4700
Sök

Frågor om USA import

50 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
Hej

Jag undrar lite om USA import, vet att det finns mängder med trådar angående detta, men har en fråga som jag inte sett tidigare!

Jag har en avlägsen släkting i USA (Minnesota) men säg att jag skickar pengar till honom och han köper bilen jag vill ha, och sedan så ger han mig ett kvitto med ett annat pris.

Tex, bilen kostade 10 000$ men han ger mig ett kvitto på 5 000$, går det att göra så ? för jag har förstått att det blir billigare moms + tull med ett lägre inköpspris?

Sedan undrar jag exakt vilka kostnader som tillkommer?!

Bilen   ca 10 000$  på kvitto 5 000$
Moms 25%  12% på en veteran (klassas alla 30 år + bilar som veteraner eller vad krävs?
Tull    10 %
Frakt  hur mycket kostar frakten? sett pris på ca 8 000 kr
Registrering   ca 1500kr
Konventering av lyktorna  från 100-3000 kr?
Ta sig från Minnesota till Houston Texas för frakten

vad mer?

För isf vad kan detta kosta?

Tacksam för hjälp!

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!

64 Inlägg
15 juni 2012
Inga problem att göra nedskrivning av kvittot. Så länge det är ett någorlunda skäligt pris man anger så blir det inte uppmärksammat.
Vad är det för bil?
Endel bilar har blinkers ihop med bromsljus och tvärtom.
Kan vara trixigt att få till sådant om man inte är haj på bil-el.

Gå in på www.nordtrafik.se för att få prisuppgifter för moms, tull, fraktkostnad mm
Dom har en Fin kalkyl på hemsidan under importfliken.

Lycka till!

Audi - Vorsprung durch Technik

V8 de bästa som finns!
1 094 Inlägg
15 juni 2012
Det är väldigt svårt idag att få den lägre tullsatsen även på bilar som är 30+ år, de ändrade det för några år sedan.
Det finns även alternativet att att använda Rorofartyg och låta den rulla av och på båten i Holland och därigenom få en lägre tull och moms för den går via ett annat Eu-land.

Jag har tagit bilarna från västkusten(Los angeles) och runt 1800 dollar går själva frakten på då, sen brukar de ta 3000kr för och lasta av den i hamnen och 800 nånting för och ordna med papper för tullen.
Sen blev de runt 4000kr för biltransport av bilen hemma här i Sverige.

Det är inget problem att skriva ner om värdet är någorlunda skäligt men det ska iaf finna en mikroskopisk chans att kunna köpa en bil för det priset man anger haha big_smile

Jag såg att det var runt 215 mil från minnesota till Houston så då blir det n og flyg gissar jag.
Senast redigerat av N_W (15 juni 2012)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

50 Inlägg
15 juni 2012
Trådstartare
Tackar så mycket för svaren!

Just nu är det ingen speciell bil jag är ute efter, går bara i tankarna att importera när man har bättre ekonomi hmm

e sugen på en pick up, men då blir det ju dyrare pga tullen eller vad det var för den går som arbetsfordon sad

är nordtrafik bra? eller är det något företag som lurar? Har bara hört bra saker om dem iaf smile

Men det jag funderar på är ju såklart någon v8, typ el camino, camaro eller liknande. Men även lite nyare som tex -00'or beroende på kostanderna tongue

Hur är tex Lincoln bilarna? är det något att ha ?

tex en lincoln LS 2004 Engine: 3.9L DOHC SMPI 32-VALVE V8 ENGINE, gått 18 000 mil för 8,650$ ca 63 000kr. Hur skulle en sådan stå sig mot bilar på den svenska marknaden?

Men vilka mer avgifter är det som kan tillkomma?

säg jag kör bilen till Houston, då slipper jag anlita någon, och bensinen är inte så dyr där som här tongue

sedan lämnar jag den till nordtrafik eller har de inte någon som tar emot mig vid houston? hur fungerar det?

sedan skickas den hem, nordtrafik tullar och momsar den, och får fraktavgiften.

Sedan så måste jag fixa lysen

sedan reg. besiktas

Är det någon mer avgift som tillkommer eller är bra att tänka på?

50 Inlägg
18 juni 2012
Trådstartare
Bump?!

1 Inlägg
2 oktober 2014
Det finns en del företag som håller på med bilimport. Själv använder jag mig av Infranordic och det fungerar klockrent. Är det något du undrar så är det bara att kontakta dem.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 oktober 2014
Vi lyfter inte två år gamla trådar för att fylla på med reklam.  Mer sådant = du åker ut.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök