Införskaffade mig en rostig och sliten bubbla, årsmodell -69 i höstas. Lite förarbete krävdes med garage etc, men så småningom drog renoveringen igång lite smått under vintern. Tanken är att fixa det mesta förutom motorn som... Visa mer
Införskaffade mig en rostig och sliten bubbla, årsmodell -69 i höstas. Lite förarbete krävdes med garage etc, men så småningom drog renoveringen igång lite smått under vintern.
Tanken är att fixa det mesta förutom motorn som redan startar och går efter byte av bensinpumpen. Men all rost ska fixas, golvdelar bytas ut, ny exteriör inköpas, inredningen med allt vad det innebär ska ut och ny ska sättas in, nya hjul samt en ny lack på bilen. Bilen ska återställas med mycket originaldelar, dock kommer några delar vara från de äldre modellerna, allt för att få bilen så som jag vill ha den.
Har varit ett rejält antal ägare innan så mycket har gjorts och inte gjorts, en hel del plåtlagningar och egna påfund.
Nästa steg var att börja slita ut inredningen och se hur bottenplattan och resterande plåt såg ut. "Baksätet" var tokrostigt och bottenplattan var det hål i. Nya delar till golvet beställdes. Framsätena var tejpade för att hålla ihop och åkte liksom all annan inredning ut.
Invändigt:
Baksätet:
En del av golvet, väldigt skört och rostat hål i på flera ställen.
Slipningen av "baksätet" skedde i vintras och gick några dagar senare loss med rostskyddsprimern bak i bubblan. Taket återstår att sprayas. Värmekanalen på vänstersidan behövdes även den lagas, så fick hjälp av farsan att svetsa dit ny plåt.
De närmaste dagarna ska skärmarna över hjulen krängas av och fästena till kofångarna ska huggas ut igen, då någon tidigare ägare har svetsat ihop dessa. Jag har även lyft ut tanken och ska börja plocka ut de flesta kablar i motorutrymmet samt rensa instrumentbrädan på tillbehör.
Mycket har hänt sedan bilderna i tidigare inlägget togs. - Vänster golvhalva har tagits bort och har snart ersatts helt med ny plåt, bara förarens golv som saknas. - Torpedväggen, mellan tank och föraren har slipats och sprayats med rostskydd. - Instrumentbrädan har rensats på tillbehör och kablar i bagageutrymmet har plockats bort. - Baljan till reservhjulen har det slipats rost i och även här har det sprayats med rostskydd. - Har fixat och spacklat lite i hjulhusen osv.
Instrumentbrädan:
Nya golvet:
Slipning av rost och gammalt kladd
Tanken utplockad, sladdar bortplockade och reservhjulsbaljan rostlagad:
Ser sjukt bra ut och det går fort framåt! Jag vill tipsa dig om Boxerville.se! Där finns det mycket luftkylda människor med sjuuuukt många bra tips och kunskaper! du får gärna följa mitt projekt också så kan vi dela kunskap! http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 83&p=2 Mvh Gabbe
Kul att folk är intresserade! Ska slänga upp någon bild på den vänstra golvsidan som nu är hel, dock saknas stolsfästet och lite slipning av svetsloppor etc. AhG: Har kollat in boxerville och din tråd, ser bra ut och fortsätt kör på! Så får vi se hur bilarna blir sen, dock får min motor vänta med renovering några år.
Kul att folk är intresserade! Ska slänga upp någon bild på den vänstra golvsidan som nu är hel, dock saknas stolsfästet och lite slipning av svetsloppor etc. AhG: Har kollat in boxerville och din tråd, ser bra ut och fortsätt kör på! Så får vi se hur bilarna blir sen, dock får min motor vänta med renovering några år.
Najs! Den motorn jag har nu ska sitta i pappas -67 Cabe så har planer på att bygga en ny 1800cc med turbo och lite roligare kam! Okej, jo men det är nog bättre och vänta och renovera när du har tid och pengar, det kostar en del.. Speciellt om du vill ha fler hästar:(
Najs! Den motorn jag har nu ska sitta i pappas -67 Cabe så har planer på att bygga en ny 1800cc med turbo och lite roligare kam! Okej, jo men det är nog bättre och vänta och renovera när du har tid och pengar, det kostar en del.. Speciellt om du vill ha fler hästar:(
Jo det är väl pengarna som är det största hindret, så fixar ordning det som behövs och känns nödvändigt för att få en hel fungerande bil med det utseende jag strävar efter. Sen får motorn, avgasrör och lite klädsel komma i efterhand.
Inte mycket som har hänt, det mesta som görs just nu är slipning och sprayning med rostskydd. Men det lilla som har hänt är att farsan har svetsat dit sista golvdelen på vänstersidan, så bara lite slipning och sprayning som krävs där nu. Jag har slipat taket och börjat spraya på rostskyddsprimern. Jag väntar även på lite delar så som stötfångare med tillhörande plåt och fäste. Planen är att få på de amerikanska stötfångarna från de äldre modellerna, lite justering kan nog behövas men det återstår att se.
Nya golvet:
Ena hjulhuset. Någon tidigare ägare som gjort någon lagning med plåt när kofångarfästet tagits bort med tillhörande plåt. Ny plåt är som sagt beställd med fäste och kofångare.
Det som har hänt på sistone är att de golvdelar som behövde bytas är bytta, bara lite slipning av de gamla delarna som är kvar. Håller på att slipa stolfästena och letar efter de äldre korta stolarna från fram till -68, eller när dom byttes. Ger ett äldre och mer klassiskt utseende invändigt. Verkar dock svårt att hitta.
Som ni märkt har det stått lite still med uppdatering och bilder, detta pga att det stått still i garaget. Men slänger upp några bilder efter helgen på det som gjorts. Väntar fortfarande på delar jag har beställt, sen ska bilen få andas lite frisk luft och blåsas av innan slipning och spackling av högra sidans hjulhus. Han har samlat på sig lite damm under tiden i garaget.
Funderade på om man skulle byta bakljusen till de från den äldre modellen, (se bilden). Då är frågan: Är det godkänt med helröda lysen baktill om det inte är det original? Blir mer stilrent med dem tycker jag.
Jag tycker du ska ha kvar dom bakljusen du har nu och måla dom röda! Jag tror de äldre kommer se fjuttiga ut på den bilen, då passar de större bättre! Är det -69 som har lite större än -67 men inte lika stora som tex -73?
Tack för tipset, får se hur jag gör. Gäller att hitta några begagnade för en billig peng om bytet ens ska ske, för dyrt att köpa nya. Men helrött glas finns att beställa till min modell hos classicvw såg jag också. Yes, det byttes vid 68, som gällde tills man bytte 73 tror jag.
Håller på att fixa till fästet/plåten till stötfångarfästet. Farsan har hjälpt till att fixa en kant nedtill så att smuts inte ska fasta mellan stötfångarplåten och karossen. Se bild 1 och 2 nedan:
Torpedväggen färdig:
Nya golvet framtill på vänstersidan:
Nya golvet baktill på högersidan:
Hål och lagning framtill av golvet:
Nya plåt till golvet fram över lagningen och lilla hålet, se bilden ovan:
Bubblan har fått se solsken för första gången på ett halvår ungefär, dammats av och skickats in igen i garaget för att andra sidan på bilen ska kunnas ses över. Har fått mina grejer jag beställda för Classic vw också, har dock inte hunnit fotat dessa men det kommer upp så småningom.
Påväg ut i luften:
Påväg ut:
Ute:
Avtorkad och avblåst:
Nya plåten med hål för skruvarna från kofångargfästet.
Hyfsad ren:
Kom över en reparationsbok:
Var stort hål pga rost i främre hjulhuset på högersidan så därav lagningen:
Fronten var intryckt och sned, så farsan fixade ny botten och högersida i reservhjulsbaljan för att få bukt på problemet.
Samma ritual här som på andra sidan. Sågar bort den gamla plåten där kofångarfästet en gång har suttit.