite mer på plattan mellan beläggen, bara du får på skivan så..
Inge kul å få anliggning på handbromsen.
Du har inga kuggspännare liggandes å byta mot istället?
Å visst kan det va som kungis säger..

"My drinkingteam has a racingproblem"

Örebro Racing Team
48 Inlägg
12 januari 2011
#20
Nja snarare blandningen, har kört med biltema backar o skivor funka klockrent, volvo skivor o biltema backar= handbroms tog bara bakåt.
Det ät lite olika längd på själva godset i backarna. Kolla om do har kvar de som satt, o jämför spår och längd.


Sök