24 juni 2012
Trådstartare
Hej, jag håller på att hjälpa min bror med hans Ford Mondeo -95, 2.0 136hp.
Problemet är det att den är ovanligt slö, och att den ofta fastnar vid precis 3000rpm, och ibland så börjar hela bilen "hoppa", eller liksom "hosta" sig fram, även detta kring 3000rpm. Det inträffar främst i uppförsbackar, eller när man håller gasen i botten. Kör man lite lugnt och snällt så märker man sällan av problemet. En annan sak jag märkt är även att motorn alltid blir otroligt varm, även om tempmätaren står på normal. Det räcker att man bara kör fem minuter och slår upp huven så slås man av en värmeschock. Dessutom rycker det alltid massor då man drar upp oljestickan, för mig verkar det inte helt normalt.
Det första vi upptäckte när vi började undersöka bilen var att det var fullt med olja i tändstiftsbrunnarna, det läckte nämligen från ventilkåpspackningen. Så vi rensade upp oljan, bytte packningen och tändstiften. I samma veva bytte vi även motoroljan då vi upptäckte att den var precis kolsvart. Detta gjorde ingen skillnad så vi lämnade in den för en felkodsavläsning, vilket visade på att kamaxelsensorgivaren var dålig. Så nu ikväll har vi även bytt denna. Men det gjorde heller ingen skillnad. Men vi provade att mäta upp hur många volt vi fick ur kontakten till kamaxelsensorgivaren, och det var bara så mycket som 0.03V. Borde inte det vara mer?
Jag kan även tillägga att jag har kollat luftfiltret och det är ok, tittade även då på luftmassamätaren och vad jag kunde se så var i alla fall trådarna ok, om det nu säger något.
Så vad säger ni?