tack för svaren. jo de flesta vanliga åldersrelaterade felen känner man väl till, det var mer de modellspecifika bristpunkterna jag funderade över.
Varför jag inte vill ha en T5 eller R modell är för att jag känner att det är alldeles för stor risk att att man stöter på en tidigare "busbil" vilket vad jag fått erfara genom andra oftast innebär problem, likaså import bilar (förutom att de oftast verkar ha helt andra motorer på just 855/X70 modellerna) dessutom verkar T5 och R ligga högre i pris, mao får man en "sämre" bil än om man köper en GLT i samma prisklass, och jag vill ha lite mer för pengarna
Att de inte är några raketer är jag medveten om, det är inte därför jag vill ha en (min nuvarande Opel kombi med 1,6l motor är då rakt ingen raket heller, och likaså är den skitslö om man inte varvar ur den så sånt är jag van vid)
Just idag har jag inte pengarna till hands, men den dagen hoppas jag kommer snart. min Opel är nämligen rejält sjuk av sig, senast igår blev det "julgran" på instrumentpanelen och fick hacka hem på 3cyl. men idag verkar den må bättre igen efter att ha fått lite olja (ca 3,5l). vart oljan tar vägen på den är ett mysterium, men troligen ner i nån otät ventil (orkar inte bry mig om att kolla, skiten är nästan skrot i övrigt ändå), men det kommer en liten lätt vitaktig nyans ur avgasröret när man varvar den
Nä, en stor och vräkig volvokombi från senare halvan av 90 talet är mer min melodi, tycker både 855 och V70 av första generationen är förbannat snygga bilar, tur smaken är som baken där.
vad jag INTE vill ha är något som är sönderskruvat eller stylat på något sätt (ok, en smakfull liten vinge är väl coolt, och några vita eller svarta mångekrade "rally" fälgar är också najs. tom de guldfärgade "impreza liknande" fälgarna jag såg på en 855a idag var riktigt najs)
så, tack för svaren och keep it comin´!