3745
Sök

Volvo 740 turbo 88 Angående bakaxelbyte

MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!
Det är såhär att jag bytt bak axel men på nya axeln är det annan hastighetsmätarkrans, frågan är nu varför får jag inte hastighetsmätaren att gå rätt när jag har en annan axel, rätt hastighetsgivare och ett annat mätarhus? Vart är det som det felar???

Mvh


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
5 juli 2012
#2
Skulle gissa att du satt dit en 940 axel och kransen har fler antal mätpukter än en 740 axel därför stämmer det inte. Bytt till 940 mätare så är problemet borta:P


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#3
Nej, den ena axeln jag provat är från en 760 en 91 den andra från en 740 16v. så det kan inte vara problemet hmm


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
5 juli 2012
#4
Det var udda:/ är utväxlingen samma då det kan inte vara det som spökar då.


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#6
Kanske? Men då har jag lyckats få tag på två med fel utväxling då? En annan sak som skiljer är att på original axeln är det som du säger fler mätpunkter än dom jag provat, men ändå har jag provat ett mätarhus där det är färre mätpunkter i axeln som satt i den bilen vilket gör att med det mätarhuset bör mätaren gå bra mkt snabbare men det är ingen skillnad mellan mätarhusen vad gäller hastighet


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#7
volvoqq skrev:
Hur mycket felar mättaren då.

Hm 100km/h visar den 50 km/h hmm


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
5 juli 2012
#8
är givaren rätt skimsad då. så den inte är för långt ifrån eller för nära.


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#9
samma som satt på axeln som sitter på nu smile


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
5 juli 2012
#10
är det alulock på den axeln du har på. satt det stållock på den som var orginal och är mätarna gjord för dom med stollock.


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#11
Skulle kalla det gjutjärn vs plåt lock. plåt lock på original


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
5 juli 2012
#12
är mätarna du tästat med ifrån 89 eller äldre, för för dom med så kallat gjutjärn som du säger funkar inte ihop med dom instrumentena


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
5 juli 2012
#13
mins inte när dom kom med gjutjärnslock om det kom 90 eller 91.


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#14
Mätaren var från en 87a, så det kan vara så illa? hmm


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
5 juli 2012
#15
_Limpan skrev:
Mätaren var från en 87a, så det kan vara så illa? hmm

Skulle tro det då. så tästa med 940 mätare och funkar det så får du anledning att byta till 940 brädan:P


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#16
Ska se om jag kan få tag i en då:)


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
5 juli 2012
#17
_Limpan skrev:
Ska se om jag kan få tag i en då:)

Mätare eller instrumenbräda:P


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#18
Mätare å testa, har en polare som tagit ett träd med sin 940 turbo wink


Lastbilsmekaniker
5 274 Inlägg
5 juli 2012
#19
_Limpan skrev:
Mätare å testa, har en polare som tagit ett träd med sin 940 turbo wink

Bara att tästa och hoppas det funkar för dig då sen.


MulleRacing
499 Inlägg
5 juli 2012
Trådstartare
#20
Annars tar jag upp tråden igen helt enkelt, tack för hjälpen smile



Sök