Finns olika tekniker för att förändra mjukvaran, seriell, eller ODB/ODB2 som det heter är en variant, lödning av ECU;n är en annan, nu har det kommit BDM också, vilket är en ställning man lägger styrboxen i, ett par nålar går ner mot styrboxen och allt programmeras via dessa dataportar.
Enligt mig är lödning den säkraste formen, då kan man kontrollera funktion och liknande på mjukvaran i programmeraren direkt, kan man bara löda är resten peace of cake.
Vid ODB/BDM kan programmeringen gå åt pipan, då måste man ha tungan rätt i mun, sen finns det inte alla bilar som tar ODB heller.
Passat t.ex. är det faktiskt chip-byte på, deras chip måste lödas bort och i med helt nya då dom inte är raderbara. Vanligen kan man skicka ström genom vissa pinnar på chippet för att radera det, eller utsätta en yta på toppen för UV-ljus så de blir raderade, men vissa tillverkare envisas med att ha icke omskrivningsbara chip.
Men oavsett vad du väljer så brukar trimfirmorna ha koll på vad dom gör, så du behöver inte oroa dig för hur trimningen går till, lägg istället tiden på att fundera på om utlovade effektsiffror är relevanta, mer fippel där än på monteringen