3579
Sök

powerchip Alt. annat chip

Obotlig fortåkare
11 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
med risk för att tråden landat fel

Är det någon på detta forum som har någon erfarenhet av www.powerchip.se var inne på deras hemsida och tyckte det verkade "för" billigt 3500:- mot andra firmor som tar 6000:- och uppåt
jag har liksom ingen lust att sabba bilen he he

[size=18]Underskatta inte dumma människor i stora grupper[/size]

*GULAN*
647 Inlägg
23 september 2006
kakmonstret skrev:
med risk för att tråden landat fel

Är det någon på detta forum som har någon erfarenhet av www.powerchip.se var inne på deras hemsida och tyckte det verkade "för" billigt 3500:- mot andra firmor som tar 6000:- och uppåt
jag har liksom ingen lust att sabba bilen he he

Dom gör rätt bra jobb det är bara ibland det är svårt att få tag på dom eftersom dom jobbar hela tiden......

Dom har rätt bra chip faktiskt.

Administratör
2 980 Inlägg
23 september 2006
Jag har inte hört nått negativt om powerchip faktiskt och dom har varit uppe i en massa trådar på olika fourm och dessutom va han på jobbet o chippade 5 bilar för ett tag sen och alla dom blev helnöjda i alla fall......

En kopp av den svarta såsen...

Obotlig fortåkare
11 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
nä jag läste på deras hemsida och det va en massa positiv kritik.. jag va mest nyfiken på om det va någon skit chip med tanke på priset.. men om det är bra varför lägga ut det dubbla priset på ett annat chip

[size=18]Underskatta inte dumma människor i stora grupper[/size]

Väghyvel
252 Inlägg
25 september 2006
Dom har chippat min bil det blev riktigt stor skillnad o priset kan man ju knappast finna ett lägre 1500kr

7 Inlägg
13 januari 2007
chipp och chipp.. det är inte direkt så att du får någon annan hårdvara in din bil. det är mjukvaran som de ändrar på.. seriell programering, det inte nått "chipp" som löds in i bilarna längre. smile

"Datorer är värdelösa. De kan bara ge dig svar." Pablo Picasso

Rekondare
236 Inlägg
7 mars 2007
vsL skrev:
chipp och chipp.. det är inte direkt så att du får någon annan hårdvara in din bil. det är mjukvaran som de ändrar på.. seriell programering, det inte nått "chipp" som löds in i bilarna längre. smile

De löddar ju om chippet i bilen iaf på de gamla bilmodellerna.. som min.. en 2003:a går inte å göra på annat sätt än att lödda om..

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

2 911 Inlägg
7 mars 2007
Finns olika tekniker för att förändra mjukvaran, seriell, eller ODB/ODB2 som det heter är en variant, lödning av ECU;n är en annan, nu har det kommit BDM också, vilket är en ställning man lägger styrboxen i, ett par nålar går ner mot styrboxen och allt programmeras via dessa dataportar.

Enligt mig är lödning den säkraste formen, då kan man kontrollera funktion och liknande på mjukvaran i programmeraren direkt, kan man bara löda är resten peace of cake.
Vid ODB/BDM kan programmeringen gå åt pipan, då måste man ha tungan rätt i mun, sen finns det inte alla bilar som tar ODB heller.

Passat t.ex. är det faktiskt chip-byte på, deras chip måste lödas bort och i med helt nya då dom inte är raderbara. Vanligen kan man skicka ström genom vissa pinnar på chippet för att radera det, eller utsätta en yta på toppen för UV-ljus så de blir raderade, men vissa tillverkare envisas med att ha icke omskrivningsbara chip.

Men oavsett vad du väljer så brukar trimfirmorna ha koll på vad dom gör, så du behöver inte oroa dig för hur trimningen går till, lägg istället tiden på att fundera på om utlovade effektsiffror är relevanta, mer fippel där än på monteringen wink

Pulare
248 Inlägg
7 mars 2007
Jag skulle chippat bilen hos powerchip, kom dit och fick till svar att min bil redan var modiefierad så han vågade inte göra ngt.
Hade tydligen fått problem med en v40 förut.
Så han satte tillbaka skiten;/ iofs så gjorde han det gratis, och det är kanske bättre än att något går helt åt skogen.
Jag har inte moddat några parametrar på bilen så det måste vara ägaren innan mig... Vilket suger;/ annars så var det ett jävla bra pris på powerchip...

2 911 Inlägg
7 mars 2007
Zlasher skrev:
Jag skulle chippat bilen hos powerchip, kom dit och fick till svar att min bil redan var modiefierad så han vågade inte göra ngt.
Hade tydligen fått problem med en v40 förut.
Så han satte tillbaka skiten;/ iofs så gjorde han det gratis, och det är kanske bättre än att något går helt åt skogen.
Jag har inte moddat några parametrar på bilen så det måste vara ägaren innan mig... Vilket suger;/ annars så var det ett jävla bra pris på powerchip...

Problemet med V40 är att volvo fyller styrboxarna med silikon på endel modeller, när man kopplar upp datorn ser man om styrboxen ifråga hör till den skara som har silikonfyllda boxar.
Om det går galet med ODB-programmeringen måste den lödas, vilket inte är ett problem på normala boxar, men just V40 är det ett jäkla karvande.
Troligen är detta förklaringen till att han inte ville utföra det wink

Edit: vilket är helt rätt, jag skulle inte röra en "silikon-box" utan väldigt stor kostnad för ägaren.
Senast redigerat av Decibel (7 mars 2007)

Rekondare
236 Inlägg
8 mars 2007
Då vet jag fan inte hur jag ska göra.. har fått tid på lördag av powerchip.. om det e så klöddigt.. kanske bättre å satsa på nått annat.

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!

2 911 Inlägg
8 mars 2007
Rubbster skrev:
Då vet jag fan inte hur jag ska göra.. har fått tid på lördag av powerchip.. om det e så klöddigt.. kanske bättre å satsa på nått annat.

Det är lika för alla chippare, silikonet i styrboxen försvinner inte bara för att du väljer nån annan.
Men åk till powerchip du, är det så att han tror det är nån fara eller nåt så kommer han neka, annars är det bara att köra.

Allfixare
1 475 Inlägg
8 mars 2007
Jag kan säga av egen erfarenhet att powerchip är överlägset bästa chipen. 3 bilar har jag chippat, och massor av folk jag känner. alla är helnöjda. vi har jämfört powerchip med olika andra märken såsom mtm, KCR,mm och alla med powerchip har visat en avsevärd skillnad! så jag skulle inte ens tveka.

757 Inlägg
8 mars 2007
Dom chippade om min bil på ca 20 min o då lödde Magnus (som jag tror han hette)
om chippet på min passat.
jag vart iaf helnöjd och jag betalade bara 1700 för mitt:P

4 Inlägg
9 mars 2007
Samma här.. är skit nöjd med mitt chip.

8 883 Inlägg
9 mars 2007
Decibel skrev:
Rubbster skrev:

Det är lika för alla chippare, silikonet i styrboxen försvinner inte bara för att du väljer nån annan.
Men åk till powerchip du, är det så att han tror det är nån fara eller nåt så kommer han neka, annars är det bara att köra.

Har aldrig testat powerchip, men när jag chipat på "andra" firmor så har det varit ett utbytessystem,dvs jag lämnar min originalbox och får en ny i retur, fungerar plättlätt

Fotograf på tierpidag.se

7 Inlägg
23 mars 2007
Rubbster skrev:
vsL skrev:

De löddar ju om chippet i bilen iaf på de gamla bilmodellerna.. som min.. en 2003:a går inte å göra på annat sätt än att lödda om..

eh på gamla bilar.. räknar dock min egen som en gammal.. där för de bara över och byter programvaran...

"Datorer är värdelösa. De kan bara ge dig svar." Pablo Picasso

3 121 Inlägg
23 mars 2007
Om ni tycker att ni vill jämföra powerchip med någon annan leverantör kan ni ju kolla med IT´s Fun. De har lägsta prisgaranti och möter alltså Jürgs låga priser.

Sök