3713
Sök

Viktfördelning Racingbil FWD

124 Inlägg
30 juni 2012
Trådstartare
Tjenna, skall bygga mig en banracer.

Vikten är ju viktig!

Jag kommer att utgå från min Saab NG900 Turbo, vad är ett bra viktförhållande i % fram/bak?

Har ni några tips för att lätta bilen framtill så skriv! smile
//Turbo_holm
Senast redigerat av Turbo_holm (30 juni 2012)

1 319 Inlägg
1 juli 2012
Kapa ur förstärkningar i motorhuv och baklucka, rensa allt inuti bilen som inte behövs, allt. Byt ut rutorna på alla dörrar mot plast, Kapa ur dörrarna. osv osv osv

_----------'

1 948 Inlägg
15 juli 2012
Personligen så anser inte jag att en 9000 är ett bra utgångsobjekt... dels relativt tung men det främst FRAMHJULSDRIVEN hmm finns det någon sport/racer bil som är det? big_smile visst finns en del sportmodeller på vanliga serieproducerade bilmodeller som e det t.ex focus rs, men dom e ju enbart framhjulsdrivna därför att deras "mammor" e det...

Men det var bara min personliga åsikt big_smile

Det optimala är så klart en 50/50 fördelning, och om inte det är möjligt så är det alltid lite bättre att ha lite mer fram än bak. Det lättaste sättet att uppnå optimal viktfördelning brukar var att flytta bak motorn, tyvärr e ju det väldigt krångligt när man kör framhjulsdrift. Men annars så e väll tipset att flytta allt du har fram bak, så där spelar ju både tiden och storleken på plånboken in. Men batteri och kylare gör sig fint i skuffen.

124 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
Jag bygger om min 900 Coupé till det bättre, kommer inte vara banracer på elitnivå tongue Var mer tänkt att ha en roligare lekbil att köra på banträffarna wink

Skall försöka åka till bilprovningen och väga bilen fram/bak för att se vad en "original" 900 har för viktförhållande.
Sedan vet jag hur mycket som behövs flyttas eller tas bort.

Smålänning
7 887 Inlägg
15 juli 2012
NG900 har lite klen framvagn och styväxelinfästningar för att bli riktigt bra, finns förstyvningskit till bägge delarna och det är troligen nödvändigt för att det ska bli körbart. Det ihop med hårda bussningar och vettig fjädring och dämpning borde ge en okej banbil smile

OG900 är en betydligt bättre bil chassimässigt, men har sin växellåda plus att det börjar bli dyrt och svårt att få tag i delar sad

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök