3724
Sök

Köpråd: Saab 900 2.0t (Talladega?!)

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
#1
Hejsan.

Nu äre så att jag behöver en kärra att ta mig till och från jobbet och har då hittat en Saab 900 2.0t -97 för 11.5k kronor med 22-22,5k mil på mätaren.

Så, vad kan jag behöva tänka på när jag inhandlar bilen? Läste runt lite om att den har svaga punkter i framvagn och vevhusventen speciellt...

Tacksam för goda, informativa svar! big_smile
Senast redigerat av jeppanh0e (19 juni 2012)

huehue

329 Inlägg
19 juni 2012
#2
skick på växellåda, turbo. Backa ur om den är varmkörd när du kommer dit (tydligt bevis på att något är fel)


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
#3
Mattias_Vejdeland skrev:
skick på växellåda, turbo. Backa ur om den är varmkörd när du kommer dit (tydligt bevis på att något är fel)

Okej, tackar så mycket!

huehue

796 Inlägg
19 juni 2012
#4
Den slingrar sig som en kåtsnok vid fullgas accelerationer. Detta beror främst på att det är ett Opel-chassi men det går att åtgärda för relativt billiga pengar. Väldigt trevlig bil å köra förövrigt och går som på lok samt relativt billigt. Vevhusventilationen är inge problem på den då det är en t5. Det är de nyare 9-5or 98-03 samt på 9-3orna. De bara går och går om man byter olja+filter relativt ofta. Känns bilen bra och din magkänsla bra så är de bara att köpa.
Kolla så att backen går i ordentligt! Och som ovanstående, är den varmkör så skulle åtminstone jag backa ur...

Lycka till med köpet, kolla i min talladega om du vill ha lite inspiration! smile
Senast redigerat av mrpalmer (19 juni 2012)

Hemma bra, garaget BÄST!

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
#5
mrpalmer skrev:
Den slingrar sig som en kåtsnok vid fullgas accelerationer. Detta beror främst på att det är ett Opel-chassi men det går att åtgärda för relativt billiga pengar. Väldigt trevlig bil å köra förövrigt och går som på lok samt relativt billigt. Vevhusventilationen är inge problem på den då det är en t5. Det är de nyare 9-5or 98-03 samt på 9-3orna. De bara går och går om man byter olja+filter relativt ofta. Känns bilen bra och din magkänsla bra så är de bara att köpa.
Kolla så att backen går i ordentligt! Och som ovanstående, är den varmkör så skulle åtminstone jag backa ur...

Lycka till med köpet, kolla i min talladega om du vill ha lite inspiration! smile

Tack så mycket! Okej då löste det sig snabbt då! Gissar på att byta stötdämpare och bussningar kan vara en lösning på "kåtsnoken"? smile

Absolut skall jag titta in! Känns som det är dags att börja någonting jag med efter att ha tittat på projekt i typ 6 månader smile

huehue

796 Inlägg
19 juni 2012
#6
jeppanh0e skrev:
mrpalmer skrev:
Den slingrar sig som en kåtsnok vid fullgas accelerationer. Detta beror främst på att det är ett Opel-chassi men det går att åtgärda för relativt billiga pengar. Väldigt trevlig bil å köra förövrigt och går som på lok samt relativt billigt. Vevhusventilationen är inge problem på den då det är en t5. Det är de nyare 9-5or 98-03 samt på 9-3orna. De bara går och går om man byter olja+filter relativt ofta. Känns bilen bra och din magkänsla bra så är de bara att köpa.
Kolla så att backen går i ordentligt! Och som ovanstående, är den varmkör så skulle åtminstone jag backa ur...

Lycka till med köpet, kolla i min talladega om du vill ha lite inspiration! smile

Tack så mycket! Okej då löste det sig snabbt då! Gissar på att byta stötdämpare och bussningar kan vara en lösning på "kåtsnoken"? smile

Absolut skall jag titta in! Känns som det är dags att börja någonting jag med efter att ha tittat på projekt i typ 6 månader smile

Japp, sen kan du exempelvis modda dit ett övre motorfäste ifrån en 9000. Men fräscha sportdämpare samt ex.antal bussningar brukar lösa detta! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

329 Inlägg
19 juni 2012
#7
lösningen på "kåtsnoken" är stabilare bussningar i framvagnen och ett subframestag.. satt nya bussningar och en ny bilstein chassiesats på min gamla 900 talladega -97 och problemen fanns även på den..


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
#8
mrpalmer skrev:
jeppanh0e skrev:
mrpalmer skrev:
Den slingrar sig som en kåtsnok vid fullgas accelerationer. Detta beror främst på att det är ett Opel-chassi men det går att åtgärda för relativt billiga pengar. Väldigt trevlig bil å köra förövrigt och går som på lok samt relativt billigt. Vevhusventilationen är inge problem på den då det är en t5. Det är de nyare 9-5or 98-03 samt på 9-3orna. De bara går och går om man byter olja+filter relativt ofta. Känns bilen bra och din magkänsla bra så är de bara att köpa.
Kolla så att backen går i ordentligt! Och som ovanstående, är den varmkör så skulle åtminstone jag backa ur...

Lycka till med köpet, kolla i min talladega om du vill ha lite inspiration! smile

Tack så mycket! Okej då löste det sig snabbt då! Gissar på att byta stötdämpare och bussningar kan vara en lösning på "kåtsnoken"? smile

Absolut skall jag titta in! Känns som det är dags att börja någonting jag med efter att ha tittat på projekt i typ 6 månader smile

Japp, sen kan du exempelvis modda dit ett övre motorfäste ifrån en 9000. Men fräscha sportdämpare samt ex.antal bussningar brukar lösa detta! smile

Alright! får kika på allting om skeppet ror i hamn så't säga. Lite planering kvar smile

huehue

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
19 juni 2012
Trådstartare
#9
Mattias_Vejdeland skrev:
lösningen på "kåtsnoken" är stabilare bussningar i framvagnen och ett subframestag.. satt nya bussningar och en ny bilstein chassiesats på min gamla 900 talladega -97 och problemen fanns även på den..

Aye! Tackar så mikket!

huehue

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
20 juni 2012
#10
Vevhusvent var inte ett problem på T5-motorerna (innan -98)
Utan det är modellerna efter det som gick åt pipan tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Gödseldräng
4 529 Inlägg
20 juni 2012
#11
jag har en talladega stående me dålig låda du kan få billigt som tusan annars wink
har komplett steg 3 till den med om du vill åka lite snabbare te jobbet wink

riktigt goa bilar att åka i jag fastna för den direkt dock tappat lusten på att skruva med gammla bilar som alltid går sönder så ska köpa nyare grejjer.


Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
20 juni 2012
Trådstartare
#12
Leaf, I see!
Adolfsson, har en kärra på G redan, tack ändå! smile

huehue

124 Inlägg
12 augusti 2012
#13
Det bästa du kan köpa är en styrväxelklämma som eliminerar "tourqe steer". Samt hårdare bussningar i länkarmarna typ powerflex. Då skall det gå rakt!

170 Inlägg
12 augusti 2012
#14
Varför backa om den e varmkörd? :S Vad kan va fel?

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#15
Var ett tag sen! Blev ingen Saab utan en BMW 316i compact smile ang varmkörd turbokärra så är det väll något med turbon gissar jag på. smile

huehue

796 Inlägg
12 augusti 2012
#16
jeppanh0e skrev:
Var ett tag sen! Blev ingen Saab utan en BMW 316i compact smile ang varmkörd turbokärra så är det väll något med turbon gissar jag på. smile

Haaaah gay!

Hemma bra, garaget BÄST!

Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
12 augusti 2012
Trådstartare
#17
Håller lite med, fick dock kärran till ett bra pris då SAABen blev såld. Plus att BMW har ett sällsynt Webasto soltak och någon fräsh röd a.k.a kontorsstolsinredning.

Saaben kommer dock inom en snar framtid.

huehue


Sök