3786
Sök

Ökad bränsleförbrukning i samband med dumpventil

284 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
har satt i en öppen dumpventil i min bil , och i samband med det så har bränsleförbrukningen ökat radikalt! kan de ha och göra med att den släpper in för mkt luft i motorn som gör att bensinen förbränns snabbare..? funderar på att plocka bort skiten för så här kan man inte köra .. kostar ju fläsk , får tanka hela tiden.

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
22 september 2006
Du kanske måste spänna upp dumpen lite mer..  hade en öppen (ej justerbar) dump på min 245tic å den drog oxå sketmycke soppa utan att man gasa nåt..

284 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
de konstiga är att min bil luktar soppa varje gång man ska starta den.. men ja hittar inge läckage nånstans

31 Inlägg
22 september 2006
Kolla så den inte tjuvluftar någonstans i någon vakumslang eller dyligt.

//JK

Att vara tvåa är att vara första förloraren

519 Inlägg
22 september 2006
okey..många coola grabbar köper en öppen dump utan vet vad det menas......en öppen dump(som till din bil) släpper ut uppmätt luftmängd,så det är klart att bilen dricker mer för bilen vet ej att du släpper ut upmätt,luftmägnd.....Svårt att förklara skrik på mig om jag ha fel......

Dr. Turbo
459 Inlägg
24 september 2006
precis, din bil har luftmassemätare (LMM) och sätter man en öppen dump på den så kommer den att gå fett varje gång du växlar eftersom den tror den får i sig mer luft än den gör för dumpen släpper ur luft ur systemet som sprutet räknat att motorn ska få
kanske du även märkt att den misständer vid växling? just pga detta

byt till en återcirkulerande dumpventil (original t.ex) så är problemet ur världen
Senast redigerat av Big Al (24 september 2006)

73 Inlägg
24 september 2006
men om man ställer in den helt rätt på en bil med lmm drar den ändå mer bensin??
mvh

3 295 Inlägg
24 september 2006
kan helt enkelt vara så att LMM har fått tokspel och gått sönder..

342 Inlägg
24 september 2006
phoobi skrev:
men om man ställer in den helt rätt på en bil med lmm drar den ändå mer bensin??
mvh

Jag har aldrig märkt nån skillnad!
Senast redigerat av fr3drik (24 september 2006)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express

Sök