2964
Sök

Köpråd: Volvo 855/V70

418 Inlägg
24 juni 2012
Trådstartare
#1
Har ett tag kollat runt på volvo 855 eller V70 av den tidiga generationen men funderar lite vad man ska kolla extra på.

de "krav" jag har är att den är fräsch i karossen och har drag
samt givetvis att den inte är för slö. roll

Det jag fått höra är i stort sett "inte äldre än 98" vilket tar bort ALLA 855or.
samt att det ska vara en GLT och att man ska undvika T5or mfl då de oftast är slutkörda i turbon.

är ingen mästermekare själv (än) och vill inte ha nåt som kräver för mycket skruva, speciellt inte skruva med motorn osv.

Har nyligen kollat på en 855 GLE 96a men såg för en stund sedan när jag sökte att det är en 2,0a på 126hk, så den känns som den går bort.

kollar jag på blocket finns i mitt län 17st V70 med rätt prislapp just nu, de flesta verkar vara GLT och med drag, dock finns där en 2,5T som har precis lagom prislapp och drag. hur är de? antar att de inte är lika slut som de flesta T5 eller R modellerna.

jo, kanske ska säga vad prislappen ligger på också. de får MAX kosta 20000kr.
inte ett öre mer än så. (där försvinner också T5 och R modellerna om de inte är rejält slutkörda)

vet att jag har ganska stora krav, men vill ha nåt som kan hålla några år utan att man gör så mycket mer än servar den som normalt.


Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
25 juni 2012
#2
varför inte äldre än -98?
850 är ju en väldigt driftsäker bil till billig peng

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

SKÅNING
1 215 Inlägg
25 juni 2012
#3
jag var i samma sits som du fast jag hade lite mer pengar att lägga på bil och jag kollade massor på 855 bara för att dom är lite äldre och lite billigare så jag tänkte att jag kan få en lite finare 855 för samma pengar som en lite risigare v70, och för 20k så skulle jag vilja påstå att man får en ganska fin 855 t5, min 855 köpte jag för en månad sedan i det skicket den är nu och den har gått ca 33000mil och inte alls slutkörd går hur fint som helst i både motor och låda och jag gav bara lite mer än 20k för den och då är den ändå ombyggd till V70R utv och med 18" R fälgar me nya däck också sitter det 850R inredning i den

varför skulle en 855 t5 vara mer hårt körd än en v70 2,5t?
Senast redigerat av B20B230f (25 juni 2012)

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

174 Inlägg
26 juni 2012
#4
lyssna ordentligt på hur motorn låter, på v70 modellerna. hittar du en som uppfyller dina krav tror jag att du ska satsa på en 99:a. GLTn är inte så jävla rolig, men den är inte tråkig heller. har kört många trafikrace med min o den rör ju på sig, däremot är dom inte så starka på låga varv, har själv ingen dragkrok så jag har ingen erfarenhet av det men jag vet hur min är på låga varv.

för övrigt är det en väldigt bra bil. köpte min för 4 år sen, kört lite mer än 10 000 mil o de jag bytt är hjullager, framvagnsdelar o bromsar. så länge service görs ordentligt så håller dom hur länge som helst wink


Forummoderator
18 011 Inlägg
26 juni 2012
#5
Du ska ha en 170 hk. Du ska inte köpa en T5. Är det en automat ska den inte ha gått över 25000 mil ca. 855 går bort. De ser ju ut som de kommer från 80-talet... AC Ska fungera för det brukar det göra, trots åldern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

164 Inlägg
26 juni 2012
#6
Jag köpte en gammal familjebil (855 t-5 -95a) från en småbarns mamma, hade gått ca 25000 med manuell låda, Och har inte haft några somhelst problem med den. Så länge man kollar ordentligt att den inte trycker ut blå eller vit rök vid gaspådrag kan turbon hålla hur länge somhelst så att räkna bort t-5orna skulle inte jag göra.
Senast redigerat av Sebus (26 juni 2012)


998 Inlägg
26 juni 2012
#7
Kolla på allt om du ska ha en V70- 98-00 gamla bilar och det mesta brukar ge sig.

Vanligt volvo fel är bromsslangar fram, bromsarna bak brukar inte se så fräscha ut om dom inte vet hur man ska bromsa med dom bilarna. dvs ganska hårt för att bak ska se och fungera som dom ska.
hjullager är annars något som kan gå, kolla även så att servon funkar, kolla oljan i servo oljetråget, kolla även under så att den inte läcker, kan bli ganska dyrt.

Sen bästa tipset: om det känns minsta fel när du kollar på bilen skit i den då, finns jätte många andra där ute.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

418 Inlägg
26 juni 2012
Trådstartare
#8
tack för svaren. jo de flesta vanliga åldersrelaterade felen känner man väl till, det var mer de modellspecifika bristpunkterna jag funderade över.

Varför jag inte vill ha en T5 eller R modell är för att jag känner att det är alldeles för stor risk att att man stöter på en tidigare "busbil" vilket vad jag fått erfara genom andra oftast innebär problem, likaså import bilar (förutom att de oftast verkar ha helt andra motorer på just 855/X70 modellerna) dessutom verkar T5 och R ligga högre i pris, mao får man en "sämre" bil än om man köper en GLT i samma prisklass, och jag vill ha lite mer för pengarna wink

Att de inte är några raketer är jag medveten om, det är inte därför jag vill ha en (min nuvarande Opel kombi med 1,6l motor är då rakt ingen raket heller, och likaså är den skitslö om man inte varvar ur den så sånt är jag van vid)

Just idag har jag inte pengarna till hands, men den dagen hoppas jag kommer snart. min Opel är nämligen rejält sjuk av sig, senast igår blev det "julgran" på instrumentpanelen och fick hacka hem på 3cyl. men idag verkar den må bättre igen efter att ha fått lite olja (ca 3,5l). vart oljan tar vägen på den är ett mysterium, men troligen ner i nån otät ventil (orkar inte bry mig om att kolla, skiten är nästan skrot i övrigt ändå), men det kommer en liten lätt vitaktig nyans ur avgasröret när man varvar den  roll

Nä, en stor och vräkig volvokombi från senare halvan av 90 talet är mer min melodi, tycker både 855 och V70 av första generationen är förbannat snygga bilar, tur smaken är som baken där.
vad jag INTE vill ha är något som är sönderskruvat eller stylat på något sätt (ok, en smakfull liten vinge är väl coolt, och några vita eller svarta mångekrade "rally" fälgar är också najs. tom de guldfärgade "impreza liknande" fälgarna jag såg på en 855a idag var riktigt najs)
så, tack för svaren och keep it comin´!


174 Inlägg
28 juni 2012
#9
Då tycker jag du ska satsa på en 99:a eller en 00:a om du hittar, 97-98 är kända för att ha en del barnsjukdomar, en nära vän hade väldigt mycket problem med elen i sin 98:a...
Lycka till wink

Btw skulle jag kolla mer efter den fräschaste o styla den själv, för det är inte mycket pengar det handlar om till de bilarna cool
Senast redigerat av carroll (28 juni 2012)


Gymnasieutbildad däcksparkare
382 Inlägg
28 juni 2012
#10
Köp min! kan gå ner lite i pris vid snabb affär!
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 13&w=1

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Stölle
199 Inlägg
29 juni 2012
#11
Jag skulle iaf inte välja en GLT om det ska dras mycket.
Skillnad på 85o GLT o V70 GLT då 850 GLT hade nån vacumstyrd spjällhistoria i insuget som dom tog bort på V70in, så dom går marginellt bättre, lr snarare annorlunda.
Farmin har en V70 GLT -97 o den är inte rolig att dra släp med, för trött i början, måste varva nästan 3.500 innan det kommer nått riktigt vrid.  Så då skulle jag hellre välja en 2,5T för o få lite mer vrid på lägre varv, passar iaf i mitt tycke bättre för bilar med drag.
Har själv en -02 2,5T o den drar en fulllastad kärra ( 1350 kg vid Bkort) utan problem, kärran känns knappt efter bilen.. Vidare skulle jag inte räkna bort T5 o R om jag hade pengar till det. Hade för nått år sen en "välanvänd" 855 T5 som jag köpte snorbilligt för att ja visste att den va ganska sliten i motor o turbo, hade gått ca 33.000 mil , körde den drygt 2.000 mil ändå innan den läckte för mycket olja o två lyftare gav upp. Men om man har råd så finns det ju t5or o R som det absolut inte är några fel på, men för 20.000:- så är det ju inget att fundera på,  då är mer en gamla generationens V70 med 2.5T motorn att fundera på.
En 98-99 V70 2.5T med drag, fungerande AC o hyffsat fräsh i lack o plåt kostar inte många tusenlappar ändå idag, så ska du dra mycket med den o ändå åka ganska bränslesnål så är det de självklara valet.

Jag anar ugglor som får kläder.

174 Inlägg
29 juni 2012
#12
Dj_Albert skrev:
Farmin har en V70 GLT -97 o den är inte rolig att dra släp med, för trött i början, måste varva nästan 3.500 innan det kommer nått riktigt vrid.  Så då skulle jag hellre välja en 2,5T för o få lite mer vrid på lägre varv, passar iaf i mitt tycke bättre för bilar med drag.

och det är just därför jag rekommenderade en 99:a då dom bla ändrade på detta på glt modellerna, eller som dom då hette, greyline II. wink


418 Inlägg
29 juni 2012
Trådstartare
#13
4-stroke skrev:
Köp min! kan gå ner lite i pris vid snabb affär!
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 13&w=1

Tack för erbjudandet men det är ändå över min budget.

ser dessutom ut som jag kommer få vänta tills i vinter med att köpa nytt.


kan dock lägga till en fråga, hur är V40 med liknande prislapp?
tycker V40 är snygga men har hört en hel del dåligt om dem, speciellt de tidiga modellerna (fram till 00).
Har också hört att de har förvånansvärt dåligt lastutrymme (dvs är trånga).
och hur är de att dra släp med? Nu räknar jag inte med att dra några supertunga lass med bilen ändå (i så fall lånar jag nog nåt vettigare, typ en XC90 eller liknande)

Det är iaf väldigt goda råd jag fått av allihop, fortsätt gärna diskutera wink
och om ni känner för det, tipsa om bilar till salu tongue


Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2012
#14
Malish skrev:
4-stroke skrev:
Köp min! kan gå ner lite i pris vid snabb affär!
http://www.blocket.se/skaraborg/Volvo_V … 13&w=1

Tack för erbjudandet men det är ändå över min budget.

ser dessutom ut som jag kommer få vänta tills i vinter med att köpa nytt.


kan dock lägga till en fråga, hur är V40 med liknande prislapp?
tycker V40 är snygga men har hört en hel del dåligt om dem, speciellt de tidiga modellerna (fram till 00).
Har också hört att de har förvånansvärt dåligt lastutrymme (dvs är trånga).
och hur är de att dra släp med? Nu räknar jag inte med att dra några supertunga lass med bilen ändå (i så fall lånar jag nog nåt vettigare, typ en XC90 eller liknande)

Det är iaf väldigt goda råd jag fått av allihop, fortsätt gärna diskutera wink
och om ni känner för det, tipsa om bilar till salu tongue

V40 är en liten burk och går inte att jämföra med en V70 när det gäller varken komfort, kvalité, säkerhet eller utrymmen. En V70 är mycket mer bil för pengarna!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
26 351 Inlägg
30 juni 2012
#15

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

418 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#16
Hur är 2,0T motorn på V70? Gissar att det är en turbomatad 4a och inte 5a som på 2,5T, GLT mfl, är det rätt?
Det är en V70 -99a jag såg.


998 Inlägg
10 juli 2012
#17
2.0T är en turbo motor, men såldes till typ Italien då dom har höga skatter på stora motorer.
Tror inte det såldes några i sverige så det är garanterat en import.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

418 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#18
kunde man ju räknat ut...

så optimala är (om jag tolkat all info jag fått rätt)

Volvo 855 GLT av 1996 år modell, manuell låda som gått under 25000 mil.
nyservad, nya drivknutar, länkarmar, spindelleder och bromsar.
2-3 ägare

ELLER

V70 GLT eller 2,5T av 1998-2000 års modell, och i övrigt samma som 855.

är det rätt antaget?

vilket prisspann kan man förvänta sig på det? (om det inte är så mycket rost)
över 20k för V70´n gissar jag.


998 Inlägg
10 juli 2012
#19
S/V 97-98 är samma som 850 96-97, Men 99-00 fick elektroniskt spjällhus som ibland krånglar, och lite annat, men i övrigt samma bil.

Max 25k för en V70 finns jätte många av dom så inte mer än 25k. Finns många runt 20k.
Men priserna ligger runt allt från 14k till 40k men då är dom väldigt fina och körs inte på vintern.

855 är lite mer råare än vad en v70 är. Men v70 är mycket trevligare invändigt.
I övrigt så är det samma sort av stolar bara andra tyger och skin. Rymmer lika mycket.

Har du provkört en av varje?

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

418 Inlägg
10 juli 2012
Trådstartare
#20
Har inte provkört någon V70.

Ska dock provköra några fler olika 855or för att se hur de är.
senaste jag provkörde var en 850 2,5 SE (94a tror jag) men den var sunkig.

vad är det egentligen som skiljer mellan 95 och 96 år modell av 850?
eftersom många verkar säga att 96an är betydligt bättre.

ALLA verkar överrens att man ska undvika de första modellerna av 850 iaf.



Sök